Kapitoly z dějin filmu II. Autorské osobnosti po r. 1945 REŽISÉR JAKO AUTOR ˇ Cahiers du cinéma (založený 1951) ˇ Film jako výraz ,,čisté" kreativity (podobně jako literatura) ˇ Nabízí tedy autorovo (režisérovo) vidění světa ˇ Možnost hledání společných znaků napříč tvorbou jedné osoby ˇ Znalost celé tvorby může pomoci pochopení jednotlivých filmů LUIS BUUEL LUIS BUUEL ˇ Natáčel v Mexiku, Španělsku a Francii ˇ Pro některé kritiky zůstal navždy surrealistou ˇ Experimenty s narativní konstrukcí ­ Opakování, pohyb mezi realitou a fantazií ˇ Kritika společenských konvencí a hra s konvencemi vyprávění ˇ Fascinace vyprávěním LUIS BUUEL ˇ Andaluský pes (Un Chien andalou, 1928) ˇ Zapomenutí (Los Olvidados, 1950) ˇ Viridiana (1961) ˇ Anděl zkázy (El Ángel exterminador, 1962) ˇ Deník komorné (Le Journal d'une femme de chambre, 1964) ˇ Kráska dne (Belle de jour, 1967) ˇ Mléčná dráha (La Voie lactée, 1969) ˇ Nenápadný půvab buržoazie (Le Charme discret de la bourgeoisie, 1972) ˇ Ten tajemný předmět touhy (Cet obscur objet du désir, 1977) INGMAR BERGMAN INGMAR BERGMAN ˇ Mezi lety 1945 a 1988 natočil 45 celovečerních filmů ˇ Zároveň se intenzivně věnoval divadlu ˇ Zvládal množství žánrů a tvarů ˇ Vlastní sny, vzpomínky, fantazie ˇ Morální a religiózní témata INGMAR BERGMAN ˇ Léto s Monikou (Sommaren med Monika, 1953) ˇ Sedmá pečeť (Det Sjunde inseglet, 1957) ˇ Lesní jahody (Smultronstället, 1957) ˇ Pramen panny (Jungfrukällan, 1960) ˇ Hosté Večeře Páně (Nattvardsgästerna, 1962) ˇ Persona (1966) ˇ Hodina vlků (Vargtimmen, 1968) ˇ Šepoty a výkřiky (Viskningar och rop, 1972) ˇ Fanny a Alexander (Fanny och Alexander, 1983) AKIRA KUROSAWA AKIRA KUROSAWA ˇ Zpočátku sociálně laděné snímky o poválečném Japonsku či historické filmy ˇ Velký vliv i na evropskou a americkou filmovou kulturu ˇ Často čerpal náměty z evropské literatury ˇ Silná vyprávění a dramatické akce ˇ Technická propracovanost AKIRA KUROSAWA ˇ Lidé, kteří šlapou tygru na ocas (Tora no o wo fumu otokotachi, 1945) ˇ Opilý anděl (Yoidore tenshi, 1948) ˇ Rašomon (1950) ˇ Žít (Ikiru, 1952) ˇ Sedm samurajů (Shichinin no samurai, 1954) ˇ Krvavý trůn (Kumonosu jô, 1957) ˇ Rudovous (Akahige, 1965) ˇ Kagemuša (1980) ˇ Ran (1985) ˇ Sny Akiry Kurosawy (Yume, 1990) FEDERICO FELLINI FEDERICO FELLINI ˇ Opakující se symbolické obrazy a vracející se postavy ˇ Cirkus, opuštěné ulice, prázdná noční náměstí, pláže ˇ Otevřeně autobiografické filmy ˇ V pozdějších filmech témata snu či halucinace ˇ Sociální dějiny Itálie a jejich kritika FEDERICO FELLINI ˇ Bílý šejk (Lo Sceicco bianco, 1952) ˇ Darmošlapové (I vitelloni, 1953) ˇ Silnice (La strada, 1954) ˇ Cabiriiny noci (Le Notti di Cabiria, 1957) ˇ Sladký život (La dolce vita, 1960) ˇ 8 (1963) ˇ Satyricon (1969) ˇ Amarcord (1974) ˇ Casanova (Il Casanova di Federico Fellini, 1976) ˇ Město žen (La citt delle donne, 1980) ˇ Ginger a Fred (1986) MICHELANGELO ANTONIONI MICHELANGELO ANTONIONI ˇ Počátky v italském neorealismu ˇ Tetralogie reflektující soudobý život ­ Neschopnost komunikovat a odcizení ­ Modernistické vyprávění (eliptické nebo s otevřeným koncem) ˇ Smlouva s MGM na 3 filmy v angličtině ˇ Reflexe filmového média MICHELANGELO ANTONIONI ˇ Výkřik (Il grido, 1959) ˇ Dobrodružství (Lávventura, 1960) ˇ Noc (La notte, 1961) ˇ Zatmění (Léclisse, 1962) ˇ Červená pustina (1964) ˇ Zvětšenina (Blow-Up, 1966) ˇ Zabriskie Point (1969) ˇ Tajemství Oberwaldu (Il mistero di Obewald, 1981) ˇ Za mraky (Al di l delle nuvole,1995, s Wimem Wendersem) ROBERT BRESSON ROBERT BRESSON ˇ Ve své době jeden z nejuznávanějších režisérů ˇ Náročné a soudržné filmy nabízející velmi osobní vidění světa ˇ Sensitivní hrdinové bojující o přežití v nepřátelském světě ˇ Často pracoval s neherci nebo amatéry ˇ Tajemství a dvojznačnost ROBERT BRESSON ˇ Les Anges du péché (1943) ˇ Dámy z buloňského lesíka (Les Dames du bois du Boulogne, 1945) ˇ Deník venkovského faráře (Journal d'un curé de campagne, 1951) ˇ K smrti odsouzený uprchl (Un condamné mort s'est échappé, 1956) ˇ Pickpocket (1959) ˇ A co dál, Baltazare (Au hasard Balthazar, 1966) ˇ Muška (Mouchette, 1967) ˇ Lancelot od jezera (Lancelot du Lac, 1974) ˇ Peníze (LÁrgent, 1983) JACQUES TATI JACQUES TATI ˇ ,,Pouhých" 6 celovečerních filmů v letech 1949-1973 ˇ Experimenty s fragmentovaným a eliptickým vyprávěním ˇ Nezvyklé použití zvuku ˇ Satirické komentáře ke každodenním rituálům ˇ Filmy nemají silně příběhy, věci se v nich prostě ,,dějí"; promyšlené gagy JACQUES TATI ˇ Jede, jede poštovský panáček (Jour de fte, 1949) ˇ Prázdniny pana Hulota (Les Vacances de M. Hulot, 1953) ˇ Můj strýček (Mon oncle, 1958) ˇ Playtime (1967) ˇ Traffic (1971) ˇ Parade (1973)