Metodologické problémy hudební historioarafie I. Literatura Da h I ha us, Carl: Grundlagen de Musikgeschichte. Köln 1977. Braun, Werner: Das Problem der Epochengliederung in der Musik. Darmstadt 1977. Ľľ^^^^^^^^^^^^_ Knepler, Georg: Geschichte als Weg zum Musikverständnis. Leipzig 1977. Freitag, Werner D.: Der Entwicklungsbegriff in der Musikgeschichtsschreibung. Wilhelm haven 1979. Témata hudebně historický fakt autonomie a heteronomie dějin hudby eriodizace deiin hudb1 Hudebně historicky fakt díla, skladatelé, instituce a ideje data (dokumenty) - fakta „Nikoliv pramen sám, nýbrž dění, vypovídá, je historickým fakt (Dahlhaus 1977: 59) Dílo jako hudebně historický fakt pramen autentický text skladatelova intence iva představa o hudebním významu akustického substrátu, jejž text zachycuje či jehož realizace předepisuje Historický fakt je hypotéza. Teprve myšlené události, nikoliv dané materiálie, představují historická fakta, k nimž historik míří. Relace datum - faktum relativita pramen datem pro faktum „autenticky text" autenticky text datem pro faktum „dílo dílo datem pro fakt „skladateľ, na jehož originalitě závisí historický charakter díla v historii chápané iako zřetězení inovací. Povaha hudebně historického faktu Fakta, jež historik vlastně hledá, se idejích a tendencích, z nichž události vycházejí. drnět historie Centrálním předmětem historie je minulé lidské jednání, jemuž lze porozumět či je objasnit. Základní struktura historického poznání: rekurs k vědomým či nevědomým motivům, jež jsou základem dokumentovaného dění nebo zachovaných textů. Motivům, o jejichž reálném charakteru je historik přesvědčen na základe zkušenosti se sebou samvm a s iinvmi lidmi. Strukturalismus a histori mnohovýznamovost pojmu Strukturalismus" Varianta, jez abstrahuje od osoby autora a za jediný předmět uměnovědného zájmu považuje strukturu díla, je historii a možná uměni cizí. Rozpad dějin na množinu strukturnícl analýz jednotlivých děl. Historičnost historické metody Akcentace skladatele jako nositele a subjektu dějin hudby spočívá na :etických předpokladech, jež jsou historicky proměnlivé. istorický fakt a konstrukce kontinuity To, zda je něco hudebně historickou skutečností, závisí na: - historicky proměnlivé představě o tom, co je iud ba - na tom, zda je součástí souvislosti vyprávění dějin či historického popisu struktury Konstrukce této souvislosti v představě historika nikdy nepostihuje úplně skutečné kauzální řetězce. hudební historie hudba jako autonomní jev hudba jako sociální fakt Principy periodizace (Freitag) Princip pokroku (výraz, racionalizace materiálu Morfologicky princi - cyklický princip (střídání 2 principů) - princip životního cyklu (stárnutí) - generační princip - nacionálni princip Pojem sty Guido Adler: Stil in der Musik. Leipzig 1911. heslo „styr v SČHK Styl jako sociální fakt Sociální fakt se podle Emila Durkheima vyznačuje : - 1) nezávislostí na individuálních vědomích - 2) schopností vyvíjet tlak na individuální vědomí. jmmmmmmmmmmmmmmmm