+--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Termín|Téma |Referáty / osoby | Referáty / témata | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |24. 2.|Úvod, základní | xxxxxxxxxxxxxxx | xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx | | |seznámení, | | | | |rozčlenění témat a | | | | |referátů | | | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |3. 3. |Pohledy jednotlivých| xxxxxxxxxxxxxxx | xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx | | |skupin společnosti | | | | |na venkov a | | | | |venkovany | | | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |10. 3.| DĚKANSKÉ VOLNO | DĚKANSKÉ VOLNO | DĚKANSKÉ VOLNO | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |17. 3.|Kroniky a kronikáři |1. Miroslav HAVLÍK |1. Starší vrstva | | |-- 1 | |venkovsko-městského písmáka -- | | | | |kronikáře (Kronika holešovská a | | | | |Hodonínská kronika) | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |24. 3.|Kroniky a kronikáři |2. Jan MIKEŠ |2. Venkovský kronikář -- písmák z| | |-- 2 | |Čech | | | | | | | | | |Paměti sedláka J. Dlaska. | | | |3. Romana BEČVOVÁ | | | | | |3. Venkovský kronikář -- písmák | | | | |z Čech Václav Jan Mašek: Pamětní| | | | |knížka ... | | | |4. Veronika SCHALLENBERGEROVÁ | | | | | |4 . Venkovský kronikář -- písmák | | | | |z Moravy | | | | | | | | |5. Eva STAŇKOVÁ |F. Skopalík: Památky obce | | | | |Záhlinic. | | | | | | | | | |5. Profesní vzpomínky | | | |6. Anna BALDOVÁ | | | | | |J. Nevyhoštěný: Financem na | | | | |Podkarpatské Rusi. | | | | | | | | | |6. Profesní vzpomínky 2 | | | | | | | | |7. Lucie KEPRTOVÁ |A. Langer: Rok v bývalém obchodě| | | | |u Langrů. Jindřichův Hradec | | | | |2002. | | | | | | | | | |7. Vzpomínky rodinné a smíšené | | | | | | | | | |J. Pšenička: Z Čech do Vídně. | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |31. 3.|Kroniky a kronikáři |8. Ingrid PAUKEROVÁ |8. Válečné nebo legionářské | | |-- 3 | |vzpomínky. | | | |9. BENEŠ | | | | | |9. Válečné nebo legionářské | | | |10. Jiří ATWERI |vzpomínky | | | | | | | | |11. KLIMOVIČOVÁ |10. Obecní kronika. | | | | | | | | | |11. Školní kronika. | | | | | | | | | | | | |Drobné sakrální | | | | |památky - 1 | | | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |7. 4. |Drobné sakrální |12. Helena SOCHOROVÁ |12. -- 13. Drobné sakrální | | |památky - 2 | |objekty a příběhy s nimi spojené| | | | | | | | | | | | | |13. Barbora MACHOVÁ | | | | | | | | | | | | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |14. 4.|Drobné sakrální |14. Klára BROŽOVIČOVÁ |14. -- 17. Drobné sakrální | | |památky -- 3 | |objekty a příběhy s nimi spojené| | | |15. FOJTOVÁ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |16. Jindřiška KOLÁŘOVÁ | | | | | | | | | |17. Zuzana NOVÁKOVÁ | | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |21. 4.|Okamžiky rodinného | xxxxxxxxxxxxxxx | xxxxxxxxxxxxxxx | | |života - 1 | | | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |28. 4.|Okamžiky rodinného |18. AUGUSTINOVÁ |18. -- 20. Svatba | | |života - 2 | | | | | |19. Josef URBAN | | | | | | | | | |20.____________________________| | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |5. 5. | STUDIJNÍ VOLNO | STUDIJNÍ VOLNO | STUDIJNÍ VOLNO | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |12. 5.|Okamžiky rodinného |21. Marie GILBERTOVÁ |21. -- 23. Dětství | | |života - 3 | | | | | |22. Jaroslava MAREŠOVÁ | | | | | | | | | |23. ___________________________| | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |19. 5.| STUDIJNÍ VOLNO | STUDIJNÍ VOLNO | STUDIJNÍ VOLNO | |------+--------------------+-------------------------------+--------------------------------| |26. 5.