ZÁKLADY FILMOVÉ TECHNIKY Anna Batistová batistov@phil.muni.cz PROČ TENTO KURS? ,,You may or may not enjoy getting your hands dirty in order to find out how a three-blade shutter or a ´Maltese cross´ mechanism works, but there is no doubt that cinema is primarily a mechanical process, and we must understand its rudiments if we do not want our knowledge to be left suspended in an abstract reality, halfway between philosophical speculation and a priori judgment." Paolo Cherchi Usai: Silent Cinema: An Introduction. London: BFI, 2003, s. 96. PŘEDPOKLÁDANÉ ZNALOSTI a DOVEDNOSTI ˇ Přehled v obecných dějinách kinematografie ˇ Středoškolské znalosti fyziky a chemie ˇ Alespoň pasivní znalost angličtiny (četba) TÉMATA KURSU ˇ Dějiny filmové techniky a technologie ­ Filmové materiály ­ Kamera a natáčení ­ Projekce ˇ Filmové archivnictví a prezervace SEMINÁŘ A EXKURZE ˇ Seminář 70 mm filmu v Krnově ­ 17. ­ 19. března 2006 ˇ Exkurze do Prahy ­ Náplň: Národní filmový archív, Národní technické muzeum, Filmové ateliéry Barrandov ­ Termín: dle domluvy UKONČENÍ ˇ Písemný test ˇ Alternativa: ­ Referát ­ na vybrané konkrétní téma (dle dohody); cca. 30 minut; prezentace (možnost vystoupit v Telči, 7. ­ 9. 5. 2006 ­ Esej ­ na vybrané konkrétní téma (dle dohody); 7-12 normostran LITERATURA Leo Enticknap: Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower, 2005. Další dle domluvy či zájmu (také na IS) TERMINOLOGIE Otto Levinský a Antonín Stránský: Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974. ??? Technika a technologie ??? FILMOVÁ TECHNIKA odvětví související s výrobou a promítáním filmů. Zabývá se činností jednotlivých technických oborů s cílem komplexně zlepšovat vývoj technického zařízení, technologie, výrobních procesů a zvyšovat produktivitu práce FILMOVÁ TECHNOLOGIE označení pro všechny výrobní postupy používané při výrobě filmu. Jde většinou o ustálené metody pro jednotlivé dílčí fáze výroby od přípravných prací přes vlastní natáčení, dokončovací práce až po promítání hotového filmu CO JE TO FILM? ,,Film (ze staroangl. ,,felmen" ­ blanka, tenký potah), výraz užívaný mezinárodně a s málo odchylkami. Časem rozšířil svůj význam jako synonymum označující pět různých pojmů. Pův. materiál ­ surovina, přeneseně i film. záznam hmotných faktů a dění, exponovaných na tento materiál. F. odtud nazýváme každé dílo užívající film. Záznamu k účelům sdělovacím (hromadný sdělovací prostředek) n. k zábavě a tvůrčímu projevu (film. umění ­ desátá múza). V nejširším smyslu je f. i souborným názvem pro veškerou činnost a organizaci, souvisejících s f., tedy pro film. tvorbu, výrobu, techniku, obchod, vědu, kulturu, školství a administrativu, správně nazývané kinematografie n. filmovnictví." (Levinský a Stránský, s. 60) FOTOGRAFICKÝ FILM ˇ Užívaný od r. 1889 dodnes ˇ Pružný a průhledný pevný předmět, který nese světlocitlivou vrstvu ˇ Dosud široce užívaný pro: ­ Výrobu hraných (a některých TV) filmů ­ Některé speciální