Konformita Asch, S.E. (1955). Opinions and social pressure. Scientific American, 193, 31-35. Východiska a cíl studie n snaha ověřit sílu konformity -- je možno pomocí skupinového tlaku ovlivnit chování jednotlivce? n jednoduchý úkol z oblasti vizuální percepce, kontrolovaný laboratorní experment Metoda n podnětový materiál -- soubor párů karet n na jedné 3 čáry různé délky (srovnávací karta) n na druhé (standardní karta) jedna čára stejné délky jako jedna z čar na druhé kartě n zkoumané osoby se účastnily "výzkumu zrakové percepce" Podnětový materiál Metoda n u každého páru karet měly zkoumané osoby určit, která z čar na srovnávací kartě je stejně dlouhá jako čára na standardní kartě n kromě probanda bylo v místnosti přítomno 7 dalších "subjektů" (spolupracovníci experimentátora), kteří odpovídali před probandem n zpočátku dávaly ostatní osoby správné odpovědi, v některém z pokusů však všichni udávali stejnou -- nesprávnou odpověď Výsledky n přibližně 75% zkoumaných osob se nejméně jednou přidalo k očividně nesprávnému názoru ostatních osob; celkově šlo o 1/3 všech situací n kontrolní skupina -- měli splnit úkoly individuálně, 98% odpovědí správně Diskuse n jasně demonstrovaný vliv skupinového tlaku n pokud jsou lidé ochotni se přiklonit k jasně nesprávnému názoru, jak silný musí být vliv skupiny v méně jasných situacích? Kritika studie n obecně dobře přijímaná studie, často replikovaná n pochyby jen nad možností zobecnění závěrů na reálné situace Následný výzkum n množství studií konformity po další desetiletí n faktory ovlivňující konformitu n sociální opora n atraktivita skupiny n velikost skupiny (největší konformita u 5-7 členné skupiny) n pohlaví n další faktory -- kulturní, množství dostupných informací...