Téma 7: „Vysoké a nízké“ ve vizuální kultuře „Vznešené“ Posvátný prostor a podoby numinózního Otto Wagner, kostel sv. Leopolda v psychiatrické léčebně Am Steinhof ve Vídni, 1904-1907 C. D. Friedrich, Mnich na břehu moře, 1809 Fritz von Uhde, Nechte maličkých přijíti ke mně, 1884 Desiderius Peter Lenz, Pieta, 1894 Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Vznešenost: Pyramidy a sfinga v Gíze Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Posvátné umění: klasická čínská malba z období dynastií Tang a Sung (krajinářství a obrazy svatých) Shen Chou, Hora Lu, cca 1500 Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Posvátné umění: gotika „Nám, lidem Západu, se jeví nejposvátnějším umění gotiky, a to předně svou vznosností.“ Katedrála v Salisbury Mircea Eliade Posvátné a profánní (česky 1994) „Sakrální architektura tedy pouze přejímá a rozvíjí kosmologickou symboliku, která je přítomna již ve struktuře primitivních obydlí.“ Interiér chrámu Hagia Sofia v Cařihradu Avantgarda a kýč: Clement Greenberg (1939) „Akademismus avantgard“: Jindřich Chalupecký • Svět, ve kterém žijeme (1940) Umění „objevuje skutečnost… ten svět, ve kterém žijeme, a nás, kteří žijeme. Neboť nejen tématem, ale smyslem a záměrem umění není nic než každo-denní, úděsné a slavné drama člověka a skutečnosti…Nebude-li toho moderní umění schopno, bude zbytečné.“ Pozn.: Základní teoretický text Skupiny 42. Skupina 42 František Hudeček, Noční chodec,1941 Kamil Lhoták, Krajina s balónem a továrnou,1939 První dílo pop artu: Richard Hamilton Just What Is It That Makes Today´s Homes so Different, so Appealing? koláž, 1956 Britský pop art David Hockney Portrét Nicka Wildera, 1966 Robert Rauschenberg, 1970 Roy Liechtenstein, 1963 Andy Warhol Mick Jagger, 1975 Marilyn, 1967 Herbert J. Gans, studie Levittowners, 1967 Robert Venturi, Brent-Johnson House, cca 1966 Robert Venturi dům a ateliér Coxe-Hayden Block Island, 1980 Architektura, která zahrne celou realitu lidské ekologie • Programová stať Silent-White-Majority Architecture (Architektura mlčící bílé většiny), in: R. Venturi, D. Scott Brown, S. Izenour, Learning from Las Vegas, 1972 Motto: Stavět „pro lidi, jací skutečně jsou“, tj. stavět pro střední vrstvy lidí z předměstí (nikoli pro horní střední vrstvu s naoktrojovaným modelem bydlení), stavět s respektem pro přirozený svět tradic, konvencí, a ne pro intelektuálně vykonstruovaný svět, stavět pro svět, v němž panuje estetická a hodnotová různo-rodost (včetně kýče) a ne estetická monokultura. Anonymní architektura chatařů Veronika Zapletalová, cyklus Chatařství, 2000-2002 Téma 8: Virtuální realita • Definice virtuality dle N. Mirzoeffa: obraz nebo prostor, který není reálný, ale jeví se, jako by byl • Cyberspace, internet, telefon, TV, virtuální realita • První příklady „virtuality“: Goethe, Jefferson • „Virtuální starověk“: malovaná panoramata, stereoskop Reality show American Family, 1974 Teorie médií Marshal McLuhan Neil Postman Hans Belting BildAthropologie, 2001 • Analogie mezi těly a médii • Médium obrazu • „Ozbrojujeme se protézami vidění, abychom přenechali aparátům kontrolu našeho vidění.“ (kritika McLuhana)