Psaný a mluvený jazyk +--------------------------------------------------------------------------------------+ | |mluvený |psaný | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |forma, níž se znaky |kontinuální zvukové vlny |diskrétní grafické jednotky | |vyjadřují | | | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |percepce probíhá |přijetím (slyšením) |lineárně, ale při jisté | | |lineárního řetězce a jeho až |zkušenosti "globálně" | | |následným dekódováním | | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |osvojuje se v mateřském |přirozenou cestou |vědomým učením | |(1.jazyce) | | | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |v dalším jazyce |obv. didakticky řízenou |vědomým učením, spolu psaní | | |imitací |i mluvení | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |cílem osvojení je v l. |komunikační úspěšnost |vazba ke kulturnímu dědictví| |jazyce | | | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |cílem osvojení je v dalších|podle dominujícího obecného |potřeba porozumět jen | |jazycích |cíle osvojení cizího jazyka |psanému | | |(akcentace komunikačního | | | |přístupu, ale i akcentace | | | |???) | | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |pokrývá komunikační sféru |soukromou, lokální, až |celonárodní, jen okrajově | | |v poslední době i celonárodní|menší | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |volba výrazových prostředků|normou (často lokální) |kodifikací | |je vymezena | | | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |soubor jeho prostředků je |místně, sociálně ... |základem je spisovný jazyk | | |diferencovaný | | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |existence v čase |především synchronně + |mezigenerační, tradicí | | |primárně hic et nunc = jeho |vedené (i "mimo čas a | | |kvality jsou méně uvědomovány|prostor") je chápán jako | | | |tezaurus vědění generací | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |změny jazykových prostředků|kontinuálně, i když si někdy |změny kodifikace, které jsou| |se dějí |změny neuvědomujeme, norma se|"nárazové" a uvědomované | | |postupně mění, uvědomujeme si| | | |to málo, kontinuum vývojových| | | |změn | | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |výstavba textu je formována|spontánností |připraveností | |především | | | | |kontaktovostí |kontakt "na dálku" | |---------------------------+-----------------------------+----------------------------| |k členění a hierarchizaci |prozodických prostředků |grafických prostředků | |informace využívá | | | | |pauzy, silové, melodické |mezery, velká písmena, | | |proměny |tučné... | | | | | | |temporytmus | | +--------------------------------------------------------------------------------------+