Kapitola 6
Společenské instituce a jednání člověka
Cílem kapitoly je představit makrosociologický pohled na lidské chování. Popíšeme sociální struktury, které ovlivňují chování člověka. Nejstabilnější soustavou kulturních pravidel, podle nichž lidé jednají, nazýváme sociální institucí. Pohled na sociální instituce umožňuje systémová metoda. Vysvětlíme proto i tento způsob poznání společnosti.
Společnost existuje jen potud, pokud se lidé chovají jakoby existovala. Znamená to, že bezprostředně přístupné naší zkušenosti není ono společenské, ale pouze individuální lidské chování. Chování člověka ve společnosti však neprobíhá zcela libovolně. Je závislé na řadě objektivních faktorů, které vznikly a působí nezávisle na vůli jedince. Objektivita těchto faktorů vyplývá z povahy lidské činnosti. Popsali jsme, že lidská činnost je jednak přírodně materiální povahy. Tím myslím prostý fakt, že jednání člověka je závislé na množství životní energie, kterou má člověk k dispozici, na jeho zdravotním stavu, na druhu ma
teriálů a surovin, které člověk ve své činnosti používá.Současně je jednání (sociální jednání) ovlivňované
objektivními faktory povahy sociální. Tím, že se člověk rodí do společnosti, střetává se s kulturními pravidly, které byly vytvořeny a vyjednány dávno před jeho narozením. Setkává se s nimi v interakcích s druhými lidmi, kteří podle těchto pravidel jednají a očekávají, že i on bude postupovat určitým způsobem. Tímto očekáváním, případně sankcemi vyvolávají na člověka tlak, aby patřičným způsobem jednal. Míra nátlaku různých lidí na člověka se mění s pozicí a vlivem, kteří lidé v okolním prostředí mají. Závisí také na počtu těchto lidí a jejich jednání jak se jedinec v dané situaci zachová.Kulturních pravidel chování a sociálních interakcí existuje velké množství. Na jednání člověka nepůsobí izolovaně, ale mezi jednotlivými pravidly, očekáváními a interakcemi existují vzájemné souvislosti. Tato související, vzájemně vztažená pravidla, resp. lidé jednající podle těchto pravidel, nazýváme sociální struktury, které ve svém souhrnu určují sociální jednání jedince. Proto je sociální jednání poměrně dobře předpověditelné druhými lidmi. Můžeme předpokládat, jak se v určité situaci asi lidé zachovají. Vznikají tedy otázky, jaké jsou objektivní, na jedinci nezávislé prvky, které ovlivňují jeho individuální chování? Jaké důsledky a funkce má struktura těchto prvků pro společný život a jednání lidí?
Příkladem skutečnosti, že struktura očekávání okolních lidí ovlivňuje jednání jednotlivce, je porovnání trhu na malé vesnici a ve velkoměstě. V malé vesnici máte možnost kromě hospody nakupovat v jednom, maximálně ve dvou obchodech. Nabídka obchodníka je obvykle velmi široká a obchod proto má na reklamním štítu název "smíšené zboží".
Ve velkoměstě je situace úplně jiná. Obchody nabízejí daleko specializovanější zboží od široké nabídky dýmek až po obchodní centrum pro prodej motocyklů značky Honda. Tato velmi diferencovaná nabídka zboží nesouvisí s individuální orientací prodejců, ale s odlišnou strukturou konkurenční
ch obchodů a početnější strukturou zákazníků než v malé vesnici.
