Tematické okruhy pro výuku Úvodu do psychologie v kombinovaném studiu filozofie: 1. Subjektivní percepce objektivní skutečnosti Jak se bránit zkreslení percepce světa a lidí. Příjem a zpracování informací - percepční schémata - anticipace a apercepce ve vnímání. Pozornost a paměť v procesu poznávání, jejich rozvíjení a posuzování. 2. Myšlení a inteligence Dynamický a řídící element v procesu myšlení (tvorba představ, rychlost asociace, pohotovost myšlení - determinující tendence v procesu a obsahu myšlení). Inteligence, intelekt, kreativita, funkční gramotnost. Strukturovaná celost rozumových schopností. Metody logického usuzování v nonverbálním testu inteligence. 3. Osobnost - centrální místo v systému psychologie Funkční systém osobnosti. Vztahový rozbor osobnosti (dynamika, struktura, vývoj). Pojetí - definice - typologie. 4. Problém poznávání osobnosti Metody nezbytné, žádoucí, vhodné. Metody méně spolehlivé, sporné, nevěrohodné. Některé faktory a dimenze osobnosti v dotazníkových metodách. 5. Sebepoznání - prostředek k sebezdokonalení Sebereflexe. "Já" reálné, vnímané, ideální, prezentované. Možnosti a metody sebepoznávání. Interpersonální diagnostika. 6. Osobnost v normě a patologii Kritéria normality - abnormalita. "Svérázné osobnosti" - jak s nimi zacházet. 7. Náročné životní situace Stres a stresogenní faktory. Vliv stresu na duševní rovnováhu člověka. 8. Psychohygiena - zvládání zátěžových situací Základní zásady duševní hygieny. Relaxačně aktivační metody.