Baroko jako výrazový prostředek obrozeného katolicismu Vypracovala: Jitka Klesnilová UČO: 145680 Seminární práce Křesťanství II. Masarykova Univerzita Brno 2004/2005 1. Charakteristika baroka Slovo baroko (též barok) pochází z portugalského barocco, což znamená nabubřelý, nemotorný.^1 Povědomější pak je jeho výklad jako nepravidelné perly s oblinami, pocházející z portugalského slova barucca.^2 V širším slova smyslu značí barok ukončující období každého architektonického slohu, ale my jej v užším slova smyslu chápeme, jako evropské myšlenkové a slohové období, které se rodí v Itálii v 16. století a končí ve střední Evropě po roce 1750.^3 Tato epocha se přibližně shoduje s dobou rozkvětu a růstu evropských monarchií a je také dobou, kdy dochází k potlačování nekatolických směrů v křesťanské církvi prostřednictvím specifického jevu, jímž byla protireformace. V této době jsou renesanční ideje nahrazovány ideály protireformačního katolicismu. Baroko se z mateřské Itálie rozšířilo do celé Evropy (zejména katolické), kde vzniká v 17. stol. řada místních variant,^4 a díky jezuitským misiím se šíří také dále zejména do Latinské Ameriky. "V baroku je vše zaměřeno na dojem. Pro výtvarné záměry byla prakticky využita znalost perspektivy. Došlo až k iluzionismu, tj. k vytváření představ neodpovídajících skutečnému stavu věcí."^5 Barokní architektura (chrámy, kláštery, zámky, městské paláce aristokratické i patricijské, zahrady, letohrádky) se vyznačuje velkorysým pojetím a monumentálními rozměry, které mají působit velkolepě na prostého, nicotného člověka (věřícího) a vzbuzovat v něm pocit Boží velikosti a přesahu. Barokní obrazy a sochy ^ 1 Srovnej: Bohuslav Syrový, Architektura, Praha: SNTL -- Nakladatelství technické literatury 1972, str. 31. ^2 Srovnej: Bohuslav Syrový, Architektura -- svědectví dob: přehled vývoje stavitelství a architektury, Praha: SNTL -- Nakladatelství technické literatury 1987, str. 273. ^3 Srovnej: Bohuslav Syrový, Architektura, Praha: SNTL -- Nakladatelství technické literatury 1972, str. 31. ^4 Jednou z nich je například i české baroko, které se projevuje jak v architektonické tak literární tvorbě a jeho zásluhou také dochází ke kultivaci a zachování českého jazyka. Jeho počátky se v Českých zemích datují do počátku 17. století (doba ztráty naší samostatnosti bitvou na Bílé hoře roku 1620, nástupu Habsburků a počátků protireformace) a končí až ve 20. letech 18.století. ^5 Bohuslav Syrový, Architektura, Praha: SNTL -- Nakladatelství technické literatury 1972, str. 31. charakterizují rozmáchlá a efektivní gesta. Barokní krajinotvorba oplývá antikizující poetikou. Náboženské náměty nepostrádají vizionářský vzlet. Základní tendencí baroka je svár a dvojznačnost, odrážející konflikty vyvolané reformací a protireformací. Projevuje se spojováním protikladných výrazových prostředků do působivého celku a úsilím o zvýšený výraz, velkolepost a iluzionistickou náznakovost. V architektuře se dynamika baroka projevila v utváření prostoru (obliba elipsovitého půdorysu), stavebních článků, kleneb a stěn. Dalším základním rysem baroka bylo přiblížení se Bohu skrze tento svět, které bylo důsledkem nestability, neklidu a nejistoty lidu tehdejší doby, které plynuly z politických a sociálních okolností, jako byly zámořské objevy, mobilizace, války. V těchto situacích lidé hledají veškeré odpovědi na to, co je děsí a co neznají, a stejně tak na to, co je ku jejich prospěchu, ve své jediné jistotě a to v Bohu.^6 2. Jezuitský sloh Řád jezuitů je nerozlučně spjat s osobou svého zakladatele Ignáce z Loyoly^7. Stejně tak je spojován s aktem protireformace a rekatolizace po Tridentském koncilu^8. Toto působení Tovaryšstva Ježíšova spadá zejména do období baroka. Cílem této jezuitské snahy o obrodu katolické církve nebyla obnova předreformačních poměrů, ale oživení a obnovení zdravého náboženského a církevního ducha. Chtěli lidi navést na katolickou cestu. Za tímto účelem byla využívána taktika lásky a poučování.