Systémový přístup k jednání člověka
Pohled na společnost jako na fungující sociální struktury je výsledkem systémové metody poznávání společenského života. Tato metoda byla přejata do společenských věd z přírodovědeckých disciplín, zejména fyziky a biologie. Jejím cílem není vyložit význam kulturních prvků pro člověka, ale spíše popsat důsledky (funkce), jaké objektivní prvky sociálního života mají na chování jedinců a na společenský cele
k. Emil Durkheim , jeden ze zakladatelů sociologie, nahlížel na tyto nadindividuální, společenské faktory - přesně po vzoru přírodních věd - jako na objektivní věci a označil je termínem sociální fakta. Charakterizoval je jako na jedinci nezávislá , vnější a vynucující si určitý způsob chování jedince.Pro pochopení systémové metody je klíčovým pojmem systém. Za systém můžeme považovat souhrn vzájemně vztažených a vzájemně na sebe působících prvků, které dohromady tvoří jeden celek zabezpečující plnění nějakého účelu. V každém systému můžeme rozlišit jeho strukturu, nebo-li skladbu prvků, z nichž je složen, a dále funkce jednotlivých částí. Funkce můžeme definovat jako veškeré důsledky, které má aktivita nebo působení části pro ostatní části nebo pro systém
jako celek.
Z tohoto hlediska můžeme chápat jako systém například hodinky, které jsou složeny z řady vzájemně na sebe působících součástek a jejichž fungování zabezpečuje ve svém souhrnu měření času. Podobně můžeme chápat automobil nebo letadlo jako složité technologické systémy, které jsou složené z řady vzájemně do sebe zapadajících a ovlivňujících se součástí.
Systémový přístup můžeme také aplikovat při popisu živých organismů a sociálních celků. Například lidské tělo je složitým systémem, který je složen z množství dílčích částí, na které můžeme nahlížet jako na
subsystémy složené z prvků nižšího řádu. Za subsystémy lidského těla můžeme chápat například centrální nervový systém, oběhovou soustavu, pohybový systém, soustavu lidských smyslů a pod. Celá stavba lidského těla umožňuje po několik desítek let účelnou samostatnou existenci, které se říká lidský život.Také relativně uzavřené, samostatně působící části společenského systému, můžeme chápat jako subsystémy. Mezi takové společenské subsystémy, které zabezpečují pro lidi významné funkce, patří například kulturní subsystém, ekonomický subsystém, politický subsystém, integrativní subsystém společnosti. Jsou to společenské instituce (sociální struktury), které plní funkci tvorby, udržení a změny kul
turních hodnot a norem, funkci produkce, rozdělování a spotřeby statků, funkci politické aktivity společnosti a funkci integrace lidí a udržování lidské soudržnosti.Mezi lidmi najdeme společenství, na jejichž popis a vysvětlení se celostní, univerzalistický přístup teorie systémů hodí více, a jiné, při jejichž rozboru se hodí méně. Domnívám se, že většina ženatých mužů a vdaných žen nebude chápat rodinu nebo manželství jako účelný systém složený z funkčních částí. Ve skupinách, kde je dán velký prostor pro
aktivitu a svobodu jednání jednotlivých členů a které se vyznačují velkým množstvím společných cílů, do nichž jsou členové začleněni celou svou osobností a mezi jednotlivými členy se vytváří i emocionální vazby, je uplatnění systémového přístupu omezené. Mezi sociální skupiny, při jejichž analýze se systémový přístup naopak často uplatňuje, patří formální organizace jako je podnik nebo úřad. V těchto sociálních celcích existují relativně objektivní pravidla a kritéria individuálního chování, které zabezpečují účelnost celé organizace. Celek má stanovený účel, existují celková kritéria účelnosti, části nebo jednotliví členové organizace se musí přizpůsobit účelnému fungování celku.
Sociální struktura je soustava vztahů mezi prvky společenského systému. Strukturu tedy budeme chápat jako vztahové pole, jako ustálené souvislosti a kauzální vztahy mezi objektivními prvky společenského systému. Právě tyto strukturální vztahy dělají z lidského společenství celek svého druhu, jehož vlastnosti jsou odlišné od souhrnu vlastností jednotlivců.
Pojem sociální funkce se v sociologii vyvíjí dlouhou dobu. Původně byl přenesen z fyziologie jako funkce společenského organismu. Později získal obecnější význam důsledků lidské aktivity pro společenský celek.
