Tobiáš Scheer Úvod do generativní fonologie Brno 07 Úkol na závr Zoque (indiánský jazyk, jižní Mexico) (1) tihu on přišel ka/u on je mrtvý poju on bežel tihpa on přichází ka/pa on umírá popja on bhá tihke/tu on taky přišel ka/ke/tu on je taky mrtvý pokje/tu on taky bežel tihke/tpa on taky přichází ka/ke/tpa on taky umírá pokje/tpa on taky bhá 1. Z dat v (1) zjistěte, jak zní morfémy pro "3sg min. č.", "3sg přít. č,", "taky". Taky udejte všechny kořeny. 2. Napište pravidlo pro umístní [j]. Toto pravidlo se jmenuje META. (2) kunu on padl kunba on padá kunge/tu on taky padl 3. Napište pravidlo, který se týká alternaci znlosti, kterou najdete v koncovkách, a které příčiny je nosovka na konci kmene. Toto pravidlo se jmenuje ZNEL. (3) pf ipf pf taky ony pf a. ki/mu ki/mba kimge/tu kimjahu jít nahoru b. kihpu kihpa kipke/tu kipjahu jíst c. maNu maNba maNge/tu maNjahu přijet d. hahku hakpa hahke/tu hakjahu projít e. kunu kunba kunge/tu kuahu padat f. /ehtÉsu /etÉspa /etÉske/tu /ehtÉSahu tancovat g. wihtu witpa witke/tu wihcahu chodit h. sohsu sospa soske/tu sohSahu vařit 4. V datech v (3) najdte morfém pro "3pl min. č." (čtvrtý sloupec) Pozn.: sloupec "pf" obsahuje typ "on přišel", sloupec "ipf" "on přijde", sloupec "pf taky" "on taky přišel". 5. Pozorujeme, že [h] se střídá s nulou. Napište odpovídající pravidlo. Toto pravidlo se jmenuje H. 6. V (3e-f) se objevuje alternace poslední souhlásky kořene. Napište pravidlo, které ji popisuje (jen "tento seznam zvuků se mní v tento v tomto kontextu"). Toto pravidlo se jmenuje PAL. 7. Je nutno řadit H a PAL? V případ, že ano, dokažte proč, udejte pořadí pravidel a zjistte vztah mezi H a PAL (bleeding, feeding, counter-bleeding, counter-feeding). - 2 - (4) a. nepu on myl (nádobí) kenu on vidl tÉsau on dal facku sunu on miloval b. naepjathpa oni se myjí navzájem nakjeathpa oni se vidí navzájem natÉSajathpa oni se perou naSuathpa oni se milujou navzájem 8. V (4a) jsou uvedené nové kořeny, které už dokážete najít. 9. V (4b) najdte reciproční morfém (č "se"). Dávejte pozor na to, aby se vaše segmentace hodila k (4a) a ladila se všemi pravidly, která už znáte. 10. Je nutno řadit META a PAL? V případ, že ano, dokažte proč, udejte pořadí pravidel a zjistte vztah mezi META a PAL (bleeding, feeding, counter-bleeding, counter-feeding). (5) -ing on + pf 1. os. sg. 2. os. sg. 3. os. sg. a. mbuhtu mbjuhtu pjuhtu puhtu vyjít Ngenu Ngjenu kjenu kenu vidt nduhu Ôuhu cuhu tuhu střelit ndÉziNu dÉZiNu tÉSiNu tÉsiNu plavat 11. V (5) jsou uvedené nové kořeny, které už dokážete identifikovat díky sloupci "on + pf". 12. Jde tu o morfémy, který označují první, druhou a třetí osobu j.č. Jak zní? 13. Pozorujeme, že nosovka, která je součást přípony, se asimiluje na následující segment. Napište pravidlo, který popisuje tuto asimilaci. Toto pravidlo se jmenuje N-ASS. 14. Nařad'te N-ASS do pořadí pravidel, které už znáte: 1. které je pořadí N-ASS a META? 2. které je pořadí N-ASS a PAL? 3. taky zjištte pořadí META a ZNEL. Pokaždé, udejte vztah mezi pravidly (bleeding, feeding, counter-bleeding, counter- feeding) 15. Udejte celou mluvinici, kterou jste napsali, t.j. pořadí všech pravidel.