Zvuková stavba řeči a vědy, jež ji studují +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |rovina zobecnění|nezobecněné |I. zobecnění |II. zobecnění |III. zobecnění | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| | | | | | | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| |podstata a |jedinečné |hlásky |fonémy |morfonémy | |jednotky |zvukové vlny z | | | | | |hlediska tvorby,|(segmenty) |("zvuky | | | |výsledného | |významotvorné") | | | |akustického | | |třídy fonémů | | |signálu a | | |střídající se v | | |signálu | | |určitém jazyce | | |percipovaného | |- segmentální |pravidelně v | | | |modely užití | |kořenech slov ...| | | |prozodických | | | | | |prostředků | | | | | | |- suprasegmentální | | | | |(suprasegmentální | | | | | |jevy) | | | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| | | | | | | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| |způsob zkoumání |exaktní metody |lingvistická |lingvistická |synchronní | | | | | |důsledek | | | |na úrovni řeči |na úrovni jazyka |historického | | | | | |vývoje | | | |(parole) |(langue) |konkrétního | | | | | |jazyka | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| | | | | | | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| |langue | |v rámci realizací |jen v rámci |lingvistická | | | | |konkrétního jazyka v|disciplína | |a |zkoumání řeči |1 jazyka, tj. |určitém časovém |založená na | | | |vychází z konkrétní|období lze posoudit,|hlubším | |parole | |řeči (parole) |které záměny zvukový|diachronním a | | | | |prvků vytvoří novou |komparativním | | | |- týž zvuk nemusí |pojmenovávací |zkoumání | | | |být ve všech |jednotku (slovo, |příbuzných jazyků| | | |jazycích hláskou |slovní tvar, | | | | | |"neslovo" - u |lze tak sledovat | | | | |segmentů; typ |segmenty, z | | | | |výpovědi - u jevů |prozodických | | | |jen některé změny |suprasegmentálních) |prostředků | | | |prozodie jsou | |kvantitu, nikoli | | | |součástí řeči, jiné| |jevy větné | | | |jsou jen | | | | | |parajazykové |rovina, pomocí níž | | | | | |se realizují slova | | | | | |aj. jednotky jazyka | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |rovina realizací | | | | | |fonémů | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |reálné zvuky | | | | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| | | | | | | |----------------+----------------+----------------------------------------+-----------------| |synchronie a |jen synchronní |synchronní, lze aplikovat i na vývoj | | |diachronie | |jazyka - v běžných starších pracích se | | | | |mluví o historické fonetice, ale náplní | | | | |je spíše historická fonologie spojená s | | | | |oředstavou o realizaci fonémů | | |----------------+----------------+----------------------------------------+-----------------| | | | | | | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| |vztah k |lze i bez |je zvykem vycházet |vychází se z |vztahy v ránmcio | |některému |znalosti |z reporezentativní |určitého jazyka jako|jazyka u | |přirozenému |konkrétního |podoby určitého |struktury |některých výrazů | |jazyku |jazyka, i když |jazyka, z jeho | |(obměny kořenů | | |se to takto |spisovné/standardní|základem je stav v |při flexi | | |nedělá |výslovnosti |neexpresivní domácí |n.derivaci) | | | | |slovní zásobě | | | | | | | | | | | |a neexperivní | | | | |(ale lze i pro |souvislé řeči | | | | |dialekt......) | | | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| | | | | | | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| |postoj laika |často ani nebere|vnímá, hodnotí |porozumění řeči je |v mateřském | | |na vědomí |podle toho např. |založeno na tom, že |jazyce | | | |cizí akcent, výsl. |jsme schopni |nepochybuje o | | | |vadu.... |zobecnit různé |tom, že např. | | | | |realizace - laik to |noha - nožka - | | | | |užívá, ale |noze "patří k | | | | |teoreticky nehodnotí|témuž slovu", | | | | | | | | | | | |ale důvody | | | | | |nehledá | | | | | | | | | | | |- cizinec se | | | | | |někdy učí | | | | | |jednotlivé | | | | | |případy jako | | | | | |samostatná | | | | | |slovíčka | |----------------+----------------+-------------------+--------------------+-----------------| | | | | | | |----------------+------------------------------------+--------------------+-----------------| |název disciplíny| fonetika |fonologie |morfonologie | | | | | | | |experimentální | | | |----------------+------------------------------------+--------------------+-----------------| | | | | | |----------------+------------------------------------+--------------------+-----------------| | |poznání autentického signálu řeči |lingvistika |lingvistika | | | | | | |využití poznatků|řečové technologie |výuka cizích jazyků | | | | | | | | |výuka cizích jazyků | |historická | | | | |mluvnice | | |logopedie | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+