Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně Ústav pedagogických věd Měření klimatu 3. - 6. tříd ZŠ - dotazník MCI Seminární práce z Metod a technik pedagogického výzkumu Hana Nosková Obor: Německý jazyk -- Pedagogika e-mail: 74968@mail.muni.cz V Brně 17. května 2004 Pro svou seminární práci jsem si vybrala výzkum klimatu třídy J. Laška pomocí metody Naše třída. Jedná se o českou verzi dotazníku MCI (My Class Inventory), jehož autory jsou B. J. Fraser a D. L. Fisher. Podle autorů má dotazník vysokou validitu, reliabilitu a značnou rozlišovací schopnost, což umožňuje podrobně a diferencovaně popsat klimata jednotlivých tříd. Jedná se o kvantitativní výzkum, problém výzkumu je explanační. Téma: Měření klimatu třetích až šestých tříd základní školy Autor: B. J. Fraser, D. L. Fisher (česká verze J. Lašek) Metoda: Dotazník. Má dvě formy: Aktuální - zjišťuje současné klima třídy, Preferované - zjišťuje přání žáků ohledně klimatu jejich třídy. Dotazník obsahuje 25 položek, jimiž zjišťuje 5 proměnných klimatu ve třídě základní školy: spokojenost ve třídě, třenice, soutěživost, obtížnost učení, soudržnost třídy. Odpovědi uzavřené (ANO - NE). Autoři doporučují zadávat nejprve formu Preferované, přibližně po dvou týdnech pak formu Aktuální. Jednotka analýzy: Skupina (školní třída) Zkoumaný vzorek: U formy Aktuální: 863 žáků 24 tříd ZŠ (408 chlapců a 455 dívek). U formy Preferované: 480 žáků z výše uvedených (210 chlapců a 270 dívek). Aplikace dotazníku MCI v dalších typech průzkumů: Navíc byl zadán dotazník MCI-Aktuální 15 třídním učitelům 370 žáků, kteří jej vyplňovali za každého svého žáka tak, jak se domnívali, že jej vyplní žák. Tyto údaje pak byly porovnány s údaji žáků samotných. Dále bylo zkoumáno klima v souvislosti se známkami z českého jazyka a matematiky na posledním vysvědčení žáků a rozdíly mezi prožíváním klimatu třídy městských a venkovských dětí. Hypotézy: ˙ 1. Rozdíly mezi chlapci a dívkami v jednotlivých 5 proměnných dotazníků Aktuální a Preferované nebudou významné: nebudou rozdíly v těchto klimatech ani ve skupině chlapců, ani ve skupině dívek, ani mezi skupinami chlapců a dívek. ˙ 2. Mezi 5 proměnnými, zjišťujícími klima třídy, neexistuje žádný vzájemný vztah. ˙ 3. Obdržená známka z českého jazyka a matematiky nemá vliv na žákův pohled na jednotlivé proměnné ani klimatu aktuálního, ani preferovaného, prožívaného v těchto předmětech. ˙ 4. Nebudou významné rozdíly mezi hodnocením klimatu třídy žáky a jejich třídními učiteli. Vyhodnocování: Každá odpověď "Ano" se skóruje 3 body, každá odpověď "Ne" 1 bodem. Tam, kde je v řádku u nabídnuté dvojice odpovědí písmeno R, se skóruje opačně. Nevyplněný řádek či chyba se skóruje 2 body. Pro každou proměnnou se body sčítají, u každé je možno získat minimálně 5, maximálně 15 bodů. Ověření hypotéz a závěry: ˙ Hypotézu č. 1 můžeme zamítnout: V aktuálním klimatu se projevily významné rozdíly mezi chlapci a dívkami v oblasti třenic, kterých vidí dívky ve škole více. Dívky také více prožívají soudržnost. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se neprojevily ve spokojenosti a soutěživosti, které hodnotili všichni žáci jako nadprůměrné a v obtížnosti, kterou hodnotili všichni žáci jako podprůměrnou. V preferovaném klimatu si dívky více přály klima bez třenic, chlapci by rádi více soutěžili a dívky by byly rády soudržnější než chlapci. ˙ Hypotézu č. 2 můžeme zamítnout: Mezi pěti proměnnými existují více nebo méně významné vztahy. V oblasti aktuálního klimatu souvisí pozitivně výše spokojenosti s výší soudržnosti, nízkými třenicemi a nízkou obtížností. S nárůstem třenic narůstá soutěživost i pocit obtížnosti školní práce, klesá soudržnost. V oblasti preferovaného klimatu si žáci přejí pro zvýšení spokojenosti co nejmenší míru třenic a co nejnižší obtížnost školní práce. ˙ Hypotézu č. 3 můžeme zamítnout: Známka z českého jazyka pozitivně koreluje s třenicemi, soutěživostí a obtížností v aktuálním klimatu. Žáci se špatnými známkami vidí ve třídě více soutěživosti, obtížnosti a třenic. Známka z matematiky negativně koreluje se spokojeností, pozitivně pak se všemi dalšími proměnnými klimatu třídy. V oblasti preferovaného klimatu nedávají žáci výši známky do souvislosti se žádným prvkem preferovaného klimatu. ˙ Hypotézu č. 4 můžeme zamítnout: Učitel vidí třídu jako soutěživější, než sami žáci; předpokládá u žáků vyšší třenice, a tím i menší spokojenost a nižší soudržnost. Použitá literatura Lašek, J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80- 7041-088-4 Přílohy Příloha č. I: Dotazník Naše třída - Aktuální forma (Lašek, J.: Sociálně psychologické klima školních tříd a školy, s. 68- 69) Jméno: .................. Třída: ................... Škola: .................... 