R..K. Merton
vymezil funkci jako každou aktivitu, která má nějaké důsledky pro celek, jehož je subjekt této aktivity částí. Rozšířil také pojetí funkce na aktivity disfunkční, nezáměrné apod.Dále tento autor jako první formuloval základní problém systémového uvažování ve společenských vědách: Jsou pro udržení sociálního systému nezbytné sociální funkce, nebo spíše strukturální jednotky, které tyto funkce plní?
Merton také vymezil 5 základních významů slova funkce, které se užívají v sociálních vědách:
Definice sociální instituce
Ne všechny sociální struktury působí na jednání jednotlivců stejnou silou. Některé jsou trvalejší a míra jejich objektivního tlaku na člověka je veliká. Jiné sociální struktury jsou méně stabilní a působivé. Nejtrvalejší a nejvlivnější sociální struktury nazýváme sociální instituce.
A. Gouldner (1963):
Instituce je sociálně předepsaná struktura různých způsobů chování, prostřednictvím kterých jsou řešeny opakující se a neodbytné problémy života lidí.
Rozeberme si jednotlivé části této definice podrobněji:
Znamená, že existují před a v průběhu života konkrétního jedince. Jejich trvání není závislé na individuální, svobodné vůli jednotlivého člověka. Mluvíme- li o institucích jako o nadindividuálních útvarech, máme na mysli jednak skutečnost, že představují způsoby chování, které jsou více či méně sdíleny velkým počtem lidí, případně velko
u částí společnosti, a současně tím říkáme, že přetrvávají v čase a nejsou omezené na život jedné generace.Znamená, že ji tvoří určité vzorce, pravidla chování, které mají normativní a hodnotový charakter. Jsou tedy označené jako vhodné a správné v určitých situacích. Při nedodržení předepsaných postupů jednotlivcem, mohou ostatní členové společenství uplatnit sociální sankce.
Znamená, že předepsané chování se vztahuje k různým lidem v různém prostoru a čase. Jako příklad můžeme uvést instituci lékařství v naší společnosti. Je založena na vzájemně souvisejících pravidlech chování lékaře a pacienta. Při profesní přípravě se medici učí (měli by se učit) nejen technick
ým dovednostem potřebným pro výkon lékařské praxe, ale také očekávanému chování k pacientům. Naopak lidé, potenciální pacienti, se v průběhu dětství a dospívání učí vhodnému způsobu chování k lékaři. Učí se například ustoupit lékařské autoritě, mít úctu k jeho vědomostem a realizovat jeho pokyny a doporučení.Znamená, že jedna instituce slouží k řešením jednotlivých nebo dílčích problémů společného života lidí. Každá instituce upravuje jednání člověka jen v nějaké oblasti života lidí. Lidské společnosti se od sebe liší mírou institucionalizace některých činností. Například u přírodních národů není tak výrazně regulován a specializován výchovný a vzdělávací proces mladé generace jako v moderní společnosti.
Margaret Meadová ve své známé knize "Dospívání na ostrově Samoa" popisuje výchovné praktiky původních obyvatel, kde neexistovali žádní učitelé, žádné školy ani učebnice. Starší členové rodiny, ne speciálně připravení učitelé, předávali hodnoty, schopnosti a znalosti své kultury mladé generaci. Neexistovaly žádné specifické postupy a normy chování spojeného s výchovou.
Na druhé straně v naší společnosti je výchova a vzdělání vysoce specializovaný a regulovaný proces. Kromě rodiny existuje množství specializovaných výchovných a vzdělávacích organizací, kde se dodržují předepsaná pravidla. Například pro vysokoškolského studenta, který se vzdělává a socializuje na univerzitě, je život v původní rodině často okrajovou záležitostí. Svůj čas naplňuje aktivitami, které souvisejí převážně s vysokoškolským a studentským životem.
