Technologická historie videa a magnetického záznamu. Pojem video n obrazový a zvukový prvek přenášený televizním systémem n obrazový prvek jako rozdíl od zvukového prvku v televizním systému n obrazový prvek v jakémkoli médiu včetně filmu n jakákoli performance, produkce nebo demonstrace zaznamenaná na videopásku n videopáska nebo videokazeta samotná určená k přehrávání zvuku a obrazu Historie magnetické pásky a videokazety Historie magnetické pásky a videokazety (1) n 1929 -- Blattnerphone, první záznam zvuku pomocí magnetických vln na pásku n 1934 -- BASF, sériová výroba pásek na bázi diacetátu celulózy n 1947 -- V USA první přehrávače mag. pásek určených pro širokou veřejnost n 1951 -- První záznam obrazu na pásku, ČB n 1956 -- Quadruplex, první snadno použitelný přístroj pro záznam barevného obrazu a zvuku na pásku Historie magnetické pásky a videokazety (2) n 1962 -- Philips a Sony představují "Compact Casette" n 1975 -- Sony představuje videokazetu Betamax n 1976 -- JVC spouští formát VHS n 1987 -- DAT formát od Sony, digitální záznam zvuku na pásku n 1993 -- Digital Betacam, digitální záznam zvuku i obrazu n 1996 -- DVD n 2001 -- DVD-RW Proč magnetický záznam? Proč magnetický záznam? (1) n Proč uběhla tak dlouhá doba mezi datem objevení mag. záznamu a jeho celkovým rozšířením? n Jaké bylo využití magnetického záznamu v prvních letech? n Spojitost s rozvojem rozhlasu. n Zpočátku nebyla nutnost vysílání archivovat. Proč magnetický záznam? (2) n Výhody mag. záznamu v rozhlase: * Snadnější manipulace * Kvalitnější a trvanlivější záznam * Možnost přehrávat pásku vícekrát dokola * Snadný střih bez slyšitelné ztráty na kvalitě * Později nižší cena Proč magnetický záznam? (3) n Rozvoj technologie magnetického záznamu obrazu jde společně s rozvojem televizního vysílání v období konce 1960s a v průběhu 1970s. Proč magnetický záznam? (4) n Výhody záznamu obrazu na magnetickou pásku oproti klasickému filmu: * Výrazně nižší pořizovací cena -- nižší kvalita obrazu byla pro televizní vysílání dostačující * Snadná a rychlá manipulace -- záznam se nemusel vyvolávat v laboratoři * Možnost přehrávání původního záznamu * "Elektronické stříhání" přímo v aparatuře, páska tedy nebyla stříhána fyzicky Proč magnetický záznam? (5) n V průběhu 1980s byl postupně zaveden systém U-Matic od Sony, který byl natolik uživatelsky přívětivý, že nebylo nutné, aby kameru obsluhoval speciální technik. n Kamery se tak dostaly do rukou reportérů přímo v terénu. n První válka v Perském zálivu -- "Válka v přímém přenosu". Dva hlavní videoformáty Betamax (1) n Spuštěn roku 1975 firmou Sony n Šířka pásky 0,5 inch (12,7mm) n Možná délka záznamu: 60 min n Videorekordéry umožňovaly funkci "time shifting". Betamax (2) n 1981 Federální soud Spojených Států potvrdil legálnost používání funkce "time shifitng". n 1988 -- smrt Betamaxu, Sony sama přešla na výrobu VHS videokazet n Na poli videokazet pro videokamery naopak převaha Video-8 nad VHS-C. n Další formáty: Betacam, Beta Hi-fi. VHS (1) n VHS (Video Home System) spuštěn roku 1976 firmou JVC. n Šířka pásky 0,5 inch. n Možná délka záznamu: 120min, později standard SP až 210min. n Méně kvalitní kódování obrazu než Betamax. VHS (2) n Délka záznamu byla ovlivňována rychlostí převíjení pásky. n Také nabízely funkci "time shifting". n Novější Hi-fi systémy umožňovaly díky nové technologii nesynchronní záznam zvuku a obrazu. n Existovala také spousta modifikací: S-VHS, D-VHS, W-VHS, VHS-C. Válka formátů: Betamax vs. VHS Válka formátů: Betamax vs. VHS (1) n První Betamax -- na svou stranu získal výrobce Toshiba a Sanyo. n VHS od počátku nabízela delší záznam -- 2 hodiny, což stačilo na klasický celovečerní film n Betamax nabízel vyšší kvalitu obrazu, rozdíl však byl při kvalitách tehdejších televizí zanedbatelný. n Nejdůležitější krok od JVC: Zaměření se na masového diváka. Válka formátů: Betamax vs. VHS (2) n JVC na svou stranu získalo většinu velkých hollywoodských studií, která dávala své filmy do distribuce právě na jejich formátu. n JVC se také podařilo přesvědčit všechny hlavní výrobce videorekordérů (vyjma Toshiba a Sanyo), aby vyráběly přístroje pro VHS. n Tato dobrá marketingová strategie vedla ke snižování cen aparatury a tím zpětně k většímu pokrytí trhu. Válka formátů: Betamax vs. VHS (3) n Soupeření skončilo v roce 1988, kdy Sony oznámila smrt Betamaxu. n S rozšířením VHS do domácností se dá mluvit o "domácím kinu" dostupném pro každého. n Válka formátů je typickým příkladem, jakou sílu má marketingová strategie při obsazování trhu. Budoucnost mag. záznamu? n Předpokládaný vývoj a dosavadní historické zkušenosti ukazují, že formát v nejbližších letech zanikne. n Na poli záznamu zvuku už v podstatě zaniknul s rozšířením CD-RW mechanik a podobný vývoj se dá očekávat i u audiovizuálního záznamu. Prvním krokem bylo uvedení DVD. Dalším pak předpokládané poklesy cen u DVD-rekordérů. VHS tak ztratí svou poslední výhodu: zachytávání obrazu z televize. Konec