1. V naší třídě baví děti práce ve škole ANO NE 2. V naší třídě se děti mezi sebou pořád ANO NE perou 3. V naší třídě děti mezi sebou často ANO NE soutěží, aby se dozvěděly, kdo je nejlepší 4. V naší třídě je učení těžké, máme moc ANO NE práce 5. V naší třídě je každý mým kamarádem ANO NE 6. Některé děti nejsou v naší třídě šťastné ANO NE R 7. Některé děti v naší třídě jsou lakomé ANO NE 8. Mnoho dětí z naší třídy si přeje, aby ANO NE jejich práce byla lepší než práce spolužáků 9. Mnoho dětí z naší třídy dokáže udělat svou ANO NE R školní práci bez cizí pomoci 10. Některé děti v naší třídě nejsou mými ANO NE R kamarády 11. Děti z naší třídy mají svou třídu rády ANO NE 12. Mnoho dětí z naší třídy dělá žákům ANO NE naschvály 13. Některým dětem v naší třídě je ANO NE nepříjemné, když nemají tak dobré výsledky jako druzí žáci 14. V naší třídě umí pracovat jen bystré děti ANO NE 15. Všechny děti v naší třídě jsou mí důvěrní ANO NE přátelé 16. Některým dětem se v naší třídě nelíbí ANO NE R 17. Určité děti z naší třídy vždycky chtějí, ANO NE aby bylo po jejich, aby se jim ostatní děti přizpůsobily 18. Některé děti z naší třídy se vždycky ANO NE snaží udělat svou práci lépe než ostatní 19. Práce ve škole je namáhavá ANO NE 20. Všechny děti se v naší třídě mezi sebou ANO NE dobře snášejí 21. V naší třídě je legrace ANO NE 22. Děti z naší třídy se mezi sebou hodně ANO NE hádají 23. Několik dětí v naší třídě chce být pořád ANO NE nejlepší 24. Většina dětí v naší třídě ví, jak má ANO NE R dělat svou práci, jak se učit 25. Děti z naší třídy se mají mezi sebou rády ANO NE jako přátelé Đříloha č. II: Dotazník Naše třída - Preferovaná forma (Lašek, J.: Sociálně psychologické klima školních tříd a školy, s. 70- 71) Jméno: .................. Třída: ................... Škola: .................... 1. V naší třídě by měla děti víc bavit práce ANO NE ve škole 2. V naší třídě by mělo být mezi dětmi víc ANO NE pranic 3. V naší třídě by měly děti mezi sebou pořád ANO NE soutěžit, aby se dozvěděly, kdo je nejlepší 4. V naší třídě by mělo být těžší učení, mělo ANO NE by být víc práce 5. V naší třídě by každý měl být mým ANO NE kamarádem 6. V naší třídě jsou děti, které by kvůli ANO NE R škole měly být nešťastné 7. Některé děti v naší třídě by měly být víc ANO NE lakomé 8. Mnoho dětí v naší třídě by si mělo přát, ANO NE aby jejich práce byla lepší, než práce spolužáků 9. Většina dětí v naší třídě by měla umět ANO NE R udělat svou práci bez cizí pomoci 10. Některé děti v naší třídě by neměly být ANO NE R mými kamarády 11. Děti v naší třídě by měly mít svou třídu ANO NE raději, než teď mají 12. Děti v naší třídě by měly dělat ostatním ANO NE spolužákům více naschválů, než teď 13. Některým dětem v naší třídě by mělo víc ANO NE vadit, že nemají tak dobré výsledky jako jiní žáci 14. V naší třídě by měly umět pracovat jen ANO NE bystré děti 15. Všechny děti v naší třídě by měly být ANO NE mými důvěrnými přáteli 16. V naší třídě by měly být i děti, kterým ANO NE R se ve třídě nelíbí 17. Určité děti v naší třídě by měly mít ANO NE právo, aby bylo po jejich, aby se jim ostatní děti přizpůsobily 18. Některé děti z naší třídy by se měly ANO NE vždycky snažit udělat svou práci lépe než ostatní 19. Práce ve škole by měla být namáhavější, ANO NE než je 20. Všechny děti v naší třídě by se měly mezi ANO NE sebou dobře snášet 21. V naší třídě by měla být větší legrace ANO NE 22. Děti v naší třídě by se měly mezi sebou ANO NE víc hádat 23. Několik dětí v naší třídě by mělo být ANO NE pořád nejlepší 24. Většina dětí v naší třídě by měla už ANO NE R vědět, jak má dělat svou práci, měla by se umět učit 25. Děti z naší třídy by se měly mít mezi ANO NE sebou rády, být přáteli