Kapitoly z dějin filmu II. Hollywood po r. 1945 Hollywood za války ˇ Patriotická melodramata (1941-42) ˇ Válečné dokumenty a informační filmy ­ Frank Capra, John Huston, John Ford... ­ Why We Fight (Frank Capra, 1942-44) ˇ Realističtější filmy (1943-44) ­ Nebezpečí fašismu a nacismu ­ Spojenecká vojska a život v okupovaných zemích ˇ Během válečných let největší návštěvnost (týdně cca 85 milionů osob ­ 4 x více než na poč. 90. let) ˇ Na výrobě filmů pomáhala armáda ˇ Zvláštní daň ze vstupenek ˇ Stabilita kinematografického průmyslu VYŠŠÍ NÁVŠTĚVNOST POVÁLEČNÝ BOOM ˇ Stabilní studiový systém a ověřené žánry ˇ Mezinárodní úspěch ˇ 1946: cca 100 milionové týdenní tržby ˇ Obrat: ­ Zdanění amerických filmů v zahraničí ­ 1948 Paramount ˇ Konec studiového systému a restrukturace POVÁLEČNÉ ŽÁNRY SOCIÁLNÍ TEMATIKA ˇ Soudobé sociální problémy a jejich řešení (rasismus, politická korupce, alkoholismus, kriminalita apod.) ­ Ztracený víkend (The Lost Weekend, 1945, Billy Wilder) ˇ Polodokumentární rekonstrukce zločinů ­ Naked City (1948, Jules Dassin) ˇ Vliv těchto filmů ještě v 50. letech ­ V přístavu (On the Waterfront, 1954, Elia Kazan) FILM NOIR ˇ Nové nálady: cynismus, temnota, zoufalství; morální dvojznačnost ˇ Adaptace: Dashiell Hammett, Raymond Chandler, James M. Cain (a další) ˇ Vizuální styl: širokoúhlé objektivy, ,,low-key" svícení, zvláštní kompozice obrazu ˇ Pojistka smrti (Double Indemnity, 1944, Billy Wilder) ˇ Maltézský sokol (The Maltese Falcon, 1941, John Huston) INSPIRACE ˇ Německý expresionismus a hororové filmy ˇ Americké gangsterky 30. let ˇ Exotismus a dekadence ˇ Francouzský poetický realismus (Carné, Duvivier) ˇ ,,hard-boiled" romány ˇ Popularizace Freuda VLIV ˇ Americká kinematografie obecně ˇ Změna pozitivní a optimistické nálady ˇ Např. ve filmech: ­ Život je krásný (It´s a Wonderful Life, 1947, Frank Capra) ­ Mrtvá a živá (Rebecca, 1940, Alfred Hitchcock) STUDENÁ VÁLKA ˇ ,,Hon na čarodějnice" v řadách hollywoodských pracovníků ˇ HUAC (House Committee on Un-American Activities) ­ 1947 ˇ CFA (Committee for the First Amendment) ­ John Huston, Gene Kelly, Humphrey Bogart, Lauren Bacall OPATŘENÍ V HOLLYWOODU ˇ ,,Waldorf Statement" ­ vlivní členové MPAA propustili a odmítli znovu zaměstnat obviněné ze spolupráce s komunistickou stranou ˇ Období ,,černých seznamů" ˇ Restriktivní autocenzura ˇ 1947 ­ poč. 50. let NÁSTUP TELEVIZE ˇ 1939 ­ oficiální představení v New Yorku ˇ Obrovský úspěch (vysílání 15 hodin týdně) ˇ Stagnace během války ˇ Počet televizorů: 1949: 1 milion; 1951: 10 milionů; 1959: 50 milionů ˇ 1956: členové MPAA odmítli spolupracovat s TV ˇ Snižování návštěvnosti kin od r. 1948 HOLLYWOOD 1952-1965 ˇ Odpověď na antikomunistickou hysterii na jedné straně a nástup televize na straně druhé NÁVRAT K TRADIČNÍM ŽÁNRŮM ˇ Western, muzikál, kostýmní historický film ˇ Spektakulární žánry snadněji soutěžily s televizí a byly vhodnější pro prezentaci nových technologií BARVA ˇ Zvyšování počtu barevných filmů 1952-55 (ze 12% v r. 1947 na přes 50% v r. 1954) ˇ Nejprve monopol Technicoloru, 1950 nástup Eastmancoloru ˇ V roce 1979 bylo 96% americké produkce v barvách ŠIROKOÚHLÉ FORMÁTY ˇ Cinerama ˇ 3D ˇ CinemaScope ˇ VistaVision ˇ Todd-AO a 70 mm CINERAMA ˇ Válcově zakřivená promítací plocha ˇ 3 kamery 35mm film + 6 kanálů magnetické zvukové