Hypotetický výzkum : KOŠÍKÁŘ V ČESKOPOLSKÉM POHRANIČÍ Lokalita : Město -- Albrechtice ( 14 km od města Krnov ) Respondent : Taubr Jan, místní košíkář Cíl : život košíkáře, výroba pletených předmětů Metoda : nestandardizovaný rozhovor, který umožňuje respondentovi volně hovořit o předmětu výzkumu ( domácí malovýroba ) Vypracovala : Kamila Gojná Tématické okruhy ( otázky )rozhovoru : 1. Kdy ( kde ) jste se poprvé dozvěděl ( setkal ) s košikářským řemeslem ? 2. Které techniky pletení, lze --li to tak říci, jsou Vám blízké? Co Vás na košíkářství zaujalo, že se mu věnujete celý svůj život? 3. Proč jste se naučil košíkářství? 4. Proč jste se mu v mládí věnoval? 5. Proč se mu věnujete dnes? 6. Jaký používáte materiál. 7. Upravujete si nějakým způsobem materiál? 8. Kde v dnešní době získáváte materiál? 9. Jak tomu bylo dříve? 10. Jaké pletené předměty tvoříte a proč? 11. Jaké pletené předměty byste nevytvořil a proč? 12. Inovujete nějakým způsobem svoji tvorbu? 13. Vnímáte pletení proutěných předmětů jako řemeslo či umění. 14. Učil či naučil jste někoho tomuto řemeslu. 15. Zajímá vás historie košíkářství? Výstava košíků pana Taubra V roce 1997 velká voda v Městě - Albrechticích odnesla pana Taubra, místního stařečka, který celé obci pletl překrásné košíky, koše, nůše, zkrátka proutěné polní nádoby. Na jeho počest občanstvo připravilo výstavu představující široké věřejnosti zejména košíkářské řemeslo. Výstava je určena dětem i dospělým 1. část....................................................................................................................................... Odkud se bere proutí - surové proutí nejčastěji používaných dřevin vystavené jako závěsný objekt, instalace,mobil, volně -- možnost vizuálního dojmu - možnost kontaktu -- haptický dojem - možnost rozpohybování mobilu -- audio-hapticko-vizuálního dojmu - opracované proutí k použití -- možnost kontaktu -- hapticko-vizuální - srovnání opracovaný -- neopracovaný - nářadí -- nástroje používané v košíkářském řemesle - makety nástrojů -- možnost kontaktu -- z bezpečnostních důvodů upraveny ( zbaveny ostrých hran, etc. ) 2. část ....................................................................................................................................... Jak se plete z proutí - výstavka základních způsobů pletení -- vizuální - možnost kontaktu - kurz základního vázání ( pletení ) -- předvedena ukázka práce košíkáře 3.část......................................................................................................................................... Život proutěných předmětů proutěné předměty v běžném životě včera i dnes - instalace - foto - publikace - video - audio 4. část .......................................................................................................................................... Proutěné řádění doprovodný program pro dospělé i pro rodiče pod vedením pracovníka muzea - vedeno interaktivní formou co umí proutí ? -- vlastnosti ( dojmy, barvy, pachy ... ) -- dojmy z výstavy pro děti formou soutěže či brainstormingu ( vedeno jako dialog nebo písemná forma ) - hry s proutím -- malba pomocí proutí ( organizovaná barevná akce, omak, či poslech a performance pracovníka muzea, či varianta frotáže a kresebných her ) - hudba produkovaná proutím ( zvuky přecházející v rytmizovanou organizovanou produkci ) - brainstorming -- jaké proutěné předměty znáte z domova, školy? - co vše lze z proutí vyrobit? - co vše by šlo z proutí vyrobit? ( kvíz -- dialog se skupinami či jednotlivcem ) - vlastní tvorba -- pod vedením pracovníka muzea jest možno vytvořiti si proutěnou památku ( ozdoba z proutí nebo i slámy ) -- vhodné i pro dospělé - co je proutí? kde se bere? k čemu je? ( povídání s cílem zopakování si viděného, prožitého- stručně a účinně -- okruhy : proutěné předměty, řemeslo, ekologie -- vztah s přírodou ) - rozloučení se a samozřejmě poděkování a pochvala Pracovník muzea formou hry celou akci řídí, je poměrně jednoduchá v organizaci a provedení a přitom dostatečně podnětná a ucelená. Barvy požité k malbě jsou zdravotně nezávadné, akce je vedena pod dohledem pracovníka muzea. (barevná akce -- muzeum si vyhrazuje právo zvážit dle situace způsob jejího provedení -- tedy performance či práce se skupinou ). Muzeum děkuje za sponzorský dar, etc.