Metody a techniky pedagogického výzkumu Zpracování výzkumu Spolupráce školy s rodiči na venkovské škole Autor: Romana Cacková Vypracovala: Lucie Motylová Obor/ročník: Sociální pedagogika a poradenství/2. Cílem výzkumu je postihnutí problematiky spolupráce školy a rodiny na Základní škole E. Beneše v Kostomlatech pod Milešovkou z pohledu pracovníků školy i rodičů za pomocí několika metod. Výzkum je součástí diplomové práce, v jejíž teoretické části se autorka věnuje tématu spolupráce rodiny a školy. Při studiu tohoto výzkumu jsem se především zaměřila na metody a techniky provedeného výzkumu. Výzkum je proveden velice precizně a tomu odpovídají i výsledky tohot výzkumy, které byly (vzhledem k počtu použitých metod) velice obšírné a postihující mnoho témat. Proto jsem se jimi zabývala jen okrajově. Postup spolupráce se školou stanovila autorka takto: - výběr školy a navázání kontaktu se školou -- ředitelkou a pedagogy - zaměření se na prostředí obce a školy - studium dokumetnů a předání dotazníku pro ředitelku - distribuce dotazníků - účast na třídních zchůzkách - zpracování dotazníků a vyhodnocení získaných dat. Autorka popisuje průběh navázání kontaktu se školou a charakteristiku školy E. Beneše v Kostomlatech pod Milešovkou a obce. Sturčná charakteristika školy: Kapacita 110 žáků, nyní se zde vzdělává 109 žáků, školní družina má kapacitu 30 žáků. Z ekonomických důvodů je výuka řešena málotřídním způsobem. Celkem čítá škola 7 tříd (3 třídy 1. stupně, 4 třídy 2. stupně) Na 1. stupni je 55 žáků, 2. 54 a na obou stupních se vyučuje podle programu Zákaldní škola. Výchovně vzdělávací práce zajištěna 10ti učitelkami. Metodologie výzkumu Autorka použila METODU: 1. dotazníku pro ředitelku školy a pro rodiče, 2. studium dokumentů 3. rozhovor s ředitelkou, učitelkami a rodiči a 4. pozorování. Předem si stanovila kritéria, kterými se snažila získat předem požadované informace. Jedná se o kvalitativní výzkum -- stanovila ne hypotézy, ale spíše očekávání. Výchozí zdroj informací -- studium dokumentů a dotazník pro ředitelku školy. Stěžejními metodami bylo -- studium dokumentů a rozhovor s ředitelkou školy. Doplňující metoda -- pozorování a dotazník. Studium dokumentů Kritéria při studiu dokumentu si autorka stanovila pro každý dkument zvlášť. Cílem bylo získání informací o škole a jejím chodu, přehled o zajištění spolupráce školy a rodiny v podobě práv a povinností, seznámení se s aktivitami školy pro rodiče a veřejnost a míra spolupráce s jinými institucemi a zda se škola snaží vztahy s rodiči rozvíjet. Dotazník pro ředitele školy Dotzaníky přebrala z již realizovaného výzkumného porjektu s názvem "Postavení rodičů jako výchovných partnerů školy", jehož validita indikátorů byla ověřena. Dotazník podala ředitelce v původním znění dne 13.3. 2003. Na zákaldě odpvoědí v dotazníku přpravila doplňující rozhovor s ředitelkou. Dotazník pro rodiče Dotazník je součástí přílohy diplomové práce. Dotazník je také velmi různorodý, úvodní část doazníku je tvořena uzavřenými otázkami i škálovými (formou procentálního vyjádření) a dále škálovými otázkami formou hodnocení podle klasické škály 1(naprosto souhlasím)-10(naprosto nesouhlasím). Nakonec jsou uvedeny 4 otázky polouzavřené a otevřené. Obě verze dotazníku jsou rozděleny do 5 oddílů: 1. Otázky zaměřeny na zhodnocení současného stavu vztahu meziš kolou a rodiči. Rodiče i ředitelka mají vyjádřit spokojenost s aktivitami i s celkovou spolurací, ředitelka má srovnat s jinými školami. Dál otázky týkající se obsahu a forem spolurpáce škoyl a rodiny a dotazy na existenci překážek bránící spolurpáci. 