stopy na samostatném pásu This is Cinerama ˇ Premiéra 30. září 1952 v New Yorku 3D ˇ Bwana Devil ­ premiéra 26. listopadu 1952 v Los Angeles ˇ 2 synchronizované kamery ­ Obraz pro pravé a levé oko ˇ Polarizující nebo barevné filtry 3D: Filmy ˇ Líběj mě Katko (Kiss Me Kate, 1953, George Sidney) ˇ Vražda na objednávku (Dial M for Murder, 1954, Alfred Hitchcock) CINEMASCOPE ˇ Využití anamorfotické čočky ˇ 1953, Twentieth Century Fox ˇ Roucho (The Robe, 1953, r. Henry Koster) ˇ Nejúspěšnější ze širokoúhlých formátů VISTAVISION ˇ 1954, Paramount ˇ Horizontální umístění okénka 24 x 36 mm (jako ve fotografickém aparátu) ˇ Bílé Vánoce (White Christmas, 1953, Michael Curtiz) TODD-AO a 70 mm ˇ Podobné charakteristiky a kvality jako Cinerama, ale mnohem levnější a spolehlivější ˇ 70 mm široký filmový pás se 4 magnetickými zvukovými stopami ˇ Oklahoma! (1955, r. Fred Zinnemann) REŽISÉŘI ˇ Otto Preminger ­ Carmen Jones (1954) ˇ Elia Kazan ­ V přístavu (On the Waterfront, 1954) ­ Na východ od ráje (East of Eden, 1955) ˇ Nicholas Ray ­ Rebel bez příčiny (Rebel Without a Cause, 1955) ˇ Robert Aldrich, John Huston, Anthony Mann, ... ŽÁNRY ˇ Muzikál: Zpívání v dešti (Singing in the Rain, 1952) ˇ Komedie: Jak si vzít milionáře (How to Marry a Millionaire, 1953) ˇ Western: V pravé poledne (High Noon, 1952) ˇ Gangsterka, Science Fiction ˇ Proměna a vývoj některých žánrů HOLLYWOOD 1965-1970 ˇ Pokles úspěšnosti amerických filmů ve světovém měřítku ˇ Změna složení publika ˇ Finanční problémy v Hollywoodu NOVÝ AMERICKÝ FILM ˇ Bonnie a Clyde (Arthur Penn, 1967) ­ Subverzivní ve formě i obsahu ­ Později film často imitován ˇ 2001: Vesmírná odysea (Stanley Kubrick, 1968) ˇ Divoká banda (The Wild Bunch, Sam Peckinpah, 1969) ˇ Otevřené zobrazování násilí ˇ Rozpory v USA rozdělených válkou ve Vietnamu ˇ Bezstarostná jízda (Easy Rider, 1969, Dennis Hopper) ˇ Vlna filmů o ,,kultuře mladých" ­ protest, drogy, rozpory mezi generacemi 70. LÉTA V HOLLYWOODU NÁVRAT FILMU PRO MASY ˇ Love Story (1970, Arthur Hiller) a Letiště (Airport, 1970, George Seaton) ˇ Inflace: mezi lety 1972-1977 vzrost průměrný rozpočet o 178%; v r. 1979 se pak cena téměř zdvojnásobila oproti roku 1977 (průměr 7,5 milionu dolarů na film) ˇ Snižování počtu filmů; zvyšování peněz na reklamu a marketingové kampaně ZKUPOVÁNÍ STUDIÍ ˇ Během 60. let byla většina hollywoodských studií pohlcena většími konglomeráty ­ Jen 20th Century-Fox, Columbia Pictures Industries a Walt Disney byly na konci 70. let samostatnými subjekty ­ První dva zmiňované subjekty pak prodány počátkem 80. let NOVÍ TVŮRCI ˇ Většina vystudovala nějaký univerzitní filmový program ˇ Vizuálně a technicky sofistikované filmy ˇ Francis Ford Coppola (Kmotr, 1972) ˇ George Lucas (Hvězdné války, 1977) ˇ Steven Spielberg (Čelisti, 1975) ˇ Martin Scorsese (Taxikář, 1976) ˇ Robert Altman 80. LÉTA FILMY PRO MLADÉ ˇ Neúspěch westernu Michaela Cimina Nebeská brána (Heaven´s Gate, 1980) ˇ ,,psycho-slasher" ­ Halloween (1978, John Carpenter) ˇ science fiction a fantasy ­ E. T. mimozemšťan (1982, Steven Spielberg), série Indiana Jones VIDEO ˇ Filmy ovlivněné televizní estetikou a videoklipem, které budou vypadat dobře i v televizi ­ Flashdance (1983, Adrian Lyne) ˇ Velkofilmy ,,pro kina" (70 mm, Dolby) ­ Vetřelci (1986, James Cameron) ­ Amadeus (1984, Miloš Forman)