Tereza Matějková 180376 8.5.2006 Teorie literatury I M. Kundera : Román a Evropa ( HAND -- OUT ) ˙ Autorův projev při předávání cen v Jeruzalémě, v němž se zabývá románem a jeho vztahem k současné kultuře Evropy, nás má možná především varovat před moderním trendem konformity a ztráty individualismu ˙ Nejprve zmiňuje vztah autora -- romanopisce a jeho díla -- románu; romanopisec má podle Flauberta ( i Kundery ) zmizet za svým dílem, nevystavovat se v masových médiích -- to může mít za následek efekt opačný, tedy ,,zmizení" díla za zády autora ˙ V novověku se podle Kundery objevuje nový typ člověka, kterému nezadržitelně uniká veškerá pravda; první evropští romanopisci prý vystihli tuto lidskou podstatu a tak byl položen základ novému umění -- románu ˙ Rabelaisův novotvar -- bytost s názvem agelast ( ten, kdo nemá smysl pro humor, neslyší ,,boží smích", je přesvědčen, že ,,všichni si musí myslet totéž" ) je symbolem konformity, není stvořen pro román -- ten je prý zrozen z ducha humoru; Evropa plně umění románu nepochopila -- toto umění je totiž nezávislé na všech ideologických jistotách, dokonce jim podle Kundery protiřečí ˙ Každý román ale odpovídá na otázku : ,,Co je lidská existence a kde spočívá její poezie?" Tato poezie spočívá v nekauzalitě a bezdůvodnosti, kde není příčiny a následku ˙ Dále mluví Kundera o hlouposti a opět se vrací k Flaubertovi -- podle něj je ,,hloupost neoddělitelnou dimenzí lidské existence" - hloupost ale dnes přežívá v podobě přejatých myšlenek, ty mohou zničit evropskou kulturu, vše originální ˙ Spisovatel tu podává, myslím, skvělou definici kýče -- píše, že : ,,slovo kýč označuje postoj toho, kdo se chce líbit za každou cenu a co největšímu množství. Kdo se chce líbit, musí potvrzovat to, co svět chce slyšet, být tedy ve službách přejatých myšlenek. Kýč, to je hloupost přejatých myšlenek přeložená do řeči krásy a citů". ˙ Navazuje na tuto definici a upozorňuje nás na současnou kýčovitost -- tedy touhu líbit se všem -- masových médií; ta usilují o to, stát se konformními a vzniká podivný vztah modernita = konformita ( a kýč ) ˙ Nejhorší na celé věci je, že moderní doba nepřeje ,,ozvláštňovatelům", individualitám a jejich myšlenkám; tím je ohrožena celá evropská kultura; ˙ Na závěr Kundera trochu tristně dodává, že úcta a obdiv k individualitám přežívá právě v románech, v jejich moudrosti