Termín Téma Referáty / osoby Referáty / témata 24. 2. Úvod, základní seznámení, xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx rozčlenění témat a referátů 3. 3. Pohledy jednotlivých xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx skupin společnosti na venkov a venkovany 10. 3. DĚKANSKÉ VOLNO DĚKANSKÉ VOLNO DĚKANSKÉ VOLNO 17. 3. Kroniky a kronikáři -- 1 1. Miroslav HAVLÍK 1. Starší vrstva venkovsko-městského písmáka -- kronikáře (Kronika holešovská a Hodonínská kronika) 24. 3. Kroniky a kronikáři -- 2 2. Jan MIKEŠ 2. Venkovský kronikář -- písmák z Čech Paměti sedláka J. Dlaska. 3. Romana BEČVOVÁ 3. Venkovský kronikář -- písmák z Čech Václav Jan Mašek: Pamětní knížka ... 4. Veronika 4 . Venkovský kronikář -- písmák SCHALLENBERGEROVÁ z Moravy F. Skopalík: Památky obce Záhlinic. 5. Eva STAŇKOVÁ 5. Profesní vzpomínky J. Nevyhoštěný: Financem na 6. Anna BALDOVÁ Podkarpatské Rusi. 6. Profesní vzpomínky 2 A. Langer: Rok v bývalém obchodě u 7. Lucie KEPRTOVÁ Langrů. Jindřichův Hradec 2002. 7. Vzpomínky rodinné a smíšené J. Pšenička: Z Čech do Vídně. 31. 3. Kroniky a kronikáři -- 3 8. BENEŠ 8. Válečné nebo legionářské vzpomínky 9. Jiří ATWERI 9. Obecní kronika. 10. KLIMOVIČOVÁ 10. Školní kronika. Drobné sakrální památky - 1 7. 4. Drobné sakrální památky - 11. Ingrid Paukerová 11. Vzpomínky legionáře 2 12. Helena SOCHOROVÁ 12. -- 13. Drobné sakrální objekty a příběhy s nimi spojené 13. Barbora MACHOVÁ 14. 4. Drobné sakrální památky -- 14. Klára BROŽOVIČOVÁ 14. -- 17. Drobné sakrální objekty a 3 15. FOJTOVÁ příběhy s nimi spojené 16. Jindřiška KOLÁŘOVÁ 17. Zuzana NOVÁKOVÁ 21. 4. Okamžiky rodinného života xxxxxxxxxxxxxxx - 1 xxxxxxxxxxxxxxx 28. 4. Okamžiky rodinného života 18. AUGUSTINOVÁ 18. -- 20. Svatba -- 2 19. Josef URBAN 20. Markéta MIKULČÍKOVÁ 5. 5. STUDIJNÍ VOLNO STUDIJNÍ VOLNO STUDIJNÍ VOLNO 12. 5. Okamžiky rodinného života 21. Marie GILBERTOVÁ 21. -- 23. Dětství -- 3 22. Jaroslava MAREŠOVÁ 23. KADLECOVÁ 19. 5. STUDIJNÍ VOLNO STUDIJNÍ VOLNO STUDIJNÍ VOLNO 26. 5. Okamžiky rodinného života 24. Pavel KLIEŠTÍK 24. -26. Všední pracovní den - 4 25. BRYCHOVÁ 26. HOLÁŇOVÁ 27. Tereza HUTAŘOVÁ 27. -- 30. Pohřeb a poslední věci 28. Jan KUŇÁK člověka 29. Hedvika HOLIŠOVÁ 31. Kateřina KRISTOVÁ 32. Barbora VÍTKOVÁ 31. -- 32. Odvod - rekruti Úđňáăďöání témat -- referáty max. 15 minut, odevzdat také v písemné podobě (vždy uvádět prameny a literaturu, odkud jste čerpali, základní identifikační údaje informátorů) A) KRONIKÁŘI, PÍSMÁCI, VZPOMÍNKY A DALŠÍ ZÁPISKY ¨ základní informace o autorovi, životě, původu, vzdělání; ¨ charakterizovat typ dokumentu, kdy psán, za jakých okolností, zda dochován, kde uložen, zda vydán v edici, uvést s kterou podobou jste pracovali ¨ analyzovat obsahovou skladbu, témata, podrobit kritickému rozboru objektivnost -- zaujatost, výběr témat, determinaci sociální, majetkovou, náboženskou, vztah k ostatním sociálním a profesním skupinám, styl psaní ¨ citovat dva až tři charakteristické úryvky B) DROBNÉ SAKRÁLNÍ PAMÁTKY ¨ vybrat tři až čtyři drobné sakrální objekty -- pokud možno každý z objektů jiné typové příslušnosti (kříž, kaplička, boží muka), lokalizovat, základní historické údaje k době vzniku a historii do dneška, existence donátora, stručný popis, vč. zdobných předmětů ¨ slohové vlivy či lidovost ¨ jaké další podrobnosti přinášejí prameny, vzpomínky pamětníků, zaznamenat příběh, je-li s objektem spojován C) OKAMŽIKY RODINNÉHO ŽIVOTA C1.) Dětství: porovnat tři časové vrstvy: jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století - na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů - na základě výpovědi dvou, tří střední generace / případně Vás a Vašich vrstevníků -- všimnout, jaké jevy konstantní, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků; jako perličku zkusit porovnat fotografie z dětství všech tří časových vrstev C2.) Svatba : porovnat tři časové vrstvy: jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století - na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů - na základě výpovědi dvou, tří střední generace / nebo Vás, Vašich sourozenců, vrstevníků -- všimnout, jaké jevy konstantní, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků; jako perličku zkusit porovnat oficiální svatební fotografie všech tří časových vrstev C3.) Smrt, pohřeb, poslední věci člověka: porovnat tři časové vrstvy: jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století - na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů - na základě výpovědi dvou, tří střední generace, případně Vás samotných -- všimnout, jaké jevy konstantní, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků C4.) Všední pracovní den (zvolit muže nebo ženu): - porovnat tři časové vrstvy: jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století - na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů - na základě výpovědi dvou, tří střední generace / nebo Vás, Vašich sourozenců, vrstevníků -- všimnout, jaké jevy konstantní, rytmu dne, vykonávané práce, stereotyp, zabývat se těmi, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků; C5.) Odvod / rekruti: - porovnat tři časové vrstvy: jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století - na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů - na základě výpovědi dvou, tří střední generace / nebo Vás, Vašich sourozenců, starších vrstevníků -- věk, jak početná skupina, kdo organizuje odvod, voničky, oslavy, oděv, kdo doprovázel - všimnout, jaké jevy konstantní, stereotypy, zabývat se těmi projevy, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků; jako perličku donést a představit fotografie od odvodu z počátku století, z 20. -- 40. let a pokud je z poslední doby