Znamená, že ne všechny problémy a potřeby jedince jsou řešeny institucionálními postupy a pravidly chování. Takové problémy jako produkování a distribuce zboží a služeb, socializace dětí, péče o nemocné a jejich léčení, pomoc nezaměstnaným atd. nenastávají mezi lidmi výjimečně, ale jsou součástí běžného života lidí. Pro jedince představují instituce předepsané a předem určené řešení takových problémů, které nenarazí na odpor okolí. Tím, že instituce vyvíjí na jedince nátlak, aby jednal určitým způsobem, usnadňují člověku rozhodování. Instituce určuje postup jednání za něho. Sociální prostředí je pro jedince určitější, jeho jednání je jistější. V těchto důsledcích se skrývá význam sociálních institucí pro jedince ve společnosti. Vnášejí do běžného života lidí řád.
Sociální jednání člověka probíhá podle institucí ještě za splnění jedné podmínky. Lidé nevystupují ve společenském životě jako loutky, které postupují podle očekávání druhých lidí. Mají možnost relativně svobodného rozhodnutí, které předpokládá, že předepsaná pravidla chápou jako samozřejmá, rozumná a důvěryhodná. Jedinec musí získat důvěru k institucionálním pravidlům, musí jim rozumět, přijmout je za své.
Struktura instituce
Každá sociální instituce se skládá s určitého množství prvků, které jako první uceleně popsal Bronislav Malinowski. Podle jeho názoru mezi prvky každé instituce patří (1)kulturní hodnoty, (2) kulturní normy, role a sankce, (3) populace lidí jednající podle instituce, (4) nástroje a materiální technologie, (5) jednání podle institucionálních pravidel, (6) funkce a důsledky tohoto jednání.
Jsou důvodem, proč nějaká instituce vzni
Vztahují se na konkrétní situace chování. Ukazují jak mají jedinci v rámci všeobecně přijatého způsobu chování jednat.
Normy jsou spíše limity, které stanovují hranice správného a nesprávného. Společenské role jsou očekávání druhých lidí, které se vážou na konkrétní pozici, kterou člověk zastává v nějakém společenství lidí, a která určuje jak má v určitých situacích jednat. Společenské sankce. Za odchýlení se od přijatých a používaných vzorců chování nebo pro jejich dodržování se vyvíjí v rámci každé společenské instituce soustava odměn a trestů.Sociální organizace a rozvrstvení těchto lidí. Soustavy vztahů mezi nimi, které se utváří na základě jejich mocenského postavení při realizaci institucionálních požadavků. Je to souhrn lidí, kteří vstupují do vzájemných interakcí, vytváří různá společenství, organizují se do skupin. Postupují přitom podle institucionálních norem, aby moh
li realizovat cíle a hodnoty, řešit problémy, které stojí v záhlaví institucionálních způsobů chování.Jsou to nástroje, prostředky, předměty, které lidé nějak sociálně organizovaní a řídící se určitými institucionálními pravidly používají při činnnosti a jednání, které směřuje k uspokojení potřeby nebo dosažení hodnoty.
Jde o aktivitu probíhající v rámci nějaké instituce. Je to sociální jednání lidí podle kulturně předepsaných pravidel. Zpravidla vede v důsledku k uspokojování potřeb nebo hodnot lidí.
Funkce institucionálního jednání
Realizace institucionálních pravidel aktéry sociálního jednání přináší ve společnosti určité důsledky. Ať už jsou tyto důsledky a funkce z hlediska jednotlivých lidí záměrné nebo nezáměrné, pomáhají řešit nějaký významný problém.
Společenské instituce mohou mít důsledky vztažené za prvé k významným individuálním životním situacím a řešit významné problémy a události běžného života většiny lidí. Mezi takové patří například porod a narození dítěte, nalezení životního partnera, situace hladovění, smrt člověka. V řadě lidských společenství nacházíme instituce, jako jsou křest, mateřství, sňatek, manželství, žebrání, pohřebnictví.