efekty ­ Hromadné rozmnožování filmu ­ Projekci NAHRADÍ FILM DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE? ˇ Precedens: ­ Hudební průmysl: v r. 1982 CD; první gramofonové desky v r. 1887 (po necelých sto letech ˇ 1889 ­ první komerční užití fotografického filmu ­ Sto let už uplynulo... K OTÁZCE SE JEŠTĚ VRÁTÍME... FILMOVÝ PÁS FILMOVÝ PÁS perforace / děrování obrazové okénko obrazové dělení zvuková stopa VRSTVY FILMU ˇ Podložka ­ Hlavně tři materiály: ˇ Nitrát celulózy ˇ Acetát celulózy ˇ Polyester ˇ Fotografická emulze ˇ Další vrstvy FILMOVÉ PODLOŽKY NITRÁT CELULÓZY - produkt z odpadů průmyslu zpracování bavlny - reakce celulózy za přítomnosti kyseliny dusičné (HNO3) a sírové (H2SO4) - dále zpracováván (rozpouštědla apod.) - hořlavý: 160°C v dobrém stavu, 40°C v pokročilém stádiu rozkladu - 1846, používán do 50. let 20. st. ACETÁTY CELULÓZY - opět derivát celulózy; reakcí s kyselinou octovou (CH3COOH) a sírovou (H2SO4) - diacetát (od poč. 20. st.), na formátech 28 mm a později 16 mm (amatérské) - triacetát (od 40. let 20. st.) - označován jako ,,SAFETY", vzhledem k vyšší teplotě vznícení POLYESTER (POLYETHYLEN TEREFTALÁT, PET) - vyvinut ve 40. letech 20. století - výroba kondenzační reakcí ethylenglykolu a kyseliny tereftalátové - ačkoliv jeho vlastnosti jsou výborné pro komerční využití, je užíván až od 90. let POROVNÁNÍ VLASTNOSTÍ 480°C1160-1700Polyester 430°C612-1088 Triacetát celulózy 160°C, až 40°C680-750Nitrát celulózy Teplota samovznícení Pevnost v tahu kg/cm2Materiál FOTOGRAFICKÁ EMULZE SLOŽENÍ ˇ krystaly halogenidů stříbra rozpuštěné v želatině ˇ Černobílé materiály - typicky jedna emulzní vrstva ˇ Barevné materiály - vícevrstevné - typický ,,tripack" (Technicolor) má 4 vrstvy ČERNOBÍLÁ EMULZE ˇ želatina: koloidní amorfní sloučenina, která může působit jako kyselina i báze ˇ halogenidy stříbra: - bromid stříbrný (AgBr) - chlorid stříbrný (AgCl) - jodid stříbrný (AgI) BAREVNÁ EMULZE ˇ kromě halogenidů obsahuje také barvotvorné složky ˇ jsou bezbarvé; při vyvolávání se ty v blízkosti kovového stříbra mění v barvivo ˇ stříbro je dále bělením odstraněno ochranná vrstva vrstva citlivá na modrou složku světla žlutá filtrační vrstva vrstva citlivá na modrou a zelenou složku světla vrstva citlivá na červenou složku světla pojící vrstva filmová podložka antireflexní vrstva ochranná vrstva SCHÉMA VRSTEV FILMOVÉHO PÁSU (nejstarší uspořádání barevného materiálu Agfa) DĚJINY ROZDĚLENÍ ˇ Pohyblivé obrazy před rokem 1889 ˇ Období nitrátu: 1889-1950 ˇ Období bezpečného filmu: 1948-2000 ˇ Období digitálních technologií: 1992-2005 FILM 1. POHYBLIVÉ OBRAZY PŘED r. 1889 TECHNOLOGIE A ZNALOSTI NEZBYTNÉ PRO KINEMATOGRAFII a) Zdánlivý pohyb (setrvačnost obrazu na sítnici + Fí efekt/fenomén) ­ schopnost tyto jevy navodit pomocí technologie b) Fotografie c) Filmová podložka A. SETRVAČNOST VIDĚNÍ ˇ Objev z 19. století: jednotlivé obrazy následující po sobě v pravidelných a dostatečně krátkých intervalech