Analýza reliability, analýza položek o metody odhadu reliability o výpočet odhadů reliability o možné zdroje zkreslení odhadů o analýza položek Analýza reliability, analýza položek o podrobnější informace viz např. Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. MU Brno. Analýza reliability, analýza položek o využití n při konstrukci nové metody n při ověřování metody na jiné populaci n při použití "ad hoc" sestavené metody Analýza reliability o metody odhadu reliability n test-retest, tj. stabilita v čase n reliabilita paralelních forem n split-half reliabilita n reliabilita jako vnitřní konzistence Výpočet odhadů reliability o stabilita v čase -- odhadem je míra vztahu obou měření (podle typu škály, obvykle korelace) o při interpretaci vzít v úvahu stabilitu měřené vlastnosti a možnost zapamatování položek Výpočet odhadů reliability o reliabilita paralelních forem -- podobně jako u stability v čase jde o korelaci výsledků měření o porovnávají se také průměry a rozptyly jednotlivých položek, korelace mezi položkami v obou formách testu Výpočet odhadů reliability o split-half reliabilita -- podstatné je rozhodnutí, jak rozdělit soubor položek na dvě poloviny o ideálně vybrat dvojice analogických položek podle obsahu, obtížnosti, rozlišovací účinnosti atd. o v praxi obvykle první polovina položek vs. druhá polovina, případně liché vs. sudé položky o používá se Spearmanův-Brownův vzorec -- založen na korelaci polovin Výpočet odhadů reliability o vnitřní konzistence testu -- předpokládá se, že každá položka by měla měřit totéž, co ostatní o tj. položky by měly vzájemně kladně korelovat o tento odhad se počítá pomocí koeficientu Cronbachova alfa Cronbachova alfa o k = počet položek testu o s[i]^2 = rozptyl i-té položky o s[t]^2 = rozptyl celkových skórů Výpočet odhadů reliability o u testů s dichotomickými položkami se používá tzv. Kuderův-Richardsonův vzorec 20 (KR[20]) Možná zkreslení odhadů reliability o metoda odhadu reliability n metoda paralelních forem vede k nižším odhadům než odhad test-retest reliability n odhad split-half reliability vede naopak k vyšším odhadům o počet položek -- čím vyšší, tím vyšší odhad reliability Možná zkreslení odhadů reliability o heterogenita/homogenita výběrového souboru -- čím homogennější skupina testovaných osob, tím nižší odhad reliability o rychlostní složka v testu -- její přítomnost vede k nadhodnocování reliability Možná zkreslení odhadů reliability o obsah položek -- neměly by být zařazeny vzájemně závislé položky, obsahově velice podobné položky, emocionálně zabarvené položky o forma položek -- možnost uhádnutí odpovědi snižuje reliabilitu Jak vysoká musí být reliabilita testu? o záleží na účelu použití metody o za minimální hodnotu se považuje např. 0,70 Analýza položek o při přístupu založeném na kritériu n porovnání průměrů skupin pomocí t-testu či anovy n korelace jednotlivých položek s kritériem Analýza položek o při přístupu založeném na klasické testové teorii n zjišťuje se obtížnost (nebo popularita položky) n a rozlišovací účinnost položky Obtížnost položky o podíl osob, které položku vyřešily správně, nebo na ni odpověděly diagnosticky významně o měla by být v rozmezí 0,2 -- 0,8 Rozlišovací účinnost položky o míra, jak jednotlivá položka rozlišuje mezi osobami s různou úrovní celkové schopnosti o různé způsoby jejího určení o nejobvyklejší korelace s celkovým skórem n příp. tzv. korigovaná korelace -- celkový skór, do kterého není započítaná testovaná položka Analýza položek o možno využít také faktorovou analýzu -- sledují se faktorové náboje vyjadřující vztah položek s faktorem Literatura o Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. MU Brno.