Téma 2: Vizuální kultura – proměny paradigmatu Eve Sussman, 89 vteřin v Alcázaru, 2004, médijní instalace Tři ideje obrazové racionality dle A. Gehlena •Arnold Gehlen, Zeit-Bilder. Zur Sociologie und Ästhetik der modernen Malerei, 1960, 2. vyd. 1986 • Řídící idea obrazové racionality: zahrnuje výstavbu, vnitřní strukturu a vztah tohoto obrazu k vnějšímu světu. • V západoevropském umění rozlišuje tři ideje (paradigmata): •Umění ideálního zpřítomňování •Realistické umění •Kubistické a abstraktní malířství (peinture conceptuelle – spočívající v teorii) Tak probíhá „proces redukce obsahu obrazu“. Zvyšuje se „suverenita estetického“ a zdůrazňuje se subjekt. 1) Umění ideálního zpřítomňování 2) Realistické umění (G. Courbet, 1855) 3) Konceptuální malířství (K. Malevič, 1915) Variety abstrakce Vasilij Kandinskij, Improvizace 7, 1910 Mark Rothko, Bílý střed, 1950 Tři způsoby vizuální reprezentace reality dle N. Mirzoeffa Nicholas Mirzoeff, An Introduction to Visual Culture, 1999: platí pro západní kulturní okruh v moderní době • Obraz, do 1839 R. Barthes: Schopnost vytvořit „efekt reality“. 2) Fotografie, 1832-1982 P. Delaroche, 1839: „Od dneška je malířství mrtvo.“ 3) Virtuální realita, od 1982 Speciální efekty fy Lucasfilms: „konec fotografie jako důkazu pro cokoli“. Tuto tezi N.M. nedávno korigoval. Paul Delaroche (1797-1859) Pravda vizuálního zobrazení: evropská moderna (dle K. P. Liessmanna) • Immanuel Kant, Kritika soudnosti: autono-mie estetického skrze „nezaujaté zalíbení“ • G. W. F. Hegel, Estetika: teze o konci umě-ní, které ztratilo „ryzí pravdivost a život-nost“ a „přesunulo se spíše do naší předsta-vy, než aby udržovalo svou někdejší nezbytnost ve skutečnosti“. Svoboda odsuzuje umění k nezávaznosti. Pravda vizuálního zobrazení… 1. pokračování • Arthur Schopenhauer, Svět jako vůle a představa: umělecké dílo jako smyslové zobrazení věčné pravdy. „Jeho jediným původem je poznání idejí, jeho jediným cílem sdělení tohoto poznání.“ • Friedrich Nietzsche: „Pravda je ošklivá: Máme umění, abychom nezhynuli na pravdu.“ • Konrad Fiedler: „Umění není falšováním skuteč-nosti, nýbrž jejím rozšiřováním. (…) nepodává věci tak jak jsou, nýbrž jak jsou viděny.“ Max Klinger, Friedrich Nietzsche, 1902 Edvard Munch, Friedrich Nietzsche, 1906 (Bohumil Kubišta, Arthur Schopenhauer, 1908) Anselm Feuerbach, Ifigenia, 1871 Hans von Marees, Výjezd rybářů, 1873 Pravda vizuálního zobrazení… dokončení • Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, 1936: „aura“ uměleckého díla, kvazináboženský status. „Avšak v okamžiku, kdy už nelze přikládat na uměleckou praxi měřítko pravosti, mění se i celková funkce umění. Namísto jeho rituální základny nastoupí základna konstituovaná jinou praxí: politikou.“ • Günther Anders, Svět jako fantóm a matrice, 1956: „Jestliže událost se stává ve své reprodukované formě společensky důležitější než její původní podoba, pak se musí originál řídit podle své reprodukce, událost se musí stát pouhou matricí své reprodukce.“ • Arthur C. Danto, Osvícení obyčejného, 1984: svět umění je „světem interpretovaných věcí“. Impresionismus a postimpresionismus Symbolismus a secese • Impresionismus se téměř obešel bez teoretických textů, teorie i praxe postimpresionismu využívala poznatků soudobé vědy. • Albert Aurier, manifest symbolismu ve výtvarném umění, 1890 (literární manifest Louis Moréas, 1886, Le Figaro) • Paul Signac, D´Eugene Delacroix au Néoimpressionisme, 1899 • Julius Meier-Graefe, Entwicklungsgeschichte der modernen Kunst, 1.vyd. 1904, závěrečná úprava po 1920 • Ludwig Hevesi, Acht Jahre Sezession, 1905 • Maurice Denis, Théories, 1920, shrnutí textů teoretika skupiny Nabis od 80. let 19. stol. • Teorie Paula Cézanna (shrnul Joachim Gasquet) • Teorie Vincenta van Gogha, z korespondence (bratr Theo) Paul Signac Portrét Felixe Féneona, 1870 Obrazy neoimpresionistů nejsou ani studie, ani závěsné obrazy, ale příklady umění velké dekorativní hodnoty, které obětují anekdotický děj linii, analýzu syntéze, těkavost stálosti, a překonávají tak dosavadní pochybné metody zkoumání přírody svou nedotknutelnou pravdivostí. (D´Eugene Delacroix au Néoimpressionisme, 1899) Paul Sérusier, Talisman, 1888 skupina Nabis Je třeba si uvědomit, že obraz dříve než představuje koně, bitvu, nahou ženu, nebo jinou anekdotu, je ve své podstatě plocha pokrytá barvami uspořádaná podle určitého pořádku. (Maurice Denis, Théories) Paul Cézanne Mont Ste-Victoire, cca 1900 Přírodu nemůžeme reprodukovat, musíme ji repre-zentovat. Čím? Ztělesňujícími barevnými ekvi-valenty, které ji vytvoří. (Cézanne, in: M. Denis, Théories) Paul Cézanne Zátiší s jablky, cca 1890 • Čím je harmoničtější bar-va, tím je přesnější kresba. Dosáhne-li barva nejvyš-šího bohatství, je forma nejplnější. Kontrasty a souhra barevných tónů: v tom je tajemství modelace a kresby. (Cézanne, in: E. Bernard, Souvenirs sur Paul Cézanne) • Nemá se říkat modelovat (tělesa), ale modulovat (barvy). (Cézanne, in: M. Denis, Théories) Vlastní interpretace Vídeňské secese Alfred Roller, 1898, Kolo Moser, 1902, A.R. 1903 Výstava Künstlerhaus, 1888 Viktoriánská karikatura, cca 1860 13. a 14. výstava Vídeňské secese, 1902 Umění a teorie (A. C. Danto, Osvícení obyčejného)