Za druhé se všeobecně rozšířená pravidla chování mohou vztahovat k řešení významných problémů a potřeb života celého společenství lidí. Některé z těchto potřeb společenského soužití mají pravděpodobně univerzální charakter. Musí být uspokojeny v každé společnosti, která chce přežít a existovat. T
yto potřeby můžeme chápat jako univerzální potřeby společenského života.Univerzální společenské potřeby
K přežití každé společnosti jako celku je důležité zajistit uspokojování univerzálních, základních nebo také strategických potřeb, které přináší život a soužití lidí. Pro uspokojení těchto strategických potřeb lidé v průběhu dějin v rozmanitých kulturách a společnostech vyjednali - záměrně a hlavně nezáměrně - více či méně úspěšné a hlavně rozmanité způsoby chování.
K těm jasným a triviálním patří potřeba výživy, tepla a obydlí pro členy společnosti, potřeba biologické reprodukce, fyzické ochrany a psychické jistoty, ochrany a oprávnění stávajících vztahů mezi lidmi, výchovy mladé generace. Pokusme se tyto strategické potřeby, nutné pro přežití každé s
polečnosti, utřídit.Pro život svých členů společnost zabezpečuje uspokojení potřeb vzduchu, vody, jídla tepla, přístřeší, spánku. Patří sem také některé psychické potřeby, bez nichž se člověk těžko obejde. Například potřeba lásky, víry v něco a pod. Uvedené potřeby pomáhají zabezpečovat takové společenské instituce jako je hospodářství, partnerství, přátelství, stavitelství, pohostinství a pod.
Statky uspokojující existenční potřeby musí být nějakým způsobem rozdělovány mezi všechny členy. Rozdělování statků a hodnot ve společnosti probíhá podle pravidla většího či menšího vlivu ve společenství. Jinak řečeno podle míry moci, kterou mají jednotliví členové a skupiny k dispozici.Uvedenou potřebu pomáhají zabezpečovat instituce jako vůdcovství a politické instituce, instituce společenské směny.
Všichni členové společnosti tuto potřebu nemají a také mít nemusí. Pro přežití společnosti je však biologická reprodukce nezbytná. Lidé realizují pravidla, která regulují sexuální chování a určují práva a povinnosti rodičů. Obvykle je tato potřeba zabezpečena institucí manželství a rodiny.
Přenos kultury na nové členy společenství umožňuje jejich začlenění do společnosti. Tento proces se nazývá socializace. Je to jeden z hlavních způsobů jak společnost resp. společenské instituce kontrolují chování jednotlivců. Zabezpečuje se tím kontinuita trvání společnosti. Na uspokojování této společenské potřeby se dnes podílejí instituce školství, rodina, náboženství, sousedství.
Členové společnosti potřebují ochranu před zničením od někoho jiného. Společnost zabezpečuje své členy před vnějšími ničivými vlivy přírodními i společenskými.Děje se tak podle institucionalizovaných pravidel vojenství, soudnictví, sousedství, příbuzenství, rodičovství atd.
K uspokojení všech uvedených i dalších potřeb ve společnosti si lidé potřebují předávat informace a chápat shodně jejich významy, dorozumět se. K zabezpečení této potřeby slouží písemnictví, rodina, školství, přátelství …
Lidé ve společnosti musí chápat oprávněnost rozdělení majetku a moci mezi lidmi. V jiném případě by se společnost rozpadla v průběhu neustálých sociálních konfliktů a bojů. Tuto potřebu pomáhá uspokojovat instituce soukromého vlastnictví, školství, náboženství atd.
