Pedagogika Paidagógos -- pais = hoch, agó = vedu Pedagogika -- věda a výzkum zabývající se vzděláváním. Pedagogika -- teoretické analýzy a reflexe týkající se výchovných vzdělávacích procesů, nikoliv praktického působení. Výchova -- proces záměrného, cílevědomého působení (učitele, vychovatele, trenéra,...sebe sama) na člověka s cílem ovlivnit jej. Cíle výchovy -- snaha o dosažení pozitivních změn ve vývoji osobnosti -- rozvoj všech fyzických a psychických stránek jedince prospěšných posléze jemu a společnosti. "Nové" pedagogické směry Společné principy: * kritika tradiční školy a výchovy * nový postoj k dítěti s přihlédnutím k jeho individualitě, ne jako nehotový člověk * dětství jako svébytné a důležité období života * důraz na spontaneitu, radost, aktivitu * škola chápaná jako společenství Alternativní pedagogické směry * Montessoriovská pedagogika -- Marie Montessorio * Waldorfská pedagogika -- Rudolf Steiner * Jenský plán -- Peter Peterson * Freinetovská pedagogika -- Célestin Freinet * Pragmatická pedagogika -- John Dewey * Daltonský plán -- Helen Parkhurst * Svobodné, netradiční, volné školy -- Siegfried Bernfeld, Ivan Illich, Everett Reiner Zážitková pedagogika Myšlenkové podněty a inspirace z oboru psychologie: neofreudiáni -- Jung, Adler, Fromm humanistická psychologie -- Maslow, Rogers transpersonální psychologie -- Grof Nepsychologické inspirace: model vědomí v podobě hologramu -- K. H. Pribram paradigma, jenž se snaží propojit vědy a duchovno -- u nás Zdeněk Neubauer Terminologický chaos výchova zážitkem, výchova prožitkem, výchova v přírodě, zážitková výchova, výchova dobrodružstvím, výchova výzvou experiential education, adventure education, encironmental education Zážitek Prožitek je charakterizován: komplexnost --specificita lidského způsobu existence, odlišující se od možné redukce pouze racionálním uchopením verbální nepřenositelnost -- s větším úspěchem u mýtů a v umění než u vědy nedefinovatelnost -- nezbytné vlastnosti jazyka se stálým pojmovým aparátem stírají plnost prožitku v definičním významu jedinečnost -- jedinečná událost v širším prožitkovém proudu intencionální zaměření -- prožitek je neoddělitelný od svého obsahu, sounáležitost prožívajícího jedince a prožívané události Možnosti uplatnění ZP Vícedenní kurzy typu Prázdninová škola Lipnice, navazuje hnutí Outward Bound -- Česká cesta Akce typu Brontosaurus -- cílem je pomoc, přínos v nějaké oblasti, doplněno hrami, programem Projekty hnutí GO! -- usnadnění startu středoškolákům Prázdninové tábory organizací pro děti -- Junák, Pionýr, ATOM Outdoor managment training Uplatnění ve školách v průběhu vyučování Psychoterapie Osobnosti zážitkové pedagogiky Kurt Hahn (1884-1974) "...Ze slabosti či nedostatku každého z nás lze učinit příležitost - šanci pro jejich překonání, nápravu i nalezení nového životního směru..." -- 1910 román Věštby paní Elsy - zahrnuje kritiku školního vyučování založeného na pasivním učení se z knížek -- stává se sekretářem prince Maxe Bádenského -- plán projektu obnovy etických tradic německého společenství, jež byly extrémně narušeny morálním úpadkem -- kritika snižující se zdatnosti, nedostatečné sebedisciplíny, ztráty iniciativy, podnikavosti, fantazie, zručnosti a soucitu -- 1920 založení Salomské školy - vytvoření zdravého prostředí pro nápravu Kurt Hahn Pedagogické zásady: * vychovávat dospívající ve spolupráci s nimi samotnými * osvobodit dřímající talent a tužby tím, že žákům bude dána šance k seberealizaci * podporovat sebevědomí pomocí dobrodružství, zkoušek odvahy i služby lidem * podporovat radost ze společného díla - technické výtvory, sport, divadlo Metody pedagogické činnosti spojoval se třemi pojmy: hlava, ruce, srdce. Ke každému přiřazoval určité hodnoty, je třeba je rozvíjet v souladu, na žádnou část nezapomínat!