přehled předpisů a vyhlášek vztahujících se k péči o žáky s SPU a chováni Přehled předpisů a vyhlášek vztahujících se k péči o žáky s SPU a chování Vyhláška MŠ ČSR č. 35/1991 Sb. o materských školách třídy pro děti s vývojovými poruchami Vyhláška MŠ ČSR č. 291/1991 Sb. ze dne 14.6.1991 o základních školách (změny provedeny vyhláškou MŠMT ČR č. 225/1993 Sb. a zákonem č. 138/1995 Sb.) podmínky pro zřizování specializovaných tříd hodnocení a klasifikace s přihlédnutím ke konkrétní poruše jednotlivého žáka širší slovní hodnocení u žáků s SPU v 1. - 9. ročníku ZŠ možnost upravení učebního plánu pro žáky s SPU uvolnění žáka ze závažných důvodů z vyučováni některého předmětu lze dělit třídy na skupiny Vyhláška MŠMT ze dne 24. 8.1993 (mění a doplňuje vyhlášku MŠMT č. 291/1991 Sb.) imformuje o širším slovním hodnocení žáka v 1. - 3. ročníku a 4. roč. ZŠ, o jehož užití rozhodne ředitel školy na základě návrhu učitele a souhlasu zástupce žáka) u žáka 1.-9. ročníku s prokázanou specifickou poruchou učení nebo chování rozhodne ředitel školy na základě žádosti zákonného zástupce žáka Vyhláška MŠ ČSR č. 399/1991 Sb. o speciálních školách a speciálních MŠ poskytuje informace o zřizování speciálních škol a specializovaných tříd upřesňuje počty žáků ve třídách (SPU - max. 12 žáků, SPCH max. 10 žáků) stanovuje příslušnou dokumentaci žáků Vyhláška MŠMT ČR ze dne 7.5.1997 o speciálních školách a speciálních MŠ pro žáky se specifickými poruchami učení nebo chování se zřizuje speciální základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení 85 přehled předpisů a vyhlášek vztahujících se k péči o žáky s SPU a chováni nebo pro žáky se specifickými poruchami chování třída speciální ZŠ pro děti s SPU se naplňuje do počtu 12 žáků, třídy pro děli s SPCH se naplňují do počtu 10 žáků Pokyn MŠMT ČR č.j. 23472/92-21/212 k zajištění péče o děti se specifickými vývojovými poruchami v ZŠ charakteristika poruch zjišťování vědomostí a dovedností žáka hodnocení a klasifikace žáků s vývojovou poruchou i na SŠ individuální studijní plán Pokyn MŠMT ČR č.j. 17228/93-22 k užívání širšího slovního hodnocení žáků informuje o užiti širšího slovního hodnocení žáků na základní škole tak, jak bylo stanoveno úpravou vyhlášky č. 291/1991 Sb. o základní škole (ze dne 24. 8.1993) této formy hodnocení lze užít u žáků 1.-3. ročníku ve všech předmětech, u žáků 4. ročníku v předmětech s převahou výchovného zaměření (W, TV, HV, PV, dramatická výchova) učitel seznámí s formami a způsoby širšího slovního hodnocení zákonného zástupce a ředitele ZŠ, kteří s užitím musejí souhlasit, aby je bylo možno aplikovat specifikace použití, rozsah a struktura, obsah a forma hodnocení, zápis-speciálnítiskopisyvysvědčeni(SEVTč.492 160,492 170, 492 180), katalogové listy Metodický pokyn MŠMT ČR č.j. 22749/94-22-23 k užívání alternativních forem hodnocení a prospěchu a chování žáků na ZŠ a SŠ slovní hodnocení slouží jako doplněk běžného hodnocení, možnost konkrétního popsání školních výsledků Metodický pokyn MŠMT ČR č.j. 21270/93-24 kzajištění péče o integrované děti ve školním roce 1993/94 obsahuje definici integrovaného žáka a jeho diagnostiku pro integraci je nutná žádost zástupců žáka, souhlas jeho učitele, vlastní rozhodnutí provede ředitel školy je nutné zajistit potřebné podmínky pro výuku integrovaného žáka ve škole 86 přehled předpisů a vyhlášek vztahujících se k péči o žáky s SPU a chování zvýšený