|Okamžiky rodinného |24. Pavel KLIEŠTÍK |24. -26. Všední pracovní den | | |života - 4 | | | | | |25. BRYCHOVÁ | | | | | | | | | |26. ___________________________| | | | | | | | | |27. Tereza HUTAŘOVÁ |27. -- 30. Pohřeb a poslední věci| | | | |člověka | | | |28. Jan KUŇÁK | | | | | | | | | |29. Hedvika HOLIŠOVÁ | | | | | | | | | |31. ___________________________| | | | | |31. -- 33. Odvod - rekruti | | | |32. ___________________________| | | | | | | | | |33. ___________________________| | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Zpracování témat -- referáty max. 15 minut, odevzdat také v písemné podobě (vždy uvádět prameny a literaturu, odkud jste čerpali, základní identifikační údaje informátorů) A) KRONIKÁŘI, PÍSMÁCI, VZPOMÍNKY A DALŠÍ ZÁPISKY -> základní informace o autorovi, životě, původu, vzdělání; -> charakterizovat typ dokumentu, kdy psán, za jakých okolností, zda dochován, kde uložen, zda vydán v edici, uvést s kterou podobou jste pracovali -> analyzovat obsahovou skladbu, témata, podrobit kritickému rozboru objektivnost -- zaujatost, výběr témat, determinaci sociální, majetkovou, náboženskou, vztah k ostatním sociálním a profesním skupinám, styl psaní -> citovat dva až tři charakteristické úryvky B) DROBNÉ SAKRÁLNÍ PAMÁTKY -> vybrat tři až čtyři drobné sakrální objekty -- pokud možno každý z objektů jiné typové příslušnosti (kříž, kaplička, boží muka), lokalizovat, základní historické údaje k době vzniku a historii do dneška, existence donátora, stručný popis, vč. zdobných předmětů -> slohové vlivy či lidovost -> jaké další podrobnosti přinášejí prameny, vzpomínky pamětníků, zaznamenat příběh, je-li s objektem spojován C) OKAMŽIKY RODINNÉHO ŽIVOTA C1.) Dětství: porovnat tři časové vrstvy: jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století - na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů - na základě výpovědi dvou, tří střední generace / případně Vás a Vašich vrstevníků -- všimnout, jaké jevy konstantní, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků; jako perličku zkusit porovnat fotografie z dětství všech tří časových vrstev C2.) Svatba : porovnat tři časové vrstvy: jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století - na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů - na základě výpovědi dvou, tří střední generace / nebo Vás, Vašich sourozenců, vrstevníků -- všimnout, jaké jevy konstantní, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků; jako perličku zkusit porovnat oficiální svatební fotografie všech tří časových vrstev C3.) Smrt, pohřeb, poslední věci člověka: porovnat tři časové vrstvy: jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století - na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů - na základě výpovědi dvou, tří střední generace, případně Vás samotných -- všimnout, jaké jevy konstantní, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků C4.) Všední pracovní den (zvolit muže nebo ženu): - porovnat tři časové vrstvy: jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století - na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů - na základě výpovědi dvou, tří střední generace / nebo Vás, Vašich sourozenců, vrstevníků -- všimnout, jaké jevy konstantní, rytmu dne, vykonávané práce, stereotyp, zabývat se těmi, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků; C5.) Odvod / rekruti: - porovnat tři časové vrstvy: jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století - na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů - na základě výpovědi dvou, tří střední generace / nebo Vás, Vašich sourozenců, starších vrstevníků -- věk, jak početná skupina, kdo organizuje odvod, voničky, oslavy, oděv, kdo doprovázel - všimnout, jaké jevy konstantní, stereotypy, zabývat se těmi projevy, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků; jako perličku donést a představit fotografie od odvodu z počátku století, z 20. -- 40. let a pokud je z poslední doby