PŘEDVÁDĚNÍ PROJEKCE V KINĚ ˇ Jeden z mála způsobů vnímání pohyblivých obrazů až do 50. let, nástupu televize ˇ Příbuzné technologie televize a videa ˇ Vzhledem k rozměrům velký vliv na ostatní sektory kinematografie ZAČÁTKY 1889-1914 ˇ Technologie pro jednoho diváka (kinetoskop) ˇ S kinematografem bří Lumiérů projekce ˇ Předvedení filmu mnoha platícím divákům umožňovalo získat zpět vysoké náklady na výzkum a vývoj KINEMATOGRAF ˇ 3 funkce v jednom přístroji: kamera, kopírka a promítací stroj ˇ Plátno ­ 9 metrů od přístroje ­ Rozměry cca 3 x 2 metry ˇ Drapákový mechanismus (šicí stroj) mechanicky propojený s pohybem závěrky PRVNÍ PROMÍTACÍ STROJE ˇ Po úspěchu kinematografu noví výrobci ˇ Společné znaky: ­ ,,Latham loop" ­ Woodville Latham ­ Maltézský kříž ­ patent získal Oskar Messter ­ Zdroj světla totožný s magickými lucernami (,,limelight" nebo ,,incandescent calcium light") ˇ Přenosné přístroje pro kočovné projekce ˇ Časté požáry STANDARDIZACE 1914-1926 ˇ Výroba několika málo modelům promítacích strojů ve velkém množství ˇ Ve 20. a 30. letech velké sály (,,picture palaces") ˇ Standardní vybavení: ­ Maltézská kříž pro krokový pohyb ­ Latham loop ­ Kruhová závěrka se dvěmi či více křídly ­ Kapacita kazet 300-600 metrů ­ Množství bezpečnostních opatření BEZPEČNOSTNÍ OPATŘENÍ ˇ Uzavřené kazety na cívky filmu ˇ Nože, které automaticky odřezávaly film při vznícení v projektoru ˇ Chlazení nádržkami s kapalinou ˇ Vestavěná hasicí zařízení VÝROBCI ˇ Motiograph ˇ Promítací stroj Simplex (1909) ­ Edwin S. Porter ve spolupráci s inženýry ­ Super Simplex (1928) ˇ Ernemann (Německo) ­ Původně textilní průmysl ­ První promítací stroje 1904 ˇ Kalee (VB), Philips (Nizozemí), Cinemecannica a Prevost (Itálie) ELEKTŘINA ˇ Elektrické světlo ­ Uhlíková oblouková lampa ­ Výhody oproti ,,limelight": Nižší náklady a bezpečnější provoz ˇ Elektrický pohon (konec 20. let) místo otáčení klikou NITRÁTNÍ FILM ˇ Práce s nepromítaným materiálem v oddělené místnosti ˇ Dva oddělené východy z kabiny ˇ Automatické zavírání projekčních okének při požáru ˇ Cívky o 300 metrech (s nástupem zvuku 600) ZMĚNY ˇ Nástup zvuku: synchronizace ˇ Větší kinosály (potřeba více světla) ˇ Maximalizace světla + minimalizace blikání: ­ Rychlejší projekce ­ 2 křídla závěrky místo původních 3 ­ Většina projektorů rychlejší projekci nezvládala (menší stabilita obrazu a větší zátěž filmového materiálu) NÁSTUP ZVUKU A USTÁLENÍ 1926-1948 ˇ Stejná rychlost natáčení a projekce: 24 fps ˇ Nejprve zvuková zařízení pro kina od vlastníků technologií, později od samostatných firem ˇ Zvýšené nároky na promítače ˇ ,,Academy" aspect ratio ˇ Investice do vybavení kin ˇ Různé umístění reproduktorů ZMĚNY ˇ 70 mm varianta promítacího stroje Super Simplex pro systém Fox Grandeur ˇ Technicolorové kopie byly promítány stejným způsobem jako jiné filmy ˇ Přestavby ve velkých filmových palácích ­ Akustické přizpůsobení ˇ Reproduktory kolem plátna 16 mm ˇ Zvuková stopa na 16 mm filmu od r. 1933 ˇ Důležité médium pro alternativní projekci ˇ Přenosné promítací stroje s žárovkovým světlem a vestavěným optickým budičem a zesilovačem ˇ Použití: školy, podniky, zájmové skupiny, bohatší domácnosti PŘIZPŮSOBENÍ SE ZMĚNÁM 1948-1976 ˇ Nové technologie a přetvoření systému předvádění ˇ Hlavně 2 trendy: 1. Výjimečná představení v městských centrech (barva+formát) 2. Technologie pro snížení nákladů 1948: ACETÁTNÍ FILM ˇ Podobné mechanické vlastnosti ˇ Podobná výroba (i co do nákladů) ˇ Bezpečnostní opatření bylo teoreticky možné zrušit ­ až po odstranění všech nitrátních kopií z oběhu ŠIROKOÚHLÉ FORMÁTY A STEREOFONNÍ ZVUK ˇ Většinou jako ,,balíček" se stereofonním zvukem (magnetickým) ˇ Základy technologií širokoúhlého plátna už v době nástupu zvuku ˇ 2 výhody magnetického záznamu: ­ Vnímatelná vyšší kvalita ­ Adaptace technologie na přehrávání různých ,,kanálů" bez nákladných změn v existujících reproduktorech ˇ Všechny širokoúhlé formáty se stereofonním zvukem používaly magnetický záznam (Cinerama, CinemaScope a Todd-AO) ˇ Vědomě prodávané jako odlišná událost, jako ,,percepční zážitek" ˇ Později přechod od novinky k technologickému standardu ÚPRAVY V KINECH ˇ Stavební úpravy kin pro ŠÚ ˇ Nové vybavení (u 70 mm nová generace projektorů i pro 35 mm) ˇ CinemaScope ­ zakoupení čoček ˇ Většina kin ale nemohla investovat do úprav zvukového vybavení ˇ Snaha vyjít vstříc kinům ­ systémy kompatibilní i s běžným mono vybavením TECHNOLOGIE SNIŽUJÍCÍ NÁKLADY V KINECH UHLÍKOVÉ OBLOUKOVÉ LAMPY ˇ Bezpečnější, levnější, snazší k obsluze než jejich předchůdce ˇ Nutná stálá úprava vzdálenosti mezi uhlíkovými elektrodami (max. doba hoření cca 30 minut) ˇ Stálý dohled personálu ˇ Xenonové světlo (50. léta) XENONOVÉ SVĚTLO ˇ Vysoká intenzita světla, podobná teplota barvy jako u uhlíkových lamp, snazší obsluha ˇ První modely: 100-200 hodin ˇ Dnes: 1500-2000 hodin ˇ Nevyžadují zvláštní zacházení kromě nutné ochrany při výměně VĚTŠÍ CÍVKY a MULTIKINA ˇ V době nitrátu 600 metrů (bezpečnost + doba hoření uhlíkové lampy) ˇ Polovina 50. let: větší kotouče, až na 3600 metrů filmu ­ Většinou samostatný motor ­ Sestavení programu před projekcí ˇ 1964: prototyp ,,platteru" ­ Komerčně vyráběný od r. 1968 ­ Není nutné film přetáčet, mezi představeními 2-3 minuty 70. a 80. LÉTA ˇ Zařízení pro automatizaci značné části činností dříve zajišťovaných lidmi ˇ Kontrolní jednotka (značky na pásu) ­ Zhasínání světel v sále ­ Rozhrnutí opony před plátnem ­ Úprava hlasitosti zvuku ­ Začátek představení v určitý čas MULTIPLEX A CO DÁL 1976-2005 MULTIPLEX ˇ Budova s několika sály (někdy jen s 50 sedadly) ˇ 2 strategie: ­ Nové technologie + snaha přeměnit sociální kontext chození do kina ­ Nahrazení spektáklu volbou zákazníka ˇ Menší sály, ale flexibilnější program ˇ Stálý pokles návštěvnosti se mírně zastavil (v počátcích, pak opět pokračoval) VLIV MULTIPLEXU ˇ Laboratoře: větší množství potřebných kopií ­ 1945: průměrně 40 kopií nového hollywoodského ,,A" filmu pro distribuci ve VB ­ 90. léta: běžně přes tisíc kopií pro ,,blockbuster" ˇ Rychlé kontaktní kopírky a vyvolávací stroje (až milion stop za den) ˇ Téměř kompletní přechod na polyester STEREOFONNÍ ZVUK ˇ V 50. letech jen pro omezené publikum ˇ Ray Dolby ­ záznam 4 kanálů do dvou ,,variable area" zvukových stop ­ Kompatibilní s nevybavenými kiny ­ Většina multiplexů vybavena od začátku ­ Konec 80. let: standardní vybavení ˇ 1988: ,,Spectral Recording" DIGITÁLNÍ ZVUK (1992) ˇ Cinema Digital Sound (CDS) ­ Eastman Kodak (nebyl zpětně kompatibilní) ˇ Dolby Digital (původně SR-D) ­ Data mezi perforacemi na jedné straně ˇ Digital Theater Systems (DTS) ­ Optický záznam na filmu slouží k synchronizaci s kompaktními disky ˇ Dynamic Digital Sound (Sony) - SDDS ­ Data mezi perforacemi na obou stranách ˇ Dvě bílé čáry: Optická stopa ˇ Čárkovaná bílá čára: Časovací stopa pro DTS ­ synchronizace disku s filmem ˇ Šedá místa mezi perforacemi: Dolby SRD ˇ Modré čáry po obou stranách: SDDS