Kurikulární reforma v ČR n Petr Novotný n S využitím výsledků práce na sborníku Studia paedagogika U10 a výstupů z výzkumných a rozvojových projektů UPV Reforma Kolik máme možností? n Pokud byste byli pověřeni reformou českého vzdělávání, kam byste reformu nasměrovali? Reforma Kolik máme možností? n Restrukturalizace systému – Probíhá … spontánně…? n Reforma vzdělávání učitelů n Zvýšení rozpočtu na školství n Rozvoj podpůrných prvků n Reforma kurikulární Jádro české reformy kurikulární reforma n Přednosti: n Umožňuje rozvoj práce školy, využití jejích silných stránek n Umožňuje rozvíjet jádro vzdělávací práce n Dává školám a učitelům příležitost se rozvíjet n Umožňuje reagovat na místní potřeby n Kritika: n Nevychází z potřeb učitelů a škol n Neřeší nedofinancování školství a vzdělávání n Vyhrocuje rozdíly mezi školami, které je následně třeba řešit centrálním testováním Kroky české reformy n Centrální reformní návrhy z devadesátých let (Kvalita a zodpovědnost) n Nezávislé reformní návrhy (JČMF, NEMES, Kotásek a kol., atd.) n České vzdělání a Evropa (1999) n Národní program rozvoje vzdělávání (2001) n Školský zákon (2004) Cíle kurikulární politiky n Příprava žáka na osobní a pracovní život v 21. století, na nové a měnící se požadavky na člověka jako občana i jako pracovní sílu, n modernizace a zkvalitnění vzdělávání, používání vyučovacích metod a forem vedoucích k rozvoji žádoucích kompetencí žáků, n zvýšení uplatnitelnosti na trhu práce, n podpora celoživotního učení, n posílení autonomie škol, n zlepšení transparentnosti vzdělávání. – Zdroj: NÚOV Systém kurikulárních dokumentů Stav kurikulární reformy n V současné době – jsou schváleny rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (www.msmt.cz, www.rvp.cz, www.vuppraha.cz) – připravují se a ověřují (v rámci projektů PILOT S a PILOT G) rámcové vzdělávací programy pro střední školy. Př. Cíle vzdělávání GV Struktura kompetencí pro gymnaziální vzdělávání