finanční normativ je možno použít na speciální pomůcky a mzdové prostředky za integraci se považuje i pobyt žáka ve specializované třídě stejné zásady platí i pro žáky MŠ Metodický pokyn k integraci dětí a žáků se zdravotním postižením a jejich ekonomické a materiální zabezpečení ve školním roce 1994/95, č.j. 17589/94-24 stanoven nový způsob financování - výše zvýšeného příplatku je individuální podle potřeb dítěte v návaznosti na typ postižení a stupeň závažnosti a realizováni forem péče diagnostika žáka - garantem správně provedené diagnostiky jsou PPP a SPC jako integrovanejšou posuzovány ty děti, jejichž postižení je takového druhu a stupně, že by měly být zařazeny do speciální školy či školského zařízení stanovuje možnost konzultaci a spolupráce s pracovníkem PPP či SPC vytvoření individuálního vzdělávacího programu hovoří o nutnosti vybavení žáka speciálními pomůckami doporučuje snížení počtu žáků ve třfdě, do které je žák integrován Metodický pokyn k integraci postižených dětí a žáků do škol a školských zařízení ve školním roce 1995/96, č.j. 13845/95-24 hovoří o rozdělení povinností mezi ředitele kmenové školy (zajištění podmínek na přípravu na práci s dětmi s SPU), možnost sníženi počtu dětí ve třídě po doporučení PPP, SPC vypracování IVP za spolupráce PPP či SPC, PPP a SPC - možnost zapůjčení pomůcek a materiálů pro nápravu integrace do ZŠ se netýká žáků s mentálním postižením, ale týká se základních škol se speciálními třídami pro mentálně postižené zvýšený finanční normativ se netýká žáků SŠ s výjimkou nižších ročníků víceletých gymnázií a tanečních konzervatoří Rozpočet resortu školství na rok 1995 {kapitola 333) - Učitelské noviny, 98,1995,16 financování speciálních škol ( příplatek pro děti s kombinovanými vadami, mentálním postižením těžkým i lehkým - pomocné školy, zvi. školy, speciální školy 87 přehled předpisů a vyhlášek vztahujících se k páči o žáky s SPU a chováni příplatek podle druhu zdravotního postiženi - 100% normativu se přiděluje za zdravotní postižení pro žáky ve speciálních Školách, 50% normativu ve speciálních a specializovaných třídách, 25% normativu pro individuálně integrované žáky Metodický pokyn k integraci zdravotně postižených dětí a žáků do škol a školských zařízení ve šk. roce 1996/97 - č.j. 17 777/96-24 rozdělení povinností mezi ředitele kmenové školy, PPR SPC, školský úřad přílohu tvoří adresář SPC v ČR Metodický pokyn k integraci dětí a žáků se zdravotním postižením do škol a školských zařízeni ve šk. roce 1997/98 č.j. 18996/97-22 zdůrazněni, že děti s postižením mohou být integrovány pouze v případě zajištění spec. ped. péče rozdělení povinností mezi ředitele kmenové školy, PPP, SPC, školský úřad doporučení zapojit rodinu do přípravy a realizace IVP žákovi s prokázanou specifickou vývojovou poruchou učení je třeba věnovat pozornost a uplatňovat speciálně pedagogické přístupy po celou dobu školní docházky, včetně přijímacích zkoušek na SŠ, závěrečných a maturitních zkoušek žák s SPU může používat ve výuce kompenzačních pomůcek včetně výpočetní techniky Metodický pokyn k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízeni č.j. 16 138/98-24 s platností od 1.9.1998 jeho obsah je totožný s předcházejícícm metodickým pokynem č.j. 18 996/97-22, nahrazuje dřívější metodické pokyny určené k realizaci integrace 88 přehled předpisů a vyhlášek vztahujících se k péči o žáky s SPU a chování Pokyn MŠMT ČR č. j. 17 228/93-22 k užíváni širšího slovního hodnocení žáků základní školy (výňatek) Úpravou vyhlášky č. 291/1991 Sb. o základní škoie lze u žáků 1.