TELEVIZE FILM & TELEVIZE ˇ 35mm film promítaný v kině jako jediné masové médium pro pohyblivé obrazy v 1. polovině 20. století ˇ Úzce propojené technologie filmu a TV SPOJENÍ FILMU A TV ˇ Film jako kulturní precedens ˇ Dlouhou dobu film jediný prostředek pro záznam televizního vysílání... ˇ ...a pro výrobu ,,neživých" vysílání ZÁKLADNÍ ROZDÍLY ˇ V technologii ­ Film používá k záznamu chemické sloučeniny citlivé na světlo ­ Televize a video zaznamenávají obraz jako sérii modulací, které mohou být radiově přenášeny nebo zaznamenány na magnetickou pásku ˇ V kulturní, politickém a ekonomickém zázemí STANDARDIZACE ˇ Základní ekonomický princip, na němž závisí výnosnost filmu ˇ U televize je požadavek ještě palčivější: 2003: odhadem 130 000 kin (35mm) & doslova biliony televizních přijímačů ˇ Vlastnosti vysílaného signálu musí být takové, aby jej mohly přijmout a zpracovat všechny přístroje v dané oblasti ˇ Omezení a nařízení státních orgánů ÚLOHA STÁTU ˇ Regulace užívání vysílacích pásem soukromými společnostmi ˇ Někdy veřejnoprávní vysílání financované přímým zdaněním nebo jiným způsobem ˇ Jiný model standardizace a regulace ˇ George Orwell, 1984: symbol pronikání státu do privátní sféry Zatímco filmový průmysl může absorbovat a přežít investice do později opuštěné technologie (sound-on-disc)... ...soukromí vlastníci televizních přijímačů tak budou činit jen stěží POČÁTEČNÍ VÝZKUM A VÝVOJ ˇ Základní technologie k dispozici v 90. letech 19. století ˇ Vyvíjené a zdokonalované během 1. poloviny 20. století ˇ Jako masové médium těsně po 2. světové válce ˇ Audio a film ­ Původně pro individuální použití ­ Postupně průmysl založený na zužitkování většího množství kopií jednoho záznamu ˇ Rozhlas (20. léta 20. století) ­ Vědomé odlišení od tohoto modelu ­ Důraz na živé vysílání ­ Nahrané rozhlasové programy původně považované za méněcenné ˇ Podobný potenciál nabízela i TV SAMUEL MORSE ˇ 1832 ˇ Elektrický proud může být nesen po vodiči (drát) na téměř nekonečnou vzdálenost ˇ Využití hlavně pro elektrifikaci ˇ Periodické přerušování proudu jako způsob přenosu informací HEINRICH HERTZ ˇ Konec 19. století ˇ Možné změnit vlnovou délku elektromagnetického zdroje energie, která může být zaznamenána na vzdáleném místě bez použití drátů ˇ ,,Bezdrátový" přenos dat GUGLIELMO MARCONI ˇ 1896 ˇ Kombinace Hertzovy technologie a Bellova mikrofonu ˇ První známý přenos hlasu ˇ Lee de Forestův audion (elektronka) ˇ Vzdálený přenos pohyblivých obrazů jako logicky další krok technologického vývoje NAVÍC ˇ Kulturní zázemí pro exploataci technologie existovalo už ve 20. letech 20. století ELEKTROMECHANICKÁ TV JOHN LOGIE BAIRD ˇ Anglie 20. let ˇ Série pokusů pro využití ,,Nipkowova kotouče" pro zakódování obrazů k radiovému přenosu ˇ ANALOGOVÁ TELEVIZE ˇ Rozložení obrazu do série horizontálních segmentů PAUL NIPKOW ˇ 1883 ˇ Rotující kovový disk, před ním čočka a za ním fotobuňka ˇ Na disku malé díry podél obvodu, v dostředivé spirále ˇ Přístroj umístěný před nehybný objekt ˇ Disk se otáčel; díry se před čočkou pohybovaly horizontálně ˇ Obraz byl ,,naskenován" a pro každou řadu byl fotobuňkou vyroben modulovaný signál ˇ Použitelný televizní systém založený na Nipkowově kotouči ˇ Nejprve 30 řad, v roce 1935 240 řad ELEKTRONICKÁ TV PHILO FARNSWORTH ˇ Disektorová