MULTIKULTURNÍ A MULTIRELIGIÓZNÍ VÝCHOVA Návrh projektu na téma: Různé podoby svatby Projekt vypracovali: Kolbová Eva Kumbera Tomáš Macháček Zdeněk Vorlíčková Jana 1. identifikace tématu Tématem projektu je seznámení studentů s jednotlivými církvemi a náboženskými společnostmi v České republice a to skrze porovnávání jednotlivých přístupů ke svatebnímu obřadu a manželství vůbec. Takovéto nepřímé zaměření pozornosti k této problematice má studentům pomoci se orientovat v současné stále více multikulturní a multireligiózní společnosti. Skrze pro studenty v brzké době aktuální téma se tedy seznámit s organizacemi, názory i představiteli jednotlivých náboženství, zvláště pak ve střední Evropě domácího křesťanství. Každý dospělý člověk by si měl vytvořit samostatný názor navzdory sekularizaci české společnosti a odstupu a stereotypů nemalé časti naší společnosti k církevním organizacím a náboženským společnostem či v souhlasu s nimi. 2. cíle projektu a)Tento projekt má za cíl ukázat studentů středních škol jaké podmínky si kladou některé církve a náboženské společnosti v České republice pro uzavření sňatku, jaké je jejich pojetí a důvodné, teologické vysvětlení nutnosti svatebního obřadu stejně jako různé přístupy k manželství. b) Studenti by si po ukončení projektu měli vytvořit vlastní názor na tato pojetí a přístupy, potažmo se lépe seznámit prostřednictvím této problematiky s normativním ale i žitým náboženstvím u nás. Měl by u nich být probuzen zájem o danou problematiku. c) Měli by umět argumentovat pro a proti církevním obřadům, pojetím vztahů mezi mužem a ženou a porovnat to s obřady a přístupy sekulárními stejně a utvořit si názor na odmítání potřebnosti oficiálního uzavření sňatku u značné části párů v naší společnosti. d) Studenti by měli být schopni se vážněji zamyslet, co by jim samým při uzavírání sňatku vyhovovalo. e) Dále by studenti měli být schopni lépe pracovat s informacemi a porovnávat jednotlivé zdroje. f) Jako vedlejší téma je možno do problematiky je možno zahrnout i otázku významu celibátu a v současné době aktuální téma registrovaných partnerství a postojů jednotlivých subjektů k němu. 3. informační zdroje V následujících odkazech lze zjistit, jak se k uzavírání sňatků vyjadřují jednotlivé církve. Církev adventistů sedmého dne www.casd.cz Příprava pro manželství, nákladem Církve adventistů sedmého dne, 1994 Apoštolská církev v České republice www.apostolskacirkev.cz Církev bratrská jednota baptistů www.baptist.cz Církev Jednota bratrská www.cb.cz Českobratrská církev evangelická www.sr.ce Církev československá husitská www.ccsh.cz Evangelická církev augsburského vyznaní www.ecav-praha.cz Evangelická církev metodistická www.metodiste.cz Federace židovských obcí v České republice www.fzo.cz Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů www.mormon.cz Náboženská společnost českých unitářů www.unitaria.cz Církev římskokatolická www.katechismus.cz Kodex kanonického práva, Praha: Zvon, 1994, Kniha IV, kánon 1055-1165, str. 471-513. Poláček František, Církevní manželství podle kanonického práva, Praha: Česká katolická Charita, 1990 Pesche Karl-Heinz, Křesťanská etika, Praha: Vyšehrad, 1999 Elizabeth Abbotová, Historie celibátu, Praha: BBart 2005 Církev starokatolická www.starokatolici.cz Ústředí muslimských náboženských obcí v České republice www.muslim.cz, www.muslim-inform.cz, www.islamweb.cz Kropáček Luboš, Duchovní cesty islámu, Praha: Vyšehrad 1998 Mendel Miloš, Islám: ideál a skutečnost, Praha: Panorama 1990 Pravoslavná církev Kanonické právo pravoslávnej cirkvi, Prešov: Pravoslávna bohoslovecká fakulta Prešovskej university v Prešove, 1999 4. identifikace metod a) první společná diskuse Na počátku projektu by měla být první velká společná diskuse studentů o daném tématu. Měli by zde prezentovat své současné názory na téma církevní sňatek, zda ano a kde, nebo civilní sňatek popřípadě pouze volné soužití bez obřadu. Pedagog by zde měl vystupovat v roli moderátora udělovat a brát slovo. b) studium, terénní výzkum a diskuse ve skupinách Poté by studenti měli být rozděleni do skupin a každá by se měla za úkol sbírat informace o přístupech dané organizace k problematice. Zvláštní skupina by měla za úkol prostudovat civilní obřad a další skupina nalézt argumenty pro nepotřebnost oficiálního sňatku. Studenti by měli nejprve využít dostupné informační zdroje a každý se s danou oblastí seznámit Poté v rámci "terénního výzkumu" navštívit "svoji"církev nebo náboženskou organizaci, jejich shromáždění a promluvit si s jejím duchovním, případně s ženatými členy či vdanými členkami o dané problematice. Každá ze skupin by si poté měla v interní diskusi vyjasnit společně své stanovisko, popřípadě zvolit svého mluvčího a zástupce. c) druhá společná diskuse Poté by měla proběhnou druhé velké diskuse, kde by mluvčí i členové skupin předkládali argumenty ve prospěch "svého" pojetí vyjádřili souhlas s pojetím někoho jiného. Učitel by měl opět figurovat ve funkci určitého moderátora. d) dílčí zpracování informací Zástupci daných skupin společně vyplní následující tabulku. Na jednu osu tabulky (x) se nanesou čísla, k nimž jsou přiřazeny jednotlivé církve a náboženské společnosti představující danou názorovou skupinu, na druhou osu (y) písmena, pod nimiž jsou určité podmínky. Do jednotlivých kolonek zaškrtnou podmínky uzavření sňatku. Tabulky poslouží jako jeden ze základů pro prezentaci výsledků projektu. a) b) c) d) e) f) g) h) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Církve a náboženské společnosti: 1. Jednota bratrská 2. Církev římskokatolická 3. Církev adventistů sedmého dne 4. Církev bratrská jednota baptistů 5. Pravoslavná církev 6. Náboženská společnost českých unitářů 7. Federace židovských obcí 8. Ústředí muslimských náboženských obcí v České republice 9. Státní sňatek Podmínky uzavření sňatku, rozlučitelnost: a) věk nad 18 let b) dva svědkové c) plné přiznání zdravotního stavu d) oba stejného vyznání e) absolvovat přípravný kurz f) žádný z účastníků obřadu nesmí sdělit závažnou skutečnost bránící uzavření sňatku g) pojetí sňatku jako svátosti h) rozlučitelnost manželství . 5. prezentace Výsledek projektu může být prezentován formou popisu dané problematiky, popisu průběhu práce na projektu, zveřejněním výše uvedeného tabulky či jako esej do školního časopisu, regionálního tisku, na webových stránkách, nástěnkách apod. 6. evaluace Učitel by měl vyhodnotit práci a aktivitu jednotlivých skupin i jednotlivých studentů. Měl by vyzdvihnout kvalitní nebo nekvalitní práci s prameny či v rámci terénního výzkumu. Studenti by se pak měli vyjádřit, zda jim projekt byl k něčemu prospěšný a k čemu. To stejně jako možné reakce na prezentaci projektu by mohlo být vodítkem pro určité změny v něm. b