2.+3. Je vyhren postojům ke spolurpáci školy s rodiči, postavení rodičů jako zákazníků, partenra, občana či problémového roidče 4. Věnuje se způsobům, jakými rodiče ve škole projevují své názory a prosazují své zájmy. 5. Týká se základních údajů pro ředitelku a prostor pro vyjádření vlastních názorů na věc vztahu rodičů a školy. Distribuce dotazníku pro rodiče Po dohodě s ředitelkuou školy a třídními učitelkami prostřednictvím žáků dne 11. 4. 2003 v otevřené obálce a tato informace o předání byla uvedena i v žákovských knížkách. Anonymita byla zajištěna. Vyplněný dotazník mohli zalepit a poslat je po svém dítěti zpět do školy nebo jej osobně předat autorce na třídních zchůzkách. Očekávaná návratnost 40-50%. Informace z dotazníku jen doplňující metoda a poté upřesnění v rozhvorech. Zpracování dotazníku Z počtu 92 dotazníků se navrátilo autorce 54 dotazníků -- návratnost 58,7%. Odpovědi byly zprácovány v programu EXCEL 2000 a byly vytvořeny 3 kategorie: - ředitelka - 1.stupeň - 2. stupeň Data porovnávala v nominálních hodnotách a četnost odpovědí vyjadřovala v procentech. Došlo ke kvantitativnímu vyhodnocení dotazníků a kvalitativní konfrontaci odpvoědí ředitelky a rodičů a otevřené otázky dotazníku. Rozhovor s ředitelkou Tímto chtěla zjistit následujíc informace týkající se působení ředitelky ve funkci, její názory na spolupráci s rodiči, občí, i veřejností, aj. Rozhovor byl polostandardizovaný. Probíhal dne 27.3. 2003, trval 2 hodiny a zvolila typ polostandardizovaného dotazníku. Rozhovory s rodiči Spojila autorka s návštěvou školy v době třídních schůzek V 1. st.15.4.2004 a 2. st 22.4.2002. Cílem rozhvoru bylo získat názory na spolupráci škoyl sjednotlivými rodiči (v dotazníku odpovídali jen podle toho co si myslí většina rodičů, jak se chová většina apod). Cílem bylo zjistit individuální postoje. Vyzvala rodiče, kteří jsou ochotni s ní udělat rozhovor -- ochotné byly 2 matky úspěšných žáků -- prodavačka a úřednice (čímž došlo ke zkreslení výzkumu) na 1. stupni. Na 2. stup. Poskytlo rozhovor 5 rodičů Pozorování průběhu třídních schůzek Rodiče nebyli seznámeni s cílem pozorování, učitelky jen částečně. Kritéria pro pozorování: - Zanjí se rodiče mezi sebou a komunikují spolu? - Znají učitelé rodiče a rodiče učitele? - Projevuje se u r. nebo u. nějakým způsobem nervozita? - Jde mezi uč. a r. o vzájemnou nebo jednostrannou komunikaci? - Mluví převáženě učitel? - Sedí učitel a čte ze svých poznámek nebo stojí a hovoří z patra? - So dělají rodiče, kteří čekají než přijdou na řadu? - Jaká je atmosféra tř. schůzky? - Co je obsahem komunikace -- prospěch, chování, ...? - Jak se liší komuniakce jednotlivých učitelů? Vyhodocení výzkumu V následující kapitole se autorka věnuje tomu, jak je vnímán význam spolupráce školy a rodiny -- vychází ze získaných dat a uvádí tabulku : Postoj ředitelky a rodičů ke spolupráci školy a rodiny. Studentka se opírá o předešlý výzkum, provedla tak sekundární analýzu dat a získáním vlastních dat provedla obsahovou analýzu