Proč kurikulární reforma Globalizovaný svět a vzdělávání n Petr Novotný n S využitím výsledků práce na sborníku Studia paedagogika U10 a výstupů z výzkumných a rozvojových projektů UPV Struktura přednášky n Sociální a ekonomické procesy n Výzvy pro pedagogiku a andragogiku n Dopady do současného vzdělávacího systému Problematické motto aneb proč o věci přemýšlet Děti, které dnes nastupují do škol, budou žít a pracovat ve 21. století. Před tím však projdou školskou soustavou ustanovenou v polovině 20. století a budou je učit učitelé, kteří svou kvalifikaci získali v průměru před 20 lety. Průmyslová a technologická revoluce n Průmyslová revoluce n Objev parního stroje: 1690 n Funkční parní stroj: 1796 n Souprava na trati Liverpool – Manchester: 1830 n Telegraf: 1833 n Telefon: 1862 n Dynamo: 1867 n První elektrárna: 1882 n Technologická revoluce n 1944 Plně automatický počítač Mark I n 1946 ENIAC n 1947 Funkční tranzistor n 1957 První počítačová síť SAGE n 1971 Procesor Intel 4004 Počítačem řízené nástroje Funkce ICT Kondratieffovy vlny n 1. parní stroj a bavlna n 2. doprava a ocel n 3. elektrotechnika a chemie n 4. auta, ropa, elektronika n 5. vědomosti a ekologie n Mechanika n Elektrárny n Továrny n Zbraňové systémy n Bezpečnost Svět práce v budoucnosti Trh práce ve službách Možný model zaměstnanosti v post-industriální době n Převažuje nezávislá práce n Nezávislost přináší svobodu n Výhodná zaměstnání jen na dobu určitou n Práce se střídá s učením n Sociální systém se minimalizuje n Životní úroveň je nejistá Vývoj pohledu na organizaci Vývoj pohledu na pracovní sílu n Pracovní síla n Lidský kapitál (60. léta) n Lidské zdroje (do 90. let) n Individuální učení n Skupinové učení n Organizační učení n Celoživotní učení Výzvy a paradoxy Rozvoj technologií n Rozvoj didaktických médií kontra reflexe procesu učení n Příklad: n Programované učení a jeho kritika, uplatnění principů programovaného učení Výzvy a paradoxy Kompetence a kvalifikace n Politické diskuse versus n Odborné diskuse n Klíčové kompetence Výzvy a paradoxy Inovace n Inovace, stabilita, konzervativizmus n Mnoho reforem a málo skutečných inovací n Každá inovace je dobrá a perspektivní n Srv. Rýdl Výzvy a paradoxy Decentralizace a internacionalizace n Decentralizace = „privatizace“ vzdělávání? n Evropeizace = unifikace vzdělávacích systémů? n Evropeizace = recentralizace? n Srv. A. Trnavčevič Výzvy a paradoxy Standardy a soutěž n Kultura auditu • TIMSS (Third International Mathematics and Science Study) • PISA (Programme for International Student Assessment) • PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) n Pojetí vzdělávání jako globální soutěže n Srv. A. Trnavčevič Výzvy a paradoxy Budoucnost školství