Hana Chytilová 16. 5. 2006 178680 Téma semináře: Román Milan Kundera: Román a Evropa (resumé) V článku je zapsán autorův projev při předávání cen v Jeruzalémě, v němž se Kundera zabývá románem a jeho vztahem k současné evropské kultuře. Románem a rozdílem mezi romanopiscem a spisovatelem se zabývá i nadále. Romanopisec má podle Flauberta i podle něj pouze mizet za svým dílem, nemá se vystavovat v masových médiích. Potom může dojít k tomu, že dílo mizí za zády autora. Kundera dodává, že cenu přijímá jako romanopisec. Důležitý mezník pro román je novověk -- člověk nikdy není tím, kým si myslí, že je. Tuto lidskou vlastnost vystihli evropští romanopisci a položili tak základ románu jako novému umění. Autor se také zastavuje nad Rabelaisovým neologismem -- slovem agelast. Je to podle něj člověk, který se nesměje, nemá smysl pro humor, neumí se smát. Ukazuje rozdíl mezi agelastem a romanopiscem na základě lidské individuality. Je také jisté, že každý román, přestože nechce, nabízí odpověď na otázku: "Co je lidská poezie a kde spočívá její poezie?" Tato poezie nespočívá v příčině ani v následku. Dále autor podává výbornou definici kýče -- "slovo kýč označuje postoj toho, kdo se chce líbit za každou cenu a co největšímu množství. Kdo se chce líbit, musí potvrzovat to, co svět chce slyšet, být tedy ve službách přejatých myšlenek. Kýč, to je hloupost přejatých myšlenek přeložená do řeči krásy a citů." Na tuto definici navazuje a ukazuje každodennost tohoto tvrzení ve formě masových médií. Tím je tedy ohrožena celá kulturní Evropa, protože moderní doba nepřeje individualitám a jejich názorům. Obdiv k těmto individualitám však stále přežívá právě v románech.