ARCHIVNÍ PREZERVACE A RESTAUROVÁNÍ ARCHIVACE FILMU ˇ Médium pro krátkodobé použití ˇ Výrobci a vynálezci nevěděli, a ani je nezajímalo, jaká je životnost filmu ˇ Impuls pro systematickou ochranu z prostředí muzejních pracovníků apod. ­ 1898: Boleslas Matuszewski (Iluminace 2/93) ˇ Zakládání archivů ve 30. letech, rozvoj v 50. a 60. letech DESTRUKCE FILMOVÝCH MATERIÁLŮ ˇ V několika vlnách, z různých příčin ˇ 1895-1918: ztráty 80% (pro USA 85%) ˇ 1919-1929: Itálie 85%, USA 75%, Francie 70%, Německo 40%, bývalé SSSR 10% ˇ 1930-39: USA 25%, Francie 50-55% ˇ 1940-49: USA 10% ˇ U nás ztráty (hrané filmy): 1898-1930: 40%, 1930-1945: 10%, 1945-1993: 0% PRVNÍ FILMOVÉ ARCHIVY ˇ 1933, Stokholm: Svenska Filmsamfundet ˇ 1934, Berlín: Reichsfilmarchiv ˇ 1934, Moskva: Gosfilmofond ˇ 1935, Londýn: National Film Library ˇ 1935, New York: Film Library (Museum of Modern Art, MoMA) ˇ 1935, zárodky budoucího archivu v Miláně ˇ 1936, Paříž: Cinémathque Française ˇ 1937, Řím: Centro Sperimentale ˇ 1938, Brusel: Cinémathque de Belgique FIAF ˇ 17. června 1938 ˇ Fédération Internationale des Archives du Film ˇ Setkání Iris Barry a Johna Abbotta (Museum of Modern Art) s Olwenem Vaughamem (National Film Library), Frankem Henselem (Reichsfilmarchiv) a Henri Langloisem (Cinémathque Française) ˇ První kongres: 26. července 1939 v New Yorku CHEMICKÝ ROZKLAD FILMU NITRÁT CELULÓZY ˇ Nitrátní i acetátní filmy se rozkládají, až do té míry, že obraz a zvuk nejsou čitelné ˇ Hydrolýza ­ za přítomnosti vody se rozkládá a uvolňuje plyny, které působí jako katalyzátory procesu ˇ Rozklad nitrátu: jisté povědomí od počátků, objeven 1941 a r. 1965 popsán ˇ Ničení materiálu po kopírování NITRÁT CELULÓZY: CHEMICKÝ ROZKLAD PODLOŽKY 1. obraz bledne, emulze se barví dohněda; barvy slábnou a mění se 2. emulze začíná lepit (vytváří se tzv. nitrátový med) 3. podklad filmu měkne; na povrchu se formují bubliny a začíná se tvořit nepříjemný zápach 4. celý film se spojí do kompaktní masy 5. filmový podklad se rozkládá, tvoří se hnědý prášek s nepříjemným zápachem ACETÁT CELULÓZY ˇ Kopírování původně nitrátních filmů ˇ Podobný rozklad hydrolýzou, s malými rozdíly ˇ ,,deacetylation", octový syndrom (vinegar syndrome) ˇ Přibližně od r. 1989 uznaný a popsaný proces ACETÁTY CELULÓZY: ,,OCTOVÝ SYNDROM" 1. film je cítit octem; 2. film se smršťuje; smršťuje-li se nerovnoměrně, začíná se kroutit, a to jak na délku tak do šířky; 3. ztrácí ohebnost; 4. emulze praská a může se odlupovat; 5. na okrajích a povrchu filmu se může vytvářet bílý prášek Vinegar syndrome IMAGE PERMANENCE INSTITUTE (IPI) ˇ Založen 1985 ˇ Výzkumná organizace podporována výrobci filmu a přístrojů ˇ Hledání řešení problémů spojených s dlouhodobým uchováním filmu, fotografického papíru a elektronických obrazů ˇ http://www.imagepermanenceinstitute.org METODY PREZERVACE: PREZERVACE KOPÍROVÁNÍM ˇ Více méně stejný postup jako při rozmnožování pro distribuci ˇ Ideálně plynulou kontaktní kopírkou ­ Není vždy možné (při některých typech poškození) ˇ 2 typy poškození ­ Fyzické poškození ovlivňující kvalitu obrazu (škrábance, nečistoty) ­ Fyzické poškození ovlivňující průchod filmu (smrštění, křehkost, poničené perforace) ˇ ,,Wet gate" ˇ Dnes už se originální materiály po kopírování neničí ˇ 2004: speciální kopírka pro archivní použití ˇ 2002: ničení jen materiálů od 3. stádia rozkladu nebo bez historické hodnoty METODY PREZERVACE: PASIVNÍ KONZERVACE ˇ Ne vývoj nové technologie, ale porozumění té stávající ˇ Prostředí s kontrolovanou vlhkostí a teplotou ˇ Prodloužení životnosti až na stovky let ˇ Detekce plynů rozkládající se podložky a různé další metody detekce stavu filmů ˇ Kopírování jen pro zpřístupnění sbírek veřejnosti BARVA BARVENÉ FILMY ˇ Životnost barevnosti závislá na použité technice ­ Virážované filmy ,,pouze" blednou, především vlivem světla (promítacího stroje, denního) ­ Tónované ztrácejí i původní fotografický obraz ˇ Kompenzace ztráty: ­ Původní technikou (historický výzkum) nebo její simulací ­ Kopírování na barevný materiál ­ Desmetcolor, nebo-li Desmetova metoda Desmetcolor BLEDNUTÍ BAREV ˇ U s vtroušenými barvotvornými částečkami (dye-coupler) ˇ Barvy v zelené a modré vrstvě blednou ­ Narušení barevného vyvážení ­ Nádech do růžova ˇ Netýká se Technicoloru (jiný problém: separátní čb negativy mohou být různě smrštěné) ˇ Uchovávání v teplotách kolem nuly KOPÍROVÁNÍ BAREVNÝCH MATERIÁLŮ ˇ Manipulace barev digitálními nebo video technologiemi ˇ Použití metody Technicoloru (3 separátní čb negativy) ˇ Jaké byly původní barvy? PREZERVACE A RESTAUROVÁNÍ ˇ PREZERVACE ­ Zamezení dalšího poškození či rozkladu ­ Např. uchovávání v kontrolovaném prostředí ˇ RESTAUROVÁNÍ ­ Technické ­ úprava fyzických a viditelných závad na originálu, takže nejsou přenášené kopírováním ­ Rekonstruktivní (rekonstrukce) ­ znovuvytvoření původního obsahu PREZERVACE A RESTAUROVÁNÍ VIDEA ˇ Z analogického záznamu na filmu mohou být zachráněny i poškozené obrazy ˇ Magnetický video záznam se liší především ve dvou aspektech: ­ Hardware potřebný k záznamu a přehrání je složitější. ­ Standardizace nebyla nikdy tak efektivní jako v případě filmu. ˇ MIGRACE DIGITÁLNÍ MÉDIA? CO JE TO PŮVODNÍ VERZE? ˇ Jede, jede poštovský panáček (Jour de fte, Jacques Tati, 1947) ˇ Vertigo s 6 kanálovým stereozvukem v r. 1997 ˇ Následné úpravy režiséra (Lawrence z Arábie, David Lean, 1962) CO JE TO PŮVODNÍ VERZE?