kamera (image dissector tube) ˇ Velká skleněná baňka pokrytá světlocitlivou vrstvou ˇ Tento povrch je neustále skenován paprskem elektronů, namířených z úzkého konce baňky ˇ Povrch světlocitlivé vrstvy => změny v signálu jako reakce na světlo => jejich detekce a přenos ˇ Zobrazení záznamu probíhá obráceným procesem ˇ Cathode ray tube (CRT) ­ obrazovka ˇ Místo světlocitlivého povrchu má povrch produkující světlo jako odpověď na elektrickou stimulaci PROKLÁDANÉ ŘÁDKOVÁNÍ ˇ Pro udržení jasnosti obrazovky během skenů ˇ Místo skenování a vysílání po řádcích (postupné řádkování - progressive scanning), byly nejprve načteny liché řady a potom sudé ˇ Ačkoliv dnešní obrazovky udrží jasnost dostatečně dlouho, technologie je stále využívána RCA (Radio Corporation of America) ˇ 1919 ˇ Dominantní pozice v radiokomunikaci ˇ Úzké vztahy s vládou Spojených států ˇ David Sarnoff (prezident RCA 1930-1971) a Vladimir Zworykin (vylepšené obrazovky) ˇ Veřejné televizní vysílání na světové výstavě v New Yorku, 20. dubna 1939 ˇ NBC (National Broadcasting Corporation) ­ Proslov Davida Sarnoffa ˇ FCC (Federal Communications Commission) ­ Kontrola radiového průmyslu ­ Přidělování frekvencí a licencí ˇ NTSC (National Television Standards Committee), 1940 ­ Podobné fungování pro televizi ­ 525 řádků (prokládaných) a 60 hertz ˇ Přerušení vysílání v r. 1941 BBC (British Broadcasting Company) ˇ 1922 ˇ Jako společnost s monopolem byli nuceni spolupracovat s Bairdem ­ První experimentální přenos 1930 ˇ Electrical and Musical Industries (EMI) ­ Zcela elektronický přenosový a zobrazovací televizní systém (1932) ­ 1934: 180 řádkový zcela elektronický systém založený na TV kameře ,,Emitron" ˇ Systém EMI mohl oproti Bairdově vytvářet živé obrazy ˇ Soutěž mezi oběma systémy: ­ 3 měsíční zkušební lhůta, 11/1936-2/1937 ­ 240 řádkový Bairdův systém a 405 řádkový EMI systém ­ Plánované střídavé vysílání ­ Systém vítěze soutěže by BBC použila ­ Jasný úspěch metody EMI (vyhlášeno 2/1937) ˇ 405 řádkový a 50 hertzový systém EMI ˇ Pravidelná vysílání (průměrně 2 hodiny denně) až do roku 1939 ˇ Prodáno bylo přibližně 20 tisíc přístrojů NĚMECKO ˇ 180 řádkový mechanický systém ˇ První vysílání v březnu 1935 ˇ Bylo vyrobeno 200-1000 přijímačů POVÁLEČNÝ VÝVOJ Barevná televize PAL Masové médium OBROVSKÝ RŮST ˇ Velká Británie: 1945 obnovení vysílání (7. června) 1949 150 000 přijímačů ˇ USA: nárůst o 500% v roce 1948, vůči 1947 ˇ Politická stabilita a státní kontrola jako záruka investice do technologie RCA 630-TS (1946) ˇ Pořizovací cena $385 ˇ Prodáno kolem 10 tisíců kusů za jediný rok BARVA ˇ Výhradně aditivní ˇ Konec 20. let: ­ Systém založený na použití více Nipkowových disků (3, pro každou základní barvu jeden) ­ Přijímače obsahovaly ,,gas cells" které produkovaly světlo odpovídající barvy ­ Princip rozdělení procesu skenování do 3 fází a přidávání barevné informace MECHANICKO-ELEKTRONICKÝ HYBRID CBS (1941) ˇ Columbia Broadcasting System ˇ Rotující disk s barevnými filtry mezi čočkou a kamerou ˇ Každý obrázek naskenován 6x v pořadí červená-zelená-modrá ˇ Opačný postup při vysílání ˇ Opozice RCA: a) mechanická povaha systému; b) nekompatibilnost. ˇ Jen několik experimentálních vysílání ZCELA ELEKTRONICKÝ SYSTÉM RCA ˇ Veřejné předvedení v roce 1951 ˇ ,,Elektronická aditivní