Morfologie I, II (CJA009) – písemná zkouška A (31.5. 2007) Odpovědi + bodování (max. 30 bodů, min. 2/3, tj. 20) 1. Který soubor tvoří slova jedné slovotvorné kategorie? Uveďte její název. 2 body (1 za označení + 1 za název) a) vakcinovat, kralovat, schnout, plombovat, barvit, b) učitel, vychovatel, lepič, holubář, blbec c) učitel, učitelství, naučit, učebna, učebnice, učitelka, učedník d) kovový, hraniční, vysokoškolský, názorový, exemplární relační adjektiva 2. Která struktura odpovídá struktuře kompozita romanopisec? 3 body +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |a. N | b. |c. | | |N |N | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |N | V N | N N | |N | | | | | | | |romano |ec |ec | |pisec | | | | | | | | | | | | | N V | N V | | | | | | |romano pis |romano pis | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 3. Uveďte příklady 2 slov (derivovaných různými afixy), která mají následující derivační historii: A → N → A 2 body (1 + 1) např. bílý → bělost → bělostný, hloupý → hlupák → hlupákův 4. Uveďte alespoň 4 různé sufixy, které derivují N a selektují taky N. 2 body 5. Derivujte inchoativa 4 body (2 + 2) a) suchý: schnout b) bílý: bělat nebo bělet 6. Popište fonologické vlastnosti k-ových sufixů. Ilustrujte na příkladech. 4 body alternace e s nulou na levém okraji sufixu, palatalizace velár a h 7. Který typ pádového synkretismu se neobjevuje u žádné z deklinací? 3 body a) dativ sg. a lokál sg. b) nominativ sg. a genitiv sg. c) genitiv pl. a nominativ pl. 8. Dokažte, že genitiv a dativ jsou dva rozdílné typy pádů, strukturní vs. lexikální. 4 body nominalizace ditranzitivních V: Acc → Gen, ale Dat zůstává věnovat někomu (Dat) něco (Acc) → věnování něčeho (Gen) někomu (Dat) numerativ: Gen přepisuje Nom a Acc, tj. ostatní strukturní pády, ale ne Dat 9. Vysvětlete pojem sekundární imperfektivum. 2 body imperfektivní V, které má prefix; např. zapisovat 10. Uveďte dva typy alternací, kdy se zároveň mění kvantita i kvalita vokálu. Každý typ ilustrujte na příkladu. 4 body (2 + 2) tzv. stoupání středních vokálů: e → í, o → ů; např. deminutiva hotel → hotýlek, brambor → brambůrek diftongizace: u → ou; např. zub → zoubek Morfologie I (CJA006) – zápočtový test B (4. 1. 2007) +------------------------------------------------------------------+ |Jméno, UČO: | | | | | | | |Hodnocení: | +------------------------------------------------------------------+ 1a. Označte dvojici s homonymními gramatickými morfémy. (3) a) sousedem, lesem b) správcích, pánech c) nesu, starostu 1b. Uveďte jejich gramatické rysy. 2. Který soubor tvoří tranzitivní/přechodná slovesa? (1) a) spát, chodit, skákat, kroutit, smát se, mluvit b) číst, držet, odsouvat, privatizovat, vyškrtnout c) otevřít, odumřít, senilnět, točit, gratulovat 3. Který typ pádového synkretismu se objevuje u všech jmenných paradigmat s výjimkou životných maskulin ? (1) a) genitiv sg. a akuzativ sg. b) genitiv pl. a nominativ sg. c) nominativ pl. a akuzativ pl. 4. Vyjmenujte všechny alomorfy morfému [GEN PL]. (2) 5. Definujte alespoň dva kontexty pro alternace typu V ~V V (krátký vokál ~ dlouhý vokál) v současné češtině. (2) 6. Proveďte morfematickou analýzu jména věrnostní: a) izolujte jednotlivé morfémy, b) napište jejich lexikální reprezentaci, tj. forma + gramatické rysy (+ kontext). (3) 7. Uveďte alespoň tři nezávislé argumenty pro to, že slovo výběrčí je jméno, ač formálně vypadá jako adjektivum. (3) 8. Vysvětlete, proč se jména, adjektiva a verba označují jako otevřené třídy slov. (3) Morfologie I (CJA006) – zápočtový test C (11. 1. 2007) +------------------------------------------------------------------+ |Jméno, UČO: | | | | | | | |Hodnocení: | +------------------------------------------------------------------+ 1a. Označte dvojici s homonymními afixy. (3) a) poskočit, povytáhnout b) počmárat, postrčit c) učitel, hotel 1b. Pokuste se definovat jejich funkci (gramatické rysy). 