Sociologie výchovy, vzdělání a školy otázky ke zkoušce (JS 2005, Milada Rabušicová) 1. Vymezení a definice sociologie výchovy, její metodologické charakteristiky, její multiparadigmatická a stochastická podstata. 2. Spojení sociologie výchovy se sociologií a s pedagogikou, sociologický a pedagogický pohled na výchovu, vzdělání a školu, vztahy k jiným oborům. 3. Vývoj sociologie výchovy a její současná témata, sociální pedagogika a sociální práce a jejich současná témata. 4. Významní čeští sociologové výchovy 19. a 20. století a jejich práce. 5. Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání: Emile Durkheim a funkcionalismus. 6. Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání: Karel Marx a marxismus a neomarxismus, teorie konfliktu. 7. Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání: Max Weber. 8. Interpretativní sociologie výchovy. 9. Symbolický interakcionismus, fenomenologie a etnometodologie ve zkoumání výchovy. 10. Další pohledy na výchovu a vzdělávání: utilitarismus, sociálně psychologické směry v sociologii výchovy, postmodernismus, reprodukční teorie, teorie rezistence. 11. Výchova a vzdělávání v rámci sociální struktury a možnosti jejich výzkumů na makro, mezo a mikro úrovni. 12. Škola jako sociální systém: škola jako organizace, charakteristiky školy jako byrokratické instituce podle Maxe Webera a Davida Goslina, škola jako sociální a kulturní instituce. 13. Školní procesy: interakce a sociální a pedagogická komunikace ve škole, skryté kurikulum. 14. Teorie sociálních skupin: školní třída jako malá sociální skupina, sociometrie. 15. Mikrointerpretativní přístupy ke zkoumání školních procesů: školní etnografie Petera Woodse. 16. Učitelé: teorie rolí a rolových konfliktů, role a status učitele ve škole. 17. Učitelství jako profese (semiprofese) a sociální status učitele, obraz o učitelích ve sdělovacích prostředcích. 18. Děti a mladí lidé ve škole -- pohledy sociologie výchovy: Pygmalion efekt, efekt sebepotvrzující předpovědi, role dítěte a dospívajícího ve škole a v sociální skupině, školní úspěšnost. 19. Teorie a výzkumy rovnosti vzdělávacích příležitostí: koncepce kulturního kapitálu Pierra Bourdieu, jazykového deficitu Basila Bernsteina a další teorie. 20. Vzdělání, proces stratifikace a sociální mobilita: vzdělání jako prostředek sociální mobility, princip meritokracie, výzkumy sociální stratifikace. 21. Struktura českého vzdělávacího systému a jeho analýza z hlediska principu rovných vzdělávacích příležitostí.