Kapitoly z dějin fotografie, ,TS 2006 SYLABUS: I. 22.2.2006: úvod uvedení do problematiky, seznámení se základní literaturou, stručný přehled jednotlivých přednáškových témat. II. 1.3.2006: Fotografický obraz „počátek" fotografie; Joseph Nicéphore Niépce (1765-1833), William Henry Fox Talbot (1800-1877), Jacques Louis Mandé Daguerre (1778-1851), daguerrotypie (Bedřich Franz, Wilhelm Horn) prehistorie fotografického obrazu (camera obscura, optické hračky) další překonávání technických a fyzikálních obtížností; citlivost a obtížnost manipulace s fotografickým materiálem (slaný papír, kolódiový proces, albuminový proces, želatínové desky,...) iluze prostoru, pohybu a barevnosti: panorama, diorama, Stereofotografie, císařské panorama; laterna magica, kinesiscop (Jan Evangelista Purkyně), (stroboskopy, fotochronografy, ...), Eadweard Muybridge (zoopraxiskop), Ětienne Jules Marey; Thomas A. Edison (1847-1931) - kinetoskop (1893), bratři August (1862-1952) a Louis (1864-1948) Lumiérové - kinematograf; kolorované fotografie, bratři Lumiérové - autochrom (telefotografie; reprodukční techniky, tvárné procesy/ ušlechtilé tisky, ...). III. 8.3.2006: Živnostenská (profesionální, „ateliérová") fotografie v 19. století Ateliér Kunzfeld (příklad) rozmanitost práce živnostenského fotografa: portrét - „podobenka" (vizitka, kabineťka, André Adolphe Eugene Disdéri (1819-1889)); vizitka - atribuce, datace, ... (tématická rozmanitost); Gašpar Felix Tournachon - Nadar (1820-1910), portrétní galerie slavných osobností (Nadar, Langhans), (retuš) dokumentace architektury („městská krajina", Kunzfeld a Brno, Jindřich Eckert (1833-1905) - Josefov) dokumentace uměleckých sbírek - spolupráce s muzeem (Andreas Groll (1812-1872), Josef Kunzfeld (1842-1915)),... fotografický ateliér (Anton Mayssl, Jacob Wildner, Ateliér Rafael; František Fridrich, vzhled a vybavení ateliéru) (fotografie jako informace) IV. 15.3.2006: /Exkurze/ I-A: Etnografický ústav, MZM, Brno, Kobližná ul. (Palác šlechtičen), sraz v 10:10. V. 22.3.2006: Fotografie & malířství fotografie jako konkurent a imitace malby; fotografující malíř (amatéři - profesionálové); Anton Mayssl, Antonín Dvořák; britská „výtvarná" (umělecká) fotografie: Oscar Rejlander (1813-1875), Henry Peach Robinson (1830- 1901) - „spojované fotografie" - Pictorial Effect in Photography, Julia Margaret Cameron (1815-1879) - prerafaelité; Peter Henry Emerson (1856-1936) - James McNeill Whistler; Moritz Klempfner - Hans Makart; živé obrazy; motivy malířských rekvizit na fotografiích fotografie jako pomůcka malby: Alfons Mucha, Edgar Degas - Karl Maria Thuma; (srov. masová ateliérová produkce). VI. 29.3.2006: /Exkurze/ I-B: Etnografický ústav, MZM, Brno, Kobližná ul. (Palác šlechtičen), sraz v 10:10. 