jsou vnímány jako pohyb ˇ Hračky užívající tento jev B. FOTOGRAFIE ˇ Světlocitlivá podložka ˇ Přístroj umožňující expozici světlocitlivé podložky (fotoaparát, kamera) SVĚTLOCITLIVÁ PODLOŽKA ˇ Podklad ­ Pružný a průhledný ­ Experimenty: papír, kůže, plátno, sklo, měď ˇ Emulze ­ První málo citlivé (siluety, několikahodinová expozice) ­ Postupně se zvyšující citlivost (rychlost) ­ V polovině 80. let 19. st dostatečně citlivé C. FILMOVÁ PODLOŽKA ˇ 1888 ­ Louis Augustin Le Prince ­ Kamera užívající papír: nemožnost projekce ˇ Nitrát celulózy ­ Objeven (pravděpodobně) v Německu, 1845- 1846 ­ Vylepšování mechanických vlastností ­ 1889: patent společnosti Eastman Kodak 1889 ˇ K dispozici 3 součásti nezbytné pro technologii pohyblivých obrazů: ­ Schopnost navodit vjem setrvačnosti vidění ­ Dostatečně rychlá fotografická emulze ­ Silná, pružná a průhledná filmová podložka FILM 2. TECHNOLOGIE BĚHEM ÉRY NITRÁTU: 1889-1950 RANÁ PRODUKCE A PŘEDVÁDĚNÍ ˇ Napojení na existující podnikání v oboru laterny magiky ­ Znalost základní kinematografické technologie a její obsluhy ­ Zapojení přístrojů laterny magiky (světelný zdroj) ˇ 1889-1895: vývoj zařízení a procesů umožňujících a vylepšujících technologie pohyblivých obrazů STŘIH A KOPÍROVÁNÍ ˇ Nezbytné pro hromadné šíření média STŘIH: LEPENÍ FILMU ˇ Pomocí tekutého lepidla rozpouštějícího filmovou podložku ­ Nejprve nutné připravit oba konce ke slepení: ručně, pomocí žiletky ˇ 1918: automatická lepička firmy Bell & Howell (pouze pro negativy) ˇ 1922: k dispozici upravená verze i pro projekční kopie Ad. LEPENÍ FILMU Jaký může mít vliv??? ˇ Hnutí a jednotlivci, jejichž tvorba spoléhala na komplexní střihovou skladbu (continuity systém, sovětská avantgarda), si upevnila postavení až po polovině 20. let, kdy už byla široce rozšířená automatická lepička SLEPKA A LEPENÍ vedení zoubky víčko vedenívíčko AUTOMATICKÉ DĚROVAČKY ˇ 1908: automatická děrovačka firmy Bell & Howell ˇ Předtím: surovina většinou bez děrování (zákazník si děroval sám) ˇ Automatické děrovačky B&H začal používat Eastman Kodak Perforační stroj Optima firmy André Debrie Perforační stroj čsl. legionářů na Rusi LABORATORNÍ TECHNOLOGIE METODY KOPÍROVÁNÍ KOPÍROVÁNÍ KROKOVÉ PLYNULÉ OPTICKÉ KONTAKTNÍ OPTICKÉ KONTAKTNÍ OPÍROVACÍ STROJE ˇ 1889-1895: výhradně plynulé kontaktní kopírování ˇ Optické kopírování ve větší míře až od 10. let 20. století (PROČ?), a to: ­ Pro zvětšování/zmenšování ­ Kopírování poškozených originálů ­ Speciální efekty ˇ Základní technologie kopírování na poč. 90. let 19. století: ­ W. K. L. Dickson: plynulá kopírka pro Kinetoskop ˇ Krokové kopírování: 1895, s Kinematografem bratří Lumirů (PROČ?) ˇ Pro ten účel vyrobené krokové kopírky od r. 1896 ­ později nejvíce používané (PROČ?) ZPRACOVÁNÍ ČB OBRAZU ˇ Před r. 1907: pásy filmu natočené na rámech, které se manuálně přemisťovaly mezi lázněmi ˇ 1907: vyvolávací stroj Gaumont ­ princip stejný jako dnes VYVOLÁVÁNÍ NA RÁMECH VYVOLÁVACÍ STROJ