dat. Poté se věnuje vyhodnocení dat v kapitole Spolupráce školy a rodiny z několika aspektů: - spolupráce školy a rodiny z pohledu škoy (vytvořila graf: Rodičovská role ve vztahu ke škole z pohledu rodičů, Rodičovská role ve vtzahu ke škole z pohledu ředitelky, změny vztahu školy a rodičů v posledních deseti letech očima dvou učitelek ZŠ Kostomlaty). - Spolrupáce školy a rodiny očima rodičů - Záznamy o spolpuráci školy a rodiny v dokumentech školy -- zde vyhodnocuje dané téma ze získaných dokumnetů školy a jiních písemných dokladů -- kronika školy, články v tisku. Následující kapitola se věnuje Stěžejním tématům spolupráce školy a rodiny: - otázky výchovy a vzdělávání na prvním stupní ZŠ -- zkoumá podobu a míru spolupráce učitelek prvního stupně s rodiči žáků 1. stupně - otázky výchovy a vzdělávání na druhém stupni ZŠ, kdy uvádí vyhodnocení výsledků formou grafu: Podpora rodičům ze strany školy - obsah spolupráce školy a rodiny jako sociálních partnerů Dále sleduje téma Formy spolupráce školy a rodičů v Kostomlatech -- konkrétní aktivity,přičemž zkoumá: - formy spolpráce související přímo s výchověn vzdělávacím procesem jako je seznamování, uspořádání prostředí školy, informování rodičů, následuje tabulka a graf: Způsoby komunikace školy s rodiči a Poskytování informací o škole a o žákovi, dále - aktivity pro rodiče organizované školou - spolupráce školy s rodiči a jinými subjekty. Z výsledku výzkumu vyplývá, většina rodičů se snaží s učiteli spolupracovat, protože je to v zájmu jejich dítěte. Rodič vůči škole vystupuje nejčastěji jako zákazník a občan. Rodiče hodnotí tuto školu jako velmi otevřenou, neboť nabízí rodičům osobní konzultace a komunikaci v rámci třídních schůzek. Škla rovněž podporuje spolupráci rodičů mezi sebou -- viz. vznik Rodičovského sdružení. Z mého pohledu viděno, je tento výzkum velice dobře proveden. Autorka se opírala o již předešlý výzkum, mohla tak rozšířit tématiku spolupráce školy a rodičů o jiný pohled. Myslím si také, že použila téměř vyčerpávající způsob získávání dat -- co do počtu použitých metod. Tím získala informace z mnoha stran a validita výzkumu tak vzrostla. Autorka se zaměřila pouze na výzkum v jedné škole a poskytla tím jedinečné informace pro školu E.Beneše v Kostomlatech. Z mého hlediska by však bylo zajímavé provést výzkum alespoň ve 3 školách, což by poskytlo zajímavé srovnání a ucelenější pohled na problematiku. Dále se dopustila chyby, kdy pro provedení rozhovoru s rodiči dětí na 1. stupni ponechala rodičům svobodnou volbu, kdo bude ochoten jí rozhovor poskytnout. Došlo tak k značnému zkreslení výsledků, neboť rohovor ji dobrovolně poskytly 2 matky. Zvolila bych na jejím místě způsob rozhovoru, který použila na 2. stupni. Dále se v popisu výzkumu věnovala spíše tematickým záležitostem a metodologický popis jednotlivých kroků výzkumu je někde neúplný (viz charakteristika typu rohovorů, dotazníků, zpracování dat). Ještě jednou bych chtěla říci, že výzkum byl proveden opravdu precizně a mně osobně poskytl dobrý návod, jak udělat kvalitativní výzkum, neboť do současnosti jsem se věnovala spíše výzkumu kvantitativnímu. Zdroj: Cacková, R.: Spolupráce školy s rodiči na venkovské škole. MU v Brně, Filozofická fakulta, Ústav pedagogických věd, Diplomová práce. Brno 2003. Signatura: D 12194