^9 Odchovanci Ignáce z Loyoly rychle šířili tohoto nového ^ 6 Srovnej: Luboš Kreč, Zdeněk Kalista: Baroko se v nejistotě přibližovalo Bohu skrze tento svět, in: www.blisty.cz, [cit. 2001-03-15]. Dostupný z . ^7 Žil v letech 1491 až 1556. V letech 1522 až 1523 prožil mystickou přeměnu a rozhodl se definitivně pro slávu Boží místo světské. Roku 1534 složil s přáteli slib chudoby a čistoty a slib jít v budoucnu kamkoli, kam je papež pošle šířit slovo Boží. Roku 1540 bylo Papežem Pavlem III. potvrzeno Tovaryšstvo Ježíšovo a Ignác byl spolubratry zvolen za jeho prvního představeného. ^8 Konal se v letech 1545 až 1563. ^9 Srovnej: August Franzen, Malé církevní dějiny, Praha: Zvon 1995, str. 231 - 232. ducha katolické církve a lidé měli opět možnost radovat se z katolické víry. Projevem této radosti je pak baroko jako umělecké hnutí doby. Říkalo se mu jezuitský sloh. V tomto slova smyslu, ale nemluvíme o umění protireformace, ale souvisí výhradně s katolickou obrodou po reformaci. Barvou i tvarem vyjadřuje nový život víry. Je tryskající, vnitřně i z vnějšku dynamický a radostný. Byl využíván nejen na jezuitské chrámy, kde při bohoslužbách mohl plně působit na věřící a vzbuzovat v nich tak chuť a energii k znovuobrození starých katolických tradic a zvyklostí, jakožto i chuť k nové zbožnosti.^10 V případě jezuitského barokního slohu nemusíme chodit pro příklady příliš daleko. Najdeme je hojně zastoupeny i v Českých zemích. Lid a obyvatelstvo měst, které bylo zasaženo hrůzami třicetileté války^11 nebylo schopné tvořit umění a tak byla nositeli baroka v českých zemích feudální vrstva, domácí i přistěhovalá šlechta, která byla často nadměrně zbohatlá, spolu s válečnými kořistníky.^12 K této sestavě se připojují i některé kláštery a jakmile to válečné poměry dovolí, jsou budovány církevní stavby, jako jsou právě kláštery, jezuitské koleje, kostely, poutní místa a lorety. Mimo ty byly také stavěny rezidence a sídla církevních hodnostářů. Nejstarším dílem pražských jezuitů u nás je jezuitská kolej Klementinum^13. Ale jezuitské koleje nebyly zakládány jen v Praze, další můžeme nalézt jak v Brně, tak i v Olomouci, Krumlově, Chomutově a jinde. Kromě kolejí jezuité dále budovali také poutní místa, lorety, křížové cesty, boží muka apod. Poutní místa byla vždy budována se zřetelem k jejich výtvarné stránce. To byla totiž právě díla, jejichž prostřednictvím bylo možné působit na lidi v široké míře. Právě z tohoto ^10 Srovnej: August Franzen, Malé církevní dějiny, Praha: Zvon 1995, str. 232. ^11 Ta se odehrála v letech 1618 až 1648 a výrazně zasáhla České země, nejen svým výsledkem, ale i četnými boji na našem území. ^12 I přes to, mimo jiné dělení baroka, lze jej z hlediska umělecké tvorby dělit na panské a lidové, kdy panské je okázalé a oficiální oproti skromnému, lidové umění rozvíjejícímu lidovému baroku. ^13 Nachází se v Praze 1 v Křížovnické ulici a je dnes sídlem Národní knihovny České republiky. důvodu byla zvýšená pozornost věnována už samotnému výběru místa jejich výstavby. Volena byla zpravidla vyvýšená místa, aby se stavba uplatňovala již z velké dálky. Důležité však mnohdy také bylo, aby zvolená lokalita měla pověst starého kultovního místa, kvůli její náboženské autoritě. Charakter poutního místa mají i lorety, jejichž základem je tzv. svatá chýše, stánek Černé Matky Boží, a jsou zpravidla umístěny v lese, na návrší, na náměstí, ve městě a jindy zase při městských hradbách nebo za zahradami, může být spojena s panským sídlem, může se nacházet na nádvoří s ambity pro poutníky, stejně tak dobře jako může být uvnitř kostela. Dále byly církví budovány kalvárie, mariánské a morové sloupy, často s bohatou malířskou výzdobou, které jsou součástí náměstí spousty našich měst. Pro typický jezuitský kostel je charakteristický sálový prostor s bočními kaplemi a tribunami nad nimi.^14 Ale baroko není jen úzce specializovaným katolickým směrem. Stejně tak dobře jako katolické stavby, byly budovány i ty světské jako jsou radnice, panská sídla, měšťanské domy a další. Jezuitské baroko je jednou z mnoha podob dobového baroka. To, že baroko své zastoupení nachází stejně tak dobře i v architektuře protestantismu demonstruje i to, že největší protestantský chrám na světě je postaven právě v barokním slohu, konkrétně v jeho klasicizujícím období. Jedná se o kostel svatého Pavla v Londýně, který je dílem architekta Christophera Wrena z přelomu 16. a 17. století. 