Rozbor průběžného testu o max. možný počet bodů 15 o dosažené minimum 5, maximum 15 bodů o průměrně 11 bodů Rozhodněte, zda platí následující tvrzení: o síla testu je pravděpodobnost, že nezamítneme nulovou hypotézu, která neplatí ANO -- NE o síla testu je pravděpodobnost, že zamítneme nulovou hypotézu, která neplatí ANO -- NE o pokud je síla testu rovna 0.05, pokládáme ji za dostatečnou ANO -- NE o čím menší vzorek, tím menší síla testu ANO -- NE Rozhodněte, zda platí následující tvrzení: o síla testu je pravděpodobnost, že zamítneme nulovou hypotézu, která neplatí ANO -- NE o síla testu je pravděpodobnost, že nezamítneme nulovou hypotézu, která platí ANO -- NE o hladina významnosti se označuje b ANO - NE o čím vyšší variabilita znaku, tím větší síla testu ANO - NE Rozhodněte, která z uvedených měr asociace je nejvhodnější o a) zjistěte vztah mezi mírou extraverze (skór v dotazníku) a věkem v letech Pearsonův koeficient korelace o b) zjistěte vztah národnosti (kategorie: česká národnost, jiná národnost) a zaměstnanosti (kategorie zaměstnaný/á, nezaměstnaný/á) Fí o c) zjistěte vztah mezi věkem (kategorie adolescenti, dospělí, senioři) a hodnocením životní spokojenosti (kategorie velmi dobrá, průměrná, špatná) gamma o d) zjistěte vztah mezi typem víry (katolická, protestantská, jiná, žádná) a preferovanými hodnotami (kategorie materiální, duchovní) Cramerovo V Rozhodněte, která z uvedených měr asociace je nejvhodnější o a) zjistěte vztah pohlaví a víry (kategorie věřící, nevěřící) Fí o b) zjistěte vztah mezi těsností partnerského vztahu (velmi těsný, středně těsný, volný) a udávaným okruhem přátel (mám velmi mnoho přátel, středně přátel, málo přátel) gamma o c) zjistěte vztah mezi stavem (svobodný/á, rozvedený/á, ženatý/vdaná, vdovec/vdova) a způsobem stravování (kategorie většinou se stravuji doma, většinou se stravuji v restauraci) Cramerovo V o d) zjistěte vztah mezi udávaným pořadím pro jednotlivce v soutěži zpěvu podle dvou různých porotců Spearmanův koeficient korelace Regresní analýza o V tabulce 1 a 2 vidíte výsledky lineární regresní analýzy. Závislou proměnnou byl počet bodů v didaktickém testu, prediktory výsledek v inteligenčním testu (AIT_CELK), pozitivní chování žáka ve škole podle učitelky (POZIT_UC), negativní chování žáka ve Zkole podle učitelky (NEGAT_UC) a postoj žáka ke škole a učení (POSTOJ). Regresní analýza Regresní analýza Která z testovaných proměnných má na výsledek v didaktickém testu největší vliv? o výsledek v inteligenčním testu (AIT_CELK) o pozitivní chování žáka ve škole podle učitelky (POZIT_UC) o negativní chování žáka ve škole podle učitelky (NEGAT_UC) o postoj žáka ke škole a učení (POSTOJ) o žádná z testovaných proměnných nemá průkazný vliv o nelze rozhodnout Která/které z testovaných proměnných nemá/nemají průkazný vliv? o výsledek v inteligenčním testu (AIT_CELK) o pozitivní chování žáka ve škole podle učitelky (POZIT_UC) o negativní chování žáka ve škole podle učitelky (NEGAT_UC) o postoj žáka ke škole a učení (POSTOJ) o všechny mají průkazný vliv o nelze rozhodnout Regresní analýza o Kolik procent rozptylu výsledků didaktického testu vysvětluje náš model? ...41% Regresní analýza o V tabulce 1 a 2 vidíte výsledky lineární regresní analýzy. Závislou proměnnou byla výše platu, prediktory délka vzdělání v letech (EDUC), délka zaměstnání (JOBTIME), délka přechozí praxe (PREVEXP) a příslušnost k minoritě (MINORITY). Regresní analýza Regresní analýza Která z testovaných proměnných má na výši platu největší vliv? o vzdělání (EDUC) o délka zaměstnání (JOBTIME) o přechozí praxe (PREVEXP) o příslušnost k minoritě (MINORITY) o žádná z testovaných proměnných nemá průkazný vliv o nelze rozhodnout Která/které z testovaných proměnných nemá/nemají průkazný vliv? o vzdělání (EDUC) o délka zaměstnání (JOBTIME) o přechozí praxe (PREVEXP) o příslušnost k minoritě (MINORITY) o všechny mají průkazný vliv o nelze rozhodnout Regresní analýza o Kolik procent rozptylu výše platu vysvětluje náš model? ...35% Analýza rozptylu o Ve výzkumu byla zjišťována úspěšnost různých metod výuky čtení -- akustické a optické, a to na různých stupních -- ve školce, na prvním a na druhém stupni. Po vyhodnocení testu rychlosti čtení byly zjištěny výsledky zobrazené v tabulce 3 a 4 a v grafu. Analýza rozptylu Analýza rozptylu Označte správné odpovědi o .......vliv metody výuky čtení není závislý na stupni, kde je uplatněn o ...x.. vliv metody výuky čtení je závislý na stupni, kde je uplatněn Označte správné odpovědi o ... x nebyl nalezen nezávislý efekt metody výuky čtení na rychlost čtení o .......byl nalezen nezávislý efekt metody výuky čtení na rychlost čtení Označte správné odpovědi jaká metoda statistické analýzy byla v příkladu použita? o ......jednofaktorová analýza roztylu o ......t-test pro nezávislé vzorky o ... x vícefaktorová analýza rozptylu o ......t-test pro závislé vzorky o ......analýza rozptylu pro opakovaná měření Označte správné odpovědi o ...x...