Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně Ústav pedagogických věd "Představa typického učitele a typické učitelky u žáků 2. stupně základní školy" (Metody a techniky v pedagogickém výzkumu) Seminární práce Jitka Mašková Duben 2004 ÚVOD Vybrala jsem si empirické šetření s názvem "Představa typického učitele a typické učitelky u žáků 2. stupně základní školy". Toto empirické šetření se zabývalo žákovskými představami typických učitelů - mužů a učitelek -- žen. Bylo sledováno, jaký vliv na obsah žákovských představ má gendrová příslušnost učitelů a jaký vliv má gendrová příslušnost žáků, kteří hodnocení prováděli. ROZBOR VÝZKUMU Nástrojem šetření byl dotazník. Ten obsahoval dvacet devět charakteristik relevantních pro učitelskou profesi, to znamená těch charakteristik, které jsou v žákovských představách spojeny s učiteli - muži a které s učitelkami -- ženami. Byla použita kontrastní pětistupňová škála. Jeden pól škály představoval kategorii učitele -- muže a druhý pól učitelku -- ženu. Žák si tedy musel položit otázku: "Odpovídá daná vlastnost v mé představě učiteli nebo učitelce?" Cílem šetření bylo nabýt gendrového významu, který je často neuvědomovaný. Žáci v dotazníku hodnotí na základě prvního dojmu, odpovědi tedy nejsou zatíženy racionálním soudem. Seznam dvaceti devíti charakteristik byl vytvořen z dosavadních pedagogických výzkumů, což mohlo ulehčit práci autorce výzkumu, ale také zvýšit reabilitu výzkumu. Posuzované charakteristiky lze rozdělit do tří podskupin: První skupina reprezentuje osobní znaky učitele nebo učitelky, druhá skupina charakteristik se týká vztahu učitele k žákům a představuje tak emocionální dimenzi a třetí skupina se vztahuje k samotnému výkonu učitelství, jeho náplni a institucionálnímu kontextu. Šetření proběhlo v červnu 2001 na šesti základních školách z různých míst České republiky. Soubor respondentů tvořilo 166 žáků druhého stupně základní školy. Z tohoto souboru to bylo 94 dívek (55,4%) a 74 chlapců (44,6%), což představuje ze statistického hlediska početně srovnatelné kategorie. Dotazník byl anonymní, identifikačními znaky bylo pouze pohlaví a věk žáka.Věk žáků se pohyboval mezi 12 a 16 lety. Pětistupňová škála byla v průběhu zpracování výsledků transformována do škály třístupňové. Závěry byly formulovány na základě základních statistických operací. Výsledky empirického šetření o žákovských představách typické učitelky a učitele mohou souviset s převahou žákovských zkušeností s učitelkami -- ženami, které v českých základních školách převažují a mohou odpovídat stereotypním představám o ženě ve společnosti. Odpovědi žáků byly chápány jako proměnné kvantitativního charakteru. Prostřednictvím analýzy procentuálního zastoupení kategorií u jednotlivých charakteristik je možno získat profil většinové představy učitele -- muže a učitelky -- ženy. Většinová žákovská představa učitelky - ženy tvoří tyto charakteristiky: mladá, hezká, hodná, příjemná, hysterická, přísná, neoblíbená, nesnesitelná, byrokratická, společenská, pracovitá, praktická a vychovávající. Představa učitele muže je tvořena těmito charakteristikami: zajímavý, nadřízený, uznávaný, kamarádský, autoritářský. Gendrově neutrální charakteristiky jsou: spravedlivá/ý, vzdělaná/ý, čestná/ý, sečtělá/ý, svobodná/ý, pedagogicky talentovaná/ý, všestranná/ý, vzdělávající, inteligentní. Použitím korelačních vztahů bylo zjištěno, které položky žáci volí souhlasně jako odpovídající jejich představě učitelky ženy a které současně spojují s představou učitele muže. Korelace z hlediska protikladu mužských a ženských charakteristik znamená přiřazení určité