KAPITOLY Z DĚJIN FILMU II. Termíny přednášek: ˇ 24. 2. 2006 ­ Jednotné směry v kinematografii po r. 1945 ˇ 24. 3. 2006 ­ Hollywood po r. 1945 ˇ 21. 4. 2006 ­ Autorské osobnosti ˇ 19. 5. 2006 ­ Český (československý) film UKONČENÍ ˇ Písemný test ­ Znalost povinných textů ­ Orientace v přednesené látce ˇ Esej ­ Na jedno ze zadaných témat POVINNÉ TEXTY ˇ Kristin Thompsonová: Realismus ve filmu: Zloději kol. Iluminace 10/1998, č. 2 (30), s. 69-86. ˇ James Monaco: Úvod: Kamera píše. In: týž, Nová vlna. Akademie múzických umění v Praze, 2001. s. 15-24. ITALSKÝ NEOREALISMUS 1945-1951 CHARAKTERISTIKA ˇ Kořeny v předválečném it. filmu ˇ Termín NEOREALISMUS ­ 1943, Umberto Barbero ­ Italský film jako triviální a beze smyslu ­ Příklad ve francouzském poetickém realismu (Carné, Duvivier, Renoir) ŘÍM, OTEVŘENÉ MĚSTO ˇ Roberto Rossellini, 1945 ˇ Spolupráce katolíků a komunistů v boji proti nacistům v Římě před příchodem Američanů ˇ Dokumentární záběry ˇ Technické nedostatky ˇ Neherci a epizodická struktura ˇ Mezinárodní úspěch NEOREALISMUS ˇ Nejen styl, ale také ideologie ­ etická dimenze ˇ Pozice, ze které neorealisté sledují svět je prvotně etická (morální), postupně přechází v estetickou HLAVNÍ IDEOLOGIE 1) Demokracie, běžní lidé 2) Soucitný přístup 3) Obavy z fašistické minulosti a budoucnosti země zničené válkou 4) Spojení katolického a marxistického humanismu 5) Emoce spíše nežli abstraktní myšlenky STYLISTICKÉ PRVKY 1) Epizodická struktura, organicky se odvíjející ze situací a postav 2) Dokumentární vizuální styl 3) Reálné exteriéry 4) Neherci 5) Hovorová řeč, dialekt 6) Směřování k přirozenému ,,stylu bez stylu" ROBERTO ROSSELLINI ˇ Řím, otevřené město (1945) ˇ Pais (1946) ˇ Německo v roce nultém (1947) ˇ Stromboli (1949) ˇ Cesta do Itálie (1953) ˇ Generál della Rovere (1959) CESARE ZAVATTINI ˇ Neoficiální mluvčí neorealistického hnutí ˇ Běžné a každodenní situace ˇ Žádné bariéry mezi divákem a realitou ˇ Neviditelnost řemesla, materiály ,,nalezené" spíše než upravené nebo manipulované ˇ Dramatická svrchovanost běžného života VITTORIO DE SICA ˇ Spolupráce s Cesare Zavattinim ˇ Děti ulice (1946) ˇ Zloději kol (1948) ˇ Zázrak v Miláně (1951) ˇ Umberto D. (1952) ˇ Horalka (1960) LUCHINO VISCONTI ˇ Posedlost (1942) ˇ Země se chvěje (1948) ˇ Senso (1954) ˇ Rocco a jeho bratři (1960) ˇ Gepard (1963) ˇ Cizinec (1967) ˇ Smrt v Benátkách (1970) KONEC NEOREALISMU? ˇ Podle většiny historiků neorealismus zanikl na poč. 50. let ˇ Přesto najdeme stopy i později: první filmy Felliniho a Antonioniho; pod vlivem jsou Ermanno Olmi a bratři Paolo a Vittorio Tavianiové ˇ Silný mezinárodní vliv FILMOVÉ UKÁZKY ˇ Řím, otevřené město (1945) ˇ Země se chvěje (1948) ˇ Rocco a jeho bratři (1960) FRANCOUZSKÁ NOVÁ VLNA PŘED NOVOU VLNOU: 50. LÉTA ˇ Filmový průmysl neorganizovaný a průměrný ˇ Výjimky: Robert Bresson a Jacques Tati NOUVELLE VAGUE ˇ Termín se objevil v r. 1959, aby popsal náhlý nástup mladých filmových tvůrců ˇ Tvůrci Nové vlny začínali jako filmoví kritici v časopisu Cahiers du cinéma (editorem André Bazin) CAHIERS DU CINÉMA ˇ Přednost dávali filmům intelektuálně hlubokým před zábavnými (ale obě kvality se pro ně nevylučovaly) ˇ Odmítali francouzský film 50. let ˇ Obdivovali americký film (Hitchcock, Ford, Hawks, Welles...) ˇ Politika autorů ­ osobní kvality režiséra hlavním měřítkem PRVNÍ FILMY ˇ Začali natáčet nezávisle v pol. 50. let ˇ Koncem 50. let se objevili první celovečerní, nízkorozpočtové a velmi úspěšné filmy: Nikdo mne nemá rád, U konce s dechem (oba 1959) VYUŽITÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ 1) Lehké ruční kamery (bez vozíků) 2) Lehká přenosná zařízení pro nahrávání synchronního zvuku 3) Citlivější filmový materiál (postačovalo běžné denní světlo) 4) Objektivy se zoomem (z detailu na celek, bez pohybu kamery) ZNAKY ˇ Směšování žánrů ˇ Techniky reflektující médium filmu: freeze frames, stíračky, zpomalený a zrychlený pohyb... ˇ Jednoduché zápletky dovolující improvizaci ˇ Sebereflexivita a odcizení ZNAKY ˇ Nekonvenční střih: ­ Flashbacky a nejasná narativní struktura ­ Ostrý střih urychlující akci ale snižující srozumitelnost ˇ Noví herci: Jean-Paul Belmondo, Jeanne Moreau, Catherine Deneuve, Jean-Pierre Léaud FRANÇOIS TRUFFAUT ˇ Nikdo mne nemá rád (1959) ˇ Střílejte na pianistu (1960) ˇ Jules a Jim (1962) ˇ 451° Fahreinheita (1966) ˇ Inspirace: Jean Renoir a Alfred Hitchcock JEAN-LUC GODARD ˇ U konce s dechem (1959) ˇ Žena je žena (1961) ˇ Karabiniéři (1963) ˇ Alphaville (1965) ALAIN RESNAIS ˇ Noc a mlha (1955, krátký dokumentární) ˇ Hirošima, má láska (1959) ˇ Loni v Marienbadu (1961) DALŠÍ TVŮRCI ˇ Claude Chabrol ­ Krásný Serge (1958) ­ Bratranci (1959) ˇ Agns Varda ­ Cléo od pěti do sedmi (1961) FILMOVÉ UKÁZKY ˇ Nikdo mne nemá rád (1959) ˇ U konce s dechem (1959) ˇ Hirošima, má láska (1959) DALŠÍ JEDNOTNÁ HNUTÍ ˇ Britský film 60. let (Rozzlobení mladí muži a ,,Swinging England") ˇ Italský film 60. let (starší režiséři; Pier Paolo Pasolini, Sergio Leone, Ermanno Olmi, Michelangelo Antonioni, ˇ Východní Evropa (Maďarsko, Polsko, Československo) ˇ Německo