verze Technicoloru" ˇ Kamera obsahovala 3 baňky za čočkou, která rozdělovala světlo na primární barvy ˇ Elektronický signál byl pak vysílán ˇ V obrazovce tři oddělené elektronové trysky (electron guns) obracejí proces VÝHODY SYSTÉMU RCA ˇ Absence jakýchkoliv pohyblivých součástí ˇ 2 oddělené signály: ­ ,,Y" (luminance), identický s dřívějším monochromatickým standardem ­ ,,C" (chrominance), informace pro 3 elektronové trysky ­ Černobílé televizory přijímaly pouze ,,Y" signál ­ Mohly být používány černobílé kamery NEVÝHODY: STÍNÍCÍ MASKA ˇ ,,Shadow Mask" ˇ Pohlcovala hodně světla a časem se opotřebovala ˇ Nejprve přijat jako standardní systém CBS, později systém RCA ˇ Standard ,,NTSC color" ˇ První televizní přijímače na trhu v roce 1954 ˇ 1960: pouze 1 z 50 prodaných přístrojů byl barevný TRINITRON (SONY) ˇ Velké vylepšení v barevném podání a rozlišení obrazu ˇ Jediná elektronová tryska osvětlující tři oddělené formulace fosforu ˇ Jediná obrazovka s třemi katodami ˇ Mřížka (aperture grille) ˇ Masové rozšíření barevné televize ˇ Oba systémy kompatibilní s NTSC ˇ Dodnes jsou vyráběny jak ,,shadow mask" tak Trinitron obrazovky ˇ Pomalý ústup před novými technologiemi Aperture grilleShadow mask CCD (Charge Couple Device) ˇ ,,an electric memory which is written by exposure to light and sequentially discharged in the form of electrical energy shortly afterwards" ˇ Menší velikost a spotřeba energie, větší životnost LCD (Liquid Crystal Display) ˇ Použití tekutých krystalů ˇ TFT (Thin Film Transistor) ­ hlavně u notebooků PAL (Phase Alternate Line) ˇ Systém BBC jen pro černobílé vysílání ˇ Zvýšení rozlišení systému BBC na 625 řádků, při zachování 50 Hz ˇ Německý vynález (Telefunken) SECAM (Systme lectrique couleur avec memoir) ˇ Francouzský systém ˇ PAL a SECAM jsou kompatibilní jen pro přenos černobílého obrazu DIGITÁLNÍ TELEVIZE ˇ Větší šířka pásma většinou využita k většímu množství stanic a ne k zvýšení kvality obrazu a zvuku TELEVIZE & FILM ˇ Televize původně jako ,,živé" médium ˇ Záznamy pro pozdější vysílání ­ Původně neexistoval způsob, jak je pořídit elektrickou cestou (větší množství informací než u audia) ­ FILM jako nahrávací médium FILMOVÝ SNÍMAČ (TELECINE) ˇ FOTOELEKTRICKÝ ­ Zpočátku televizní kamera spojená s upraveným promítacím strojem ­ Skenovací fáze synchronizované s pohybem závěrky ˇ SNÍMACÍ BOD ­ Malý paprsek světla z televizní kamery pomalu ,,načítal" povrch filmu ­ Souvislý a ne krokový pohyb filmového pásu ˇ Koncem 80. let CRT nahrazeny CCD HLAVNÍ PROBLÉMY ˇ Kompatibilita rychlosti ˇ Aspect ratio RYCHLOST ˇ 50hz systémy (PAL): ­ Rychlost projekce filmu zvýšena na 25 fps a každé okénko naskenováno 2x ­ Problémy při televizním vysílání ,,němých" záznamů (s jinou rychlostí) ˇ 60hz systémy (NTSC): ­ 2:3 ­ obrázky skenovány střídavě 2x a 3x ASPECT RATIO ˇ 2 metody pro širokoúhlé filmy: ­ ,,letterboxing" ­ ,,panning and scanning" FILMOVÝ ZÁZNAM TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ ˇ ,,Telerecording" nebo ,,Kinescope" ˇ Obrácení procesu filmového snímače: obrazovka s vysokým rozlišením + 16/35 mm kamera ˇ Závěrka kamery synchronizovaná se snímacím svazkem (scanning beam) v obrazovce ˇ Filmové emulze specielně pro tento účel ˇ Až do nástupu videa jediný způsob, jak zaznamenat televizní obrazy