charakteristiky k učiteli nebo učitelce přiřazení jiné charakteristiky k opačnému pohlaví. Z hlediska analýzy byl také posuzován vliv pohlaví žáků, kteří hodnotili. Struktura rozdílů ve volbách dívek a chlapců svědčí o silném vlivu vlastní gendrové příslušnosti při hodnocení osob stejného či opačného pohlaví. Zdá se, že dívky ve svém posuzování vycházejí více ze školní reality, zatímco chlapci vsouvají i do charakteristik, které se výkonu učitelské profese týkají jen zprostředkovaně, posuzování na základě gendrových rolí. Chlapecká představa učitelky -- ženy tvoří tyto charakteristiky: přísná, mladá, milá, neoblíbená, společenská, hezká, hysterická, vychovávající, nesnesitelná a příjemná. Dívčí představa učitelky -- ženy tvoří tyto charakteristiky: přísná, mladá, neoblíbená, společenská, hysterická, vychovávající, nesnesitelná, příjemná, byrokratická, nadřízená, hodná, pracovitá a praktická. Chlapecká představa učitele -- muže tvoří tyto charakteristiky: nadřízený, uznávaný, kamarádský, autoritářský a inteligentní. Dívčí představa učitele -- muže tvoří tyto charakteristiky: zajímavý, kamarádský a autoritářský. Z provedeného šetření vyplynulo, že žákovské představy typické učitelky -- ženy se značně liší od představ typického učitele -- muže. Představa učitelky -- ženy je podrobnější a jednoznačnější. To zřejmě souvisí s převahou žen v učitelství, s většími zkušenostmi žáků s učitelkami -- ženami a současně může příčina spočívat v obsahu ženské gendrové role. Žáci ve svých představách neuvažují o učitelkách jako o homogenní skupině. Charakteristiky učitele -- muže jsou méně podrobnější a jednoznačnější, sou časně však nezahrnují žádné negativně vnímané přívlastky. Vůči učitelům jsou žáci méně kritičtí. Příčinou toho je zřejmě malé zastoupení učitelů -- mužů na základních školách a zároveň souvisí se společenskými gendrovými stereotypy. Cílem šetření bylo ukázat, zda jsou představy a očekávání žáků vůči učitelům a učitelkám gendrově zatížené. Tato hypotéza se potvrdila, přičemž významným vlivem je nejen gendrová příslušnost posuzovaných, ale také gendrová příslušnost žáků, kteří hodnocení provádějí. Výzkum se tak nabízí jako nástroj k lepšímu porozumění školní reality. Uvědomování si žákovských představ může učitelům a učitelkám usnadnit navázání kontaktu se žáky. SHRNUTÍ Nakonec bych v bodech chtěla stručně shrnout nejdůležitější informace o výzkumu: Téma: Představa typického učitele a typické učitelky u žáků 2. stupně základní školy Terminologie: gender, mužská a ženská genderová role, empirické šetření, představa typického učitele a typické učitelky u žáků 2. stupně základní školy,očekávání žáků vůči učitelům a učitelkám, charakteristiky učitelů a učitelek Použitý vzorek: 166 žáků a žákyň 2.stupně ZŠ, mezi 12-16 lety, 55,4% dívek, 44,6% chlapců Jednotka analýzy: skupina Hypotéza: Jsou představy a očekávání žáků vůči učitelům a učitelkám gendrově zatížené? Charakteristika metod: ex post, empirické šetření, kvantitativní, metoda dotazníku Popis: Myslím, že je výzkum dostatečně popsán. Přesná podoba dotazníku nebyla přiložena, ale kdyby byla, byl by výzkum určitě opakovatelný. Argumenty: autorka se odvolává na gendrovou příslušnost učitelů a učitelek. Návrh na alternativní výzkum: Myslím, že metoda dotazníku byla zvolena dobře. Jako alternativu bych navrhla dotazník s jedinou otevřenou otázkou, která by se ptala žáků na vlastnosti učitelů a učitelek. To by však zkomplikovalo vyhodnocení. Literatura: Moravcová-Smetáčková, Irena: Představa typického učitele a typické učitelky u žáků 2. stupně základní školy. Pedagogika, 2003, roč. 53, č. 1, s 45 -- 54.