-3. ročníku ZŠ ve všech vyučovacích předmětech a u žáků 4. ročníku v předmětech s převahou výchovného zaměření používat širší slovní hodnocení jako alternativní formy hodnocení žáka. Možnost používáni širšího slovního hodnocení v 5. - 9. ročníku ZŠ v předmětech s převahou výchovného zaměření je vázána na povolení experimentálního ověřování jiného způsobu hodnocení žáka. Širší slovní hodnocení může učitel použít, splní-li následující podmínky: 1. ředitel školy a zákonný zástupce žáka jsou učitelem předem seznámeni s formou a způsoby širšího slovního hodnoceni 2. ředitel školy souhlasí s používáním širšího slovního hodnocení 3. zákonný zástupce žáka souhlasí s používáním širšího slovního hodnocení 4. ph přechodu žáka na jinou školu bude provedena klasifikace žáka ve všech vyučovacích předmětech dle §10., odstavec 1 výše uvedené vyhlášky Širší slovní hodnocení je alternativa hodnocení, kterou si učitel vybírá na základě vlastního rozhodnutí a používá ji jako formu závěrečného (pololetního) hodnocení ve zvolených předmětech. Vprůběhu školního roku může učitel používat vedle klasifikace širšího slovního hodnocení též jejich kombinace či dalších funkčních způsobů hodnocení, které mají potřebnou výpovědní hodnotu pro žáka i jeho rodiče. Rozsah i struktura širšího slovního hodnocení (průběžného i shrnujícího) je záležitostí učitele, který se pro formu širšího slovního hodnoceni rozhodl na základě důkladného zvážení všech okolností. Forma hodnocení u jednotlivých žáků nemusí být stejná. Obsah širšího slovního hodnocení by měl být pozitivně motivační, současně však i objektivní a kritický. Musí obsahovat konkrétni vyjádření toho, co žák v daném vyučovacím předmětu zvládl a v jaké kvalitě, a vymezit další postup rozvoje žáka se zřetelem k vynaloženému úsilí a k individuálním předpokladům žáka pro vyučovací předmět. Za širší slovní hodnocení nelze považovat zápis klasifikačního stupně jeho slovním ekvivalentem-např. výborný, dobrý... 89 přehled předpisů a vyhlášek vztahujících se k péči o žáky s SPD a chování Vyhláška MŠMT ČR ze dne 24.8.1993, kterou se měn! a doplňuje vyhláška MŠMT ČR č. 291/1991 Sb. o základní škole Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podle §13 písm. f) zákona ČNR č. 564/1990 Sb. o státní správě a samosprávě ve školství stanoví: ČI. I Vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 291/1991 Sb. o základní škole, se mění a doplňuje takto: 1. V§10 se vkládá nový odstavec 2, který zní: (2) Při hodnocení prospěchu žáka může být u žáka v prvním až třetím ročníku ve všech vyučovacích předmětech a u žáka čtvrtého ročníku ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného zaměřeni použito širší slovní hodnocení. O použití širšího slovního hodnocení rozhodne ředitel školy na základě návrhu učitele a souhlasu zástupce žáka. Přechází-li žák na jinou školuje klasifikován podle odstavce 1. Dosavadní odstavce 2 až 7 se označují jako odstavce 3 až 8. 2. V § 10 se na konci nově označeného odstavce 7 připojuje věta, která zní: „U žáka prvního až devátého ročníku s prokázanou specifickou vývojovou poruchou učení nebo chování rozhodne ředitel školy o použití širšího slovního hodnocení na základě žádosti zástupce žáka." ČI. II Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 1993 90