2. Který soubor tvoří pluralia tantum? (1) a) ústa, ramena, kalhoty, vrata, kamna, humna, kolena b) vidle, kleště, zásnuby, kapsáče, varhany, vrata c) žestě, kleště, ruce, šusťáky, housle, kvasnice, zásobnice 3. Který typ pádového synkretismu se objevuje u všech paradigmat složené adjektivní deklinace? (1) a) instrumentál sg. a lokál pl. b) genitiv pl. a lokál pl. c) nominativ pl. a akuzativ pl. 4. Vyjmenujte všechny alomorfy morfému [DAT PL]. Dokažte, že jde o alomorfy 1. řádu (Erhart). (3) 5. Uveďte 3 různé kontexty, v nichž alternují veláry s alveolárami. (3) 6. Proveďte morfematickou analýzu slova chalupářský: a) izolujte jednotlivé morfémy, b) napište jejich lexikální reprezentaci, tj. forma + gramatické rysy (+ kontext). (3) 7. Slovo opisování je jméno derivované ze slovesa opisovat. Uveďte alespoň dvě gramatické vlastnosti, které s ním sdílí. (3) 8. Jakými dvěma sufixy se v češtině derivují posesivní adjektiva? (1) Morfologie I (CJA006) – zápočtový test D (11. 1. 2007) +------------------------------------------------------------------+ |Jméno, UČO: | | | | | | | |Hodnocení: | +------------------------------------------------------------------+ 1a. Označte dvojici s homonymními afixy. (3) a) běžte, běháte b) žena, kláda c) běž, slon 1b. Uveďte jejich gramatické rysy. 2. Který soubor tvoří imperfektiva? (1) a) zlátnout, tisknout, blbnout, žluknout, rozpadávat se b) polknout, kleknout, táhnout, kupovat, odcházet c) rozpadat se, oplakávat, vykupovat, klikat 3. Který typ pádového synkretismu se objevuje u všech paradigmat složené adjektivní deklinace? (1) a) instrumentál sg. a lokál pl. b) genitiv pl. a lokál pl. c) nominativ pl. a akuzativ pl. 4. Vyjmenujte všechny alomorfy morfému [INS SG]. Dokažte, že jde o alomorfy 1. řádu (Erhart). (3) 5. Jaký je kontext pro alternace d/t ~ s v současné češtině? (3) 6. Proveďte morfematickou analýzu slova učitelovat: a) izolujte jednotlivé morfémy, b) napište jejich lexikální reprezentaci, tj. forma + gramatické rysy (+ kontext). (3) 7. Vyjmenujte alespoň 3 předložky, které mají jak akuzativní, tak instrumentálovou valenci. S jakým prostorovým konceptem je spojen ACC a s jakým INS? (3) 8. Jakými dvěma sufixy se v češtině derivují posesivní adjektiva? (1) Morfologie I (CJA006) – zápočtový test E (25. 1. 2007) +------------------------------------------------------------------+ |Jméno, UČO: | | | | | | | |Hodnocení: | +------------------------------------------------------------------+ 1a. Označte dvojici s homonymními afixy. (3) a) sedat, sedativum b) běhají, nábřeží c) běhal, sedal 1b. Uveďte jejich gramatické rysy. 2. Které z uvedených slov zahrnuje ve své struktuře téma? (1) a) chov b) chovatel c) výchovný 3. Který typ pádového synkretismu se objevuje u žádného ze jmenných paradigmat? (1) a) nominativ sg. a genitiv pl. b) nominativ sg. a akuzativ sg. c) nominativ sg. a genitiv sg. 4. Vyjmenujte všechny alomorfy morfému [1. os. sg]. Popište jejich distribuci. (3) 5. Uveďte 3 vlastnosti, jimiž se liší pomocné být (auxiliár), které je součástí analytického tvaru préterita, od být, které se objevuje např. v pasivní konstrukci. (3) 6. Uveďte příklad slova s morfematickou strukturou [[[[kořen]sufix]sufix]koncovka]. (3) 7. Které verbální formy se označují jako nefinitní? Co mají společného? (3) 8. Jaké morfologické vlastnosti mají řadové číslovky? (1) Morfologie I (CJA006) – zápočtový test F (12. 2. 2007) +------------------------------------------------------------------+ |Jméno, UČO: | | | | | | | |Hodnocení: | +------------------------------------------------------------------+ 1. Které z uvedených slov má strukturu [[[kořen]téma]koncovka]? (2) a) máváme b) dáme c) mámě 2. Označte gramaticky správnou strukturu. (2) a) Jdouc domů, zpívali si. b) Donesa domů nákup, začal hned vařit oběd. c) Celý večer se dívala na televizi, pletouc u toho svetr. 3. Označte strukturu, v níž se objevuje numerativ. (2) a) Z domu vyvezli tunu odpadků. b) Uvažoval o dvou nových autech. c) Přišlo tam cca sto lidí. 4. Vyjmenujte alomorfy morfému [Vocativ SG], které se objevují u deklinačního paradigmatu pán. Popište jejich distribuci. (2) 5. Vyjmenujte všechny infinitivní kmenotvorné přípony. Ke každé z nich uveďte příkladové sloveso. (3) 6. Uveďte příklad sekundárního imperfektiva. (1) 7. Vysvětlete pojem ablaut. Uveďte příklad. (3) 8. Která z uvedených struktur je strukturou adjektiva malotraktorov-? (3) a. b. ov malo traktor malo traktor ov