FILOZOFICKÁ FAKULTA MASARYKOVY UNIVERZITY V BRNĚ Ústav religionistiky Setkávání a seznámení s žadateli o azyl ("projekt" do kurzu Multikulturní a multireligiózní výchova) Vypracovaly: Andrea Meluzínová Sylvie Mynarčíková Lucie Šmerousová Eliška Valtrová V Brně 10. května 2005 +-------------------------------------------------------------------------------------+ | 1. Identifikace tématu | |-------------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 1.1| V rámci projektu bychom se rádi zaměřili na multikulturní výchovu, tzn. | | |chtěli bychom realizovat společné setkávání českých středoškolských studentů | | |(nejlépe gymnazistů z Brna či jeho nejbližšího okolí, abychom zohlednili | | |dopravní dostupnost a především časovou náročnost, neboť celý projekt je vázán | | |na Zastávku u Brna) a dětí či dospívajících, kteří mají statut uprchlíků nebo | | |lépe žadatelů o azyl z PoS (pobytové středisko) v Zastávce u Brna. Projekt je | | |myšlen jako dlouhodobá záležitost, zhruba na jedno školní pololetí. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |1.2 | Jako vhodné prostředí pro uskutečnění projektu setkávání studentů a | | |žadatelů o azyl jsme zvolili gymnazisty, ale nevylučujeme, že by projekt nemohl | | |proběhnout na jiné střední škole, které by "osvěta" v této tématice zcela jistě | | |také prospěla. Pro usnadnění průběhů projektu jsme nakonec zvolili zmíněné | | |gymnázium, neboť zde předpokládáme přece jen větší zájem ze strany studentů. | | | | | | | +-------------------------------------------------------------------------------------+ +-------------------------------------------------------------------------------------+ | 2. Cíle projektu | |-------------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 2.1| V rámci projektu bychom se chtěli zaměřit na společné setkávání | | |brněnských dětí z gymnázií a dětí žadatelů o azyl z PoS v Zastávce u Brna. Naším| | |cílem je seznámení českých dětí s kulturou a problematikou zemí, ze kterých | | |žadatelé o azyl pocházejí, a to pomocí seminářů, přednášek a besed (jak | | |s dospělými žadateli o azyl, tak případně i s odborníky v oblasti uprchlictví). | | |Zajímavou součástí by měla být projekce filmů a fotek z jednotlivých zemí. | | |K informovanosti českých dětí by mělo přispět i využití internetu (např. v rámci| | |hodin Základů společenských věd). | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 2.2| Základní částí projektů by mělo být vlastní setkávání dětí (pod dohledem | | |pracovníků azylového centra) -- nejprve prostřednictvím her v přírodě a při | | |vzájemném učení národních písní. Pokračovat bychom měli představením svátků | | |jednotlivých zemí, do čehož by se mohli zapojit jak děti, tak i dospělí. | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 2.3| Cílem projektu je i snaha o zlepšení kvality života dětí pobývajících | | |v uprchlic-kých zařízeních a zprostředkovat pravidelný kontakt mezi těmito dětmi| | |a jejich českými vrstevníky a spolužáky. Na základě těchto kontaktů se pomůže | | |dětem z azylových zařízení v adaptaci na neznámé české prostředí, na kulturu a | | |tradice. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 2.4| Významným aspektem našeho projektu je snaha přiblížit českým dětem situaci | | |uprchlíků,seznámit je s odlišnými kulturami a tradicemi jiných národů, a tak | | |potažmo bojovat proti negativním postojům v české společnosti. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 2.5| Českým dětem projekt přinese novou zkušenost s odlišným způsobem života, | | |náboženstvím a zvyklostmi, což je základem pro toleranci a respekt k ostatním, | | |důležitým cílem je prevence proti xenofobii. Zásadním aspektem je setkávání | | |dětí, jejich chuť, snaha a aktivita při zapojování do projektu. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 2.6| Nedílnou součástí projektu je pak smysluplné trávení volného času dětí | | |žadatelů o azyl, pro české děti možnost lépe poznat jejich kulturu a zvyky, ale | | |také seznámit se s jejich životními příběhy a v neposlední řadě také dát možnost| | |českým i uprchlickým dětem se realizovat. Jedním z nejdůležitějších prostředků | | |naplnění cíle je setkávání obou skupin dětí. | | | | | | | +-------------------------------------------------------------------------------------+ +-------------------------------------------------------------------------------------+ | 3. Identifikace informačních zdrojů | |-------------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 3.1|Internetové stránky: | | | | | |http://migraceonline.cz.- všeobecné informace o migraci, kdo je uprchlík, co je | | |to | | | | | | migrace, odborné články a studie, diskuse, upoutávky na výstavy a projekty | | | | | | související s tématem; tato stránka by měla pomoci osvětlit základní pojmy | | | | | |http://www.cizinci.cz.- předpisy, úmluvy, studie,... | | | | | |http://www.domavCR.cz.- informace pro cizince o životě v České republice, | | | | | | kontakty na úřady,... | | | | | |http://suz.cz.- obecné, ale celistvě zpracované informace. | | | | | |http://www.mvcr.cz/uprchlici.- průběh azylové procedury, statistiky žadatelů o | | |azyl | | | | | | podle zemí původu atd. | | | | | |http://soze.hyperlink.cz.- Sdružení občanů zabývající se emigranty. | | | | | |http://www.uprchlici.cz.; http://jedensvet.cz/skoly/.; http://clovekvtisni.cz/.-| | |další | | | | | | informace. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 3.2|Encyklopedie: | | | | | | Pavlincová, Helena: Judaismus, křesťanství, islám: Nakladatelství Olomouc | | |s.r.o.: Olomouc 2003. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 3.3|Odborní pracovníci: | | | | | | Studenti mají možnost kontaktovat některého z pracovníků SOZE (Sdružení | | |občanů zabývajících se emigranty), kteří jsou kompetentní k podávání těchto | | |informací. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 3.4| Získávání dalších informací bude založeno na osobním kontaktu s azylanty, | | |detailní znalost prostředí a zvyků jednotlivých národností není před začátkem | | |projektu nutná ani žádoucí (stručné seznámení s prostředím mohou učitelé, podle | | |vlastního uvážení, zařadit do hodin Základů společenských věd). | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 3.5| Veškeré tyto informační zdroje vycházejí z prostředí, které se, ať už | | |jakýmkoli způsobem a měrou, věnuje problematice uprchlíků a žadatelů o azyl, | | |jejich spolehlivost tedy není důvod zpochybňovat. Některé z výše zmíněných | | |internetových odkazů jsou navíc zpracovávány ve spolupráci s Ministerstvem | | |sociálních věcí ČR. Uvedené zdroje jsou samozřejmě pouze informativní a neúplné | | |a další iniciativě studentů se meze nekladou. | +-------------------------------------------------------------------------------------+ +-------------------------------------------------------------------------------------+ | 4. Identifikace metod | |-------------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 4.1| Studenti budou rozděleni do skupin (v počtu 4 až 7 lidí) a následně by se | | |měli učit na základě vlastní zkušenosti. Přínosnější bude jejich přítomnost | | |v pobytovém středisku, která bude probíhat mimo hodiny Základů společenských | | |věd, spíše než studium ze psaných zdrojů. Ty budou sloužit jako druhotný zdroj a| | |pomocný prostředek při dohledávání chybějících nebo nejasných informací. Během | | |hodin ZSV by však měly být poskytnuty alespoň základní informace k dané | | |problematice. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 4.2| V rámci setkání představí děti z uprchlických zařízení studentům několik | | |svátků jednotlivých náboženství, která jsou mezi žadateli o azyl zastoupena, | | |součástí bude projekce fotografií, poslech hudby a seznamování se se základními | | |údaji o dané zemi, s konkrétními zvyklostmi. Zmíněna by měla být i problematika | | |jednotlivých zemí, tzn. důvody pro nucený odchod obyvatelstva. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 4.3| Zaznamenávání získaných informací bude probíhat prostřednictvím | | |fotoaparátů, diktafonů a průběžných poznámek žáků z jednotlivých setkání. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 4.4| Součástí projektu budou fotografické dokumenty mapující prostředí, v němž | | |žijí žadatelé o azyl, průběh oslav a dalších setkání, např. společný pobyt mimo | | |prostředí azylového zařízení. S několika dětmi z pobytového střediska udělají | | |žáci rozhovor, který zaznamenají na diktafon. Zaměří se přitom zejména na zemi, | | |z níž děti pocházejí a zvyky, v nichž byly před odchodem z domovské země | | |vychovány, popř. zkušenosti s českým prostředím. Poznámky by měly zachycovat | | |další postřehy žáků, získané při průběžném společném setkávání. | | | | | | | +-------------------------------------------------------------------------------------+ +-------------------------------------------------------------------------------------+ | 5. Prezentace projektu | |-------------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 5.1| Výstupem projektu bude putovní nástěnka složená z materiálů, které děti | | |v průběhu projektu vytvoří (fotografie, obrázky, různé texty, poznámky žáků | | |z jednotlivých setkání, záznam svátků). Lze uvažovat také o představení této | | |velké nástěnky veřejnosti (žáci z ostatních tříd, rodiče žáků, apod.). V úvahu | | |připadá i utřídění získaných informací do Power Pointové prezentace (budou-li | | |k tomu mít studenti potřebné vybavení). | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 5.2| Část těchto materiálů vznikne v průběhu aktivit, ty budou tvořit převážnou | | |část nástěnky. Dále pak zde budou umístěny fotografie z průběhu zpracovávání | | |projektu a přípravy nástěnky. Materiály zde obsažené budou nejenom od českých | | |dětí, ale i dětí žadatelů o azyl. | | | | | | | +-------------------------------------------------------------------------------------+ +-------------------------------------------------------------------------------------+ | 6. Evaluace | |-------------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 6.1| Zásadním kriteriem pro kladné hodnocení a úspěšnost projektu je aktivní | | |přístup především českých studentů, kteří by jakožto strana nepoškozená či | | |strana s vhodnými životními podmínkami (jakožto zástupci "hostitelské země") | | |měli teoreticky mít lepší potenciál k navázání kontaktu s dětmi, které již za | | |sebou mají určité "rány osudu". Tímto rozhodně nechceme snižovat přístupnost | | |dětí žijících v azylu! Vzhledem k tomu, že jistou roli bude hrát i jazyková | | |bariéra, budeme se v hodnocení úspěšnosti zaměřovat na nápaditost v komunikaci, | | |ale také na vynaloženou kreativitu v rámci plnění různých zadaných úkolů během | | |realizace projektu. Dále budeme sledovat jak k sobě děti navzájem přistupují, | | |jak probíhá komunikace a zda-li vzájemný kontakt probíhá se zájmem a | | |otevřeností. Všechna zmíněná kriteria pro kladné hodnocení projektu vycházejí | | |z cíle, jímž je setkávání, ale především "to", co se při takovém setkání | | |odehrává. Tzn. vzájemná komunikace, rozhovor, předávání informací, tedy vše, co | | |otevírá oči a usnadňuje fungování společnosti založené na principu vzájemného | | |přijetí a klidného soužití. | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 6.2| Stěžejním kritériem je samozřejmě vzájemná komunikace a interaktivita dětí | | |nejenom z jednotlivých skupin, ale i mezi dětmi z gymnázií a dětmi žadatelů o | | |azyl. Dále se pak bude samozřejmě hodnotit i závěrečná prezentace, kterou je | | |nástěnka. Zde budou zásadními kritérii kreativita, se kterou byla vytvořena, a | | |její celková informativnost. | | | | | | | | | | | | | |----+--------------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | 6.3| Přístup studentů během návštěv v pobytovém centru bude hodnocen za pomoci | | |pracovníků tohoto centra pouze slovně. Výsledná klasifikace prostřednictvím | | |normální stupnice známek se bude týkat pouze konečného výstupu, tedy nástěnky či| | |Power Pointové prezentace. (Dle vlastního uvážení učitele zde lze přihlédnout i | | |ke slovnímu hodnocení pracovníků pobytového centra.) | | | | | | | +-------------------------------------------------------------------------------------+