1 VII. 5.4.2006: /Exkurze/ I-C: Etnografický ústav, MZM, Brno, Kobližná ul. (Palác šlechtičen), sraz v 10:10. VIII. 12.4.2006: Fotoamatéri a secesní yiktorialismus („umělecká fotografie") kolem roku 1900 kluby fotoamatérů (činnost, organizace, na příkladu českých zemi a Vídně) Wiener Camera-Club, Briinner Camera-Club role secesních hnutí a jejich představitelů (Vídeň, Mnichov, Berlín) oblíbená tématika a oblíbené destinace (Holandsko, Itálie, Morava, ...) srovnání s tendencemi v malbě 2. poloviny 19. století (především Jean-Francois Millet, Thomas Eakins, Mary Cassat, Arnold Bócklin, ...) ušlechtilé tisky (tvárné procesy - gumo tisk, uhlo tisk, bromolej otisk) a autochrom Photosecession (Alfred Stieglitz) Trifolium Graphisches Lehr- und Versuchsanstalt in Wien - Karel Novák, Anton Josef Trčka Francie, Belgie, Rusko, Německo, ... Vladimír Jindřich Bufka, (Hermann Clemens Kosel) (srov. rodinná fotografie - J. Kluge, Kodak, ...) IX. 19.4.2006: Od tzv. puristického piktorialismu k nové věcnosti Frederick H.Evans, Edward J. Steichen Drahomiř Josef Růžička (1870-1960) - výstava v roce 1921 v Praze - CKFA Česká fotografická společnost (zal. 1924) - Adolf Schneeberger, Jaromír Funke, Josef Sudek Jaroslav Róssler, Eugen Wiškovský Fotografický obzor László Moholy-Nagy, Man Ray, Albert Renger-Patzsch fotografie architektury, význam perspektivy, Bauhaus František Drtikol, art deco (srov. dobová módní profesionální produkce - glamour, Vaněk, film). X. 26.4.2006: /Exkurze/ II: Moravská galerie v Brně, Sbírka fotografie, Brno, Husova ul. (Palác šlechtičen), sraz v 10:10. XI. 3.5.2006: „Kouzlo exotiky" (z perspektivy středoevropských dějin umění) po staletí oblíbené a lákavé cesty do Svaté země a do Egypta: Maxime Du Camp, Francis Frith,..., (srov. rytiny z 16., 17. století, Napoleonovy výpravy); turistické výlety amatérských fotografů a umělců (Philipp von Schoeller) Japonsko a východní Asie (srov. G. Mauthner, E. Orlik, K. Novák) „profesionální cestovatelé" (E. S. Vraz, A. V. Fric; sbírka v Náprsťkově muzeu v Praze) severoamerický kontinent a jeho původní obyvatelé (srov. E. S. Curtis - G. Käsebier - VJ.Bufka, ...) (Turecko aj.) XII. 10.5.2006: Fotografická ilustrace fotografie událostí fotožurnalismus, (role válečného konfliktu...) reprodukce fotografie Krymská válka (Roger Fenton) válka Severu a Jihu (A. Gardner) Rusko-japonská válka 2 1. světová válka stavba transkontinentální železnice (C. Waťkins, E. Muybridge) veřejná fotografie jako páka veřejného mínění (Brady - Lincoln) sociálně angažovaný dokument (J. Riis, J. Thomson, T. Annan, L. W. Hine, ...) kapesní fotoaparáty a detektivní kamery. XIII. 17.5.2006: Fotografie a dějiny umění Fotografie v dějinách umění, (zájem historiků o fotografii, fotografie součástí muzejních fondů -jako dokumentační materiál a jako samostatný sbírkový předmět) (srov. konvolut fotografií a reprodukcí ve fondu Moravské průmyslové muzeum, dnes v archivu Moravské galerie, Julius Leisching) fotografie jako předmět výstavního a sběratelského zájmu Světová výstava v Londýně Světová výstava ve Vídni (1873) a první kongres historiků umění Všeobecná zemská j ubilej ní výstava v Praze (1891) Národopisná výstava v Praze (1895), (srov. fotografická sbírka v Etnografickém ústav v Brně /MZM/) sběratelé Rudolf Skopec, Helmut Gernsheim (výstava profesionální fotografie v Brně v roce 1910) výstavy klubů fotoamatérů tradiční představy provázející fotografii v karikatuře ikonografie Fotografie postava Apollóna (srov. sv. Lukáš, světelná symbolika kinematografie) lidoop; fotografie & umění; fotografie & žena; fotografie a reklama (srov. význam druhotného pramenného materiálu). (P. Trnková, 6.3.2006) 3