3. Barokní katolicismus "Barokní katolická hierarchie byla ve své podstatě velmi liberální. Kněz, jakožto zprostředkovatel komunikace mezi věřícím a Bohem, měl poměrně volnou ruku ve volbě prostředků k dosažení cíle, funkční náboženské obce prodchnuté upřímnou ^14 Srovnej: Bohuslav Syrový, Architektura, Praha: SNTL -- Nakladatelství technické literatury 1972, str. 32 -- 35. katolickou zbožností. Kazuistická teologie byla přirozeným teoretickým podkladem náboženské praxe. Důraz na funkci tak odsouval do pozadí hledisko dogmatické a vedl k široké toleranci vzhledem ke krajovým specifikám (zázračná místa a předměty, nábožensky vyhrocená interpretace místních katastrof či tajemných událostí, populární světci), k překvapivé svobodě v užívání věroučných témat v literárním světě kázání, tvarové a významové mnohoznačnosti, k subjektivnímu pojetí víry."^15 Barokní kněz je chápán jako zprostředkovatel Krista ve společenství věřících. Jeho role je magická. K věřím se osobně nepřibližuje a víru bere jako nástroj spásy a ten kdo nebude pilný v jejím dodržování propadne mukám pekelným. Obrazy hříchů a hrůz trestu a roznícená imaginace vedly barokního věřícího k intimní, subjektivní konfrontaci s vírou a jejími etickými principy, ve starosti o její spásu, takže kněží svou obec i "vychovávali".^16 Barokní kazatelství je chápáno jako součást mše, ke které nedílně patří. Cílem barokního řečnictví bylo oslavit přesahujícího Boha. K tomuto účelu se používá pestrá slovní hra, která by měla být podnětem ke společnému náboženskému zážitku.^19 Jako prostředek k udržení pozornosti posluchače bohoslužby a věřícího barokní kněz využívá prostředky náboženského řečnictví jako je důraz na napětí, paradox, nečekané souvislosti nebo změnu, překvapení, tajemství a jiné.^17 Neexistuje žádná sociální představa dokonalé společnosti a jejího uspořádání, protože sociální status je vnímán jako důsledek Boží vůle. I ekonomicky nestabilní a sociálně rozrůzněná společnost může být dobrou obcí Boží. Na kněze tak nevznikají žádné extrémní mravní nároky a o jeho chování se ani nijak nediskutovalo a neprobíralo se. Farář svými činy nijak ^ 15 Kamil Činátl, Katolické osvícenství a koncept pastorální teologie, Kuděj, 2002, č. 1, str. 28 -- 39: 29. ^16 Srovnej: Kamil Činátl, Katolické osvícenství a koncept pastorální teologie, Kuděj, 2002, č. 1, str . 28 -- 39. ^17 Srovnej: Kamil Činátl, Katolické osvícenství a koncept pastorální teologie, Kuděj, 2002, č. 1, str. 28 -- 39. neručil za svá slova. Byl prostě součástí Boží transcendence a jako takový byl také chápán a přijímán.^18 Baroko a katolicismus této doby se tak vzdaluje a neblíží rozumu, ale klade důraz na víru, která vychází z člověka a není nijak rozumově podložená. Nesnaží se být racionální, ale umělecké, překvapující a údiv budící. Je nejasné a mnohoznačné, zastřené, opředené vždy něčím tajemným. Lze v něm hledat něco subjektivního. Není mu cizí náboženský prožitek, vzrušení a napětí. Neklade důraz na lidskost, ale na Boží autoritu. ^ 18 Srovnej: Kamil Činátl, Katolické osvícenství a koncept pastorální teologie, Kuděj, 2002, č. 1, str. 28 -- 39. Použitá literatura: ú August Franzen, Malé církevní dějiny, Praha: Zvon 1995. ú Bohuslav Syrový, Architektura, Praha: SNTL -- Nakladatelství technické literatury 1972. ú Bohuslav Syrový, Architektura -- svědectví dob: přehled vývoje stavitelství a architektury, Praha: SNTL -- Nakladatelství technické literatury 1987. ú Kamil Činátl, Katolické osvícenství a koncept pastorální teologie, Kuděj, 2002, č. 1, str. 28 -- 39. ú Luboš Kreč, Zdeněk Kalista: Baroko se v nejistotě přibližovalo Bohu skrze tento svět, in: www.blisty.cz, [cit. 2001-03-15]. Dostupný z . ú Baroko (též barok), Encyklopedie náboženství, in www. karmelitanskenakladatelstvi.cz, [cit. 2001-03-15]. Dostupný z http://www.karmelitanskenakladatelstvi.cz/encyklopedie.php?id_select=89.