Vztah mezi sociální strukturou a její funkcí ve společnosti
Jedna instituce (například manželství nebo hospodářství) neplní vždy jen jednu funkci. Takový stav by byl ideální v očích čtenáře, který má rád logiku a pořádek. Sociální život však není nutně logický a racionálně uspořádaný. Vztah mezi strukturou pravidel jednání a důsledky tohoto sociálního jednání můžeme charakterizovat jako asymetrický. Nabývá následujících podob:
Deviantní chování a dysfunkce sociálních struktur
Vzniká otázka, jak je možné, že sociální struktury mohou změnit své společenské důsledky. Institucionální hodnoty, normy, role nejsou členy společnosti vždy přijímány a realizovány bez výjimky. V takovém případě může nastat situace, kdy jednání lidí vede k důsledkům, které narušují spolupráci a soužití lidí. Jednání části l
idí se dostává do rozporu s hodnotami a cíli většiny členů společenského systému, nepřispívá k jeho integraci nebo adaptaci na nové podmínky. Příkladem disfunkčního chování v rámci našeho ekonomického systému je hospodářská kriminalita, tunelování, neplacení obchodních pohledávek a daní.Dysfunkční chování je formou tzv.
sociální deviace. Jde o chování, které se odchyluje od institucionálně předepsaných hodnot a norem. Sociální deviace ve společnosti má dvě základní formy.Pokud je mnoho kulturních hodnot a norem ve společenství lidí často porušováno, jejich platnost ve společnosti je zpochybněna. Nastává stav
R.K. Merton chápal sociální deviaci jako způsob, kterým se lidé adaptují na své sociální prostředí, přitom ale interpretují své cíle a hodnoty deviantním způsobem nebo se snaží k jejich dosažení použít deviantní prostředky. Merton rozlišil podle akceptace či odmítání sociálně předepsaných hodnot-cílů a hodnot- prostředků k dosažení cílů pět základních typů adaptace na anomickou situaci. Označil je jako konformismus, inovaci, ritualismus, ú
nik a vzpouru.
Typ adaptace |
Vztah k cílům |
Vztah k prostředkům |
Konformismus |
+ |
+ |
Inovace |
+ |
- |
Ritualismus |
? (ztráta cílů) |
+ |
Únik |
- |
- |
Vzpoura |
-/+ |
+/- |
+ akceptace sociálně předepsaných hodnot a norem (cílů nebo prostředků) sociálního jednání
-
odmítnutí sociálně předepsaných hodnot a norem (cílů nebo prostředků) sociálního jednáníPříčiny deviantního chování
Příčiny deviantního chování můžeme rozlišit do dvou základních druhů. Za prvé jsou to konflikty uvnitř společenských struktur.
Konfliktní vztahy nebo zájmy mezi lidmi, kteří zastávají ve společnosti odlišné místo. Konfliktní vztahy se mohou projevit v odlišných kulturních hodnotách a normách, které regulují jednání těchto skupin lidí.Za druhé deviace při realizaci kulturně předepsaných norem a rolí je projevem individuální svobody člověka. Životní svět lidí je naplněn řadou sociálních prostředí. V průběhu života jedinec vstupuje do interakcí s velkým množstvím lidí, kteří jsou odlišně vychovaní, mají odlišná očekávání, řídí se jinými nor
mami a hodnotami. V těchto individuálních sítích sociálních vztahů se restrukturují pravidla, podle nichž lidé vnímají a poznávají své okolí a jednají v sociálním světě.Z tohoto důvodu je nutné chápat deviantní chování jako relativní označení. Co je považováno za deviantní chování, se často mění podle okolností a životní situace nejen skupin lidí, ale i jednotlivce. To, co systémový přístup vnímá jako odchylku nebo dysfunkci, lze chápat z pohledu jedince nebo konkrétní skupiny lidí jako přirozený pohyb a změnu společenského života.
Napište příklady konformního, ritualizovaného, inovativního a vzpurného chování:
Zpracujte nejméně dvě zadání podle vlastního výběru.
Otázky:
Doporučená literatura:
Bronislav Malinowski: Vědecká teorie kultury. Brno 1969 s. 41 - 104