žáci na různých stupních se statisticky významně liší v rychlosti čtení o ......žáci na různých stupních se statisticky významně neliší v rychlosti čtení Označte správné odpovědi o ...x...vliv metody výuky čtení je závislý na stupni, kde je uplatněn o ......vliv metody výuky čtení není závislý na stupni, kde je uplatněn Označte správné odpovědi jaká metoda statistické analýzy byla v příkladu použita? o ...x...vícefaktorová analýza rozptylu o ......t-test pro nezávislé vzorky o ......analýza rozptylu pro opakovaná měření o ......jednofaktorová analýza rozptylu o ......t-test pro závislé vzorky Analýza reliability, analýza položek o metody odhadu reliability o výpočet odhadů reliability o možné zdroje zkreslení odhadů o analýza položek Analýza reliability, analýza položek o podrobnější informace viz např. Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. MU Brno. Analýza reliability, analýza položek o využití n při konstrukci nové metody n při ověřování metody na jiné populaci n při použití "ad hoc" sestavené metody Analýza reliability o metody odhadu reliability n test-retest, tj. stabilita v čase n reliabilita paralelních forem n split-half reliabilita n reliabilita jako vnitřní konzistence Výpočet odhadů reliability o stabilita v čase -- odhadem je míra vztahu obou měření (podle typu škály, obvykle korelace) o při interpretaci vzít v úvahu stabilitu měřené vlastnosti a možnost zapamatování položek Výpočet odhadů reliability o reliabilita paralelních forem -- podobně jako u stability v čase jde o korelaci výsledků měření o porovnávají se také průměry a rozptyly jednotlivých položek, korelace mezi položkami v obou formách testu Výpočet odhadů reliability o split-half reliabilita -- podstatné je rozhodnutí, jak rozdělit soubor na dvě poloviny o ideálně vybrat dvojice analogických položek podle obsahu, obtížnosti, rozlišovací účinnosti atd. o v praxi obvykle první polovina položek vs. druhá polovina, případně liché vs. sudé položky Výpočet odhadů reliability o opět jde o korelaci nebo jinou míru vztahu o vzhledem k tomu, že odhad reliability je tím vyšší, čím větší počet položek, je třeba odhad split-half reliability korigovat --používá se Spearmanův-Brownův vzorec Výpočet odhadů reliability o vnitřní konzistence testu -- předpokládá se, že každá položka by měla měřit totéž, co ostatní o tj. položky by měly vzájemně kladně korelovat o tento odhad se počítá pomocí koeficientu Cronbachova alfa Cronbachova alfa o k = počet položek testu o si2 = rozptyl i-té položky o st2 = rozptyl celkových skórů Výpočet odhadů reliability o u testů s dichotomickými položkami se používá tzv. Kuderův- Richardsonův vzorec 20 (KR20) Možná zkreslení odhadů reliability o metoda odhadu reliability n metoda paralelních forem vede k nižším odhadům než odhad test-retest reliability n odhad split-half reliability vede naopak k vyšším odhadům o počet položek -- čím vyšší, tím vyšší odhad reliability Možná zkreslení odhadů reliability o heterogenita/homogenita výběrového souboru -- čím homogennější skupina testovaných osob, tím nižší odhad reliability o rychlostní složka v testu -- její přítomnost vede k nadhodnocování reliability Možná zkreslení odhadů reliability o obsah položek -- neměly by být zařazeny vzájemně závislé položky, obsahově velice podobné položky, emocionálně zabarvené položky o forma položek -- možnost uhádnutí odpovědi snižuje reliabilitu Jak vysoká musí být reliabilita testu? o záleží na účelu použití metody o za minimální hodnotu se považuje např. 0,70 Analýza položek o při přístupu založeném na kritériu n porovnání průměrů skupin pomocí t-testu či anovy n korelace jednotlivých položek s kritériem Analýza položek o při přístupu založeném na klasické testové teorii n zjišťuje se obtížnost (nebo popularita položky) n a rozlišovací účinnost položky Obtížnost položky o podíl osob, které položku vyřešily správně, nebo na ni odpověděly diagnosticky významně o měla by být v rozmezí 0,2 -- 0,8 Rozlišovací účinnost položky o míra, jak jednotlivá položka rozlišuje mezi osobami s různou úrovní celkové schopnosti o různé způsoby jejího určení o nejobvyklejší korelace s celkovým skórem n příp. tzv. korigovaná korelace -- celkový skór, do kterého není započítaná testovaná položka Analýza položek o možno využít také faktorovou analýzu -- sledují se faktorové náboje vyjadřující vztah položek s faktorem