Psychologie výchovy a vzdělávání Osobnost učitele Úvodem Význam učitelské profese při socializaci; vzor; reprezentant školy jako referenční istituce... Učitelská profese klade široké spektrum nároků: Vzdělávání (vědomosti, dovednosti, způsoby myšlení a činnosti podle aprobace) Výchova (rozvoj zájmů, postojů, schopností autoregulace, charakteru na základě respektu k individualitě žáků) Caselman ­ typy: logotrop vs. paidotrop Požadavky na učitele Osvojení oboru a soustavné doplňování kvalifikace v něm Osvojení ped-psych. poznatků, metod a způsobů myšlení (poznávání žáků a jejich efektivní ovlivňování) Péče o pomůcky, techniku atd. Realizování interakce s žáky, rodiči, učiteli, neped. personálem... zdokonalování sociálních dovedností... Organizování vlastní činnosti, činnosti druhých, činností žáků ve třídě; součinnost s učiteli dané třídy, rodiči, vedoucími kroužků... Přiměřená účast na aktivitách komunity Péče o vlastní tělesnou i psychickou kondici atd. Osobnostní vlastnosti P. Witty (40. léta) - "učitel, který mi nejvíce pomohl" (demokratický, pochopení pro jednotlivce, trpělivost, široké zájmy, vzhled, přívětivost, spravedlivost, smysl pro humor, charakter a důslednost, pochopení pro běžné problémy žáků, přizpůsobivost, pozitivní motivování žáků, učitelské mistrovství) Mnoho dalších podobných výzkumů => optimální vlastnosti: Motivace Subjektivní zodpovědnost za úspěšnost žáků Nadprůměrný intelekt Senzomotorické a estetické předpoklady Odolnost k zátěži (mnoho podnětů "manažerská neuróza") Clasroom management Role prostředníka mezi generacemi i společenstvími atd. Vedení soc. skupiny sociální psychologie - opakování Zdroje vůdcovské autority (Weber, 1921) Racionální autorita vyplývá z přesvědčení, že vůdce je reprezentantem legitimních norem a zákonů. Tradiční autorita pramení z víry v důležitost tradice a kontinuity. Charismatická autorita stojí na osobních vlastnostech vůdce. Šest druhů moci člena skupiny moc odměňovat - donucovací moc - referenční moc - expertní moc - legitimní moc - informační moc Dva druhy vůdců, jeden soustředěný na úkoly, druhý na interpersonální vztahy (Bales, Slater, 1955) ­ srv. Caselmann Pedagogická komunikace Pedagogická komunikace Individuální zvláštnosti ped. komunikace (učitel ­ žák ­ skupina žáků ­ školní třída) Mareš, Janoušek, Gavora, Helus,... Pedagogický takt Hodnocení, zpětná vazba (atribuce; Golem efekt, galathea efekt) Negativní (nízké) sebehodnocení učitele ­ důsl. (Cummins) Reagují negativně na žáky, kteří je nemají rádi Vyvolávají v žácích pocit viny za nedostatky Podporují konkurenci mezi žáky Předpokládají, že žáci budou podvádět Tvrdí, že žáci potřebují seznámit s drsnou realitou života Usilují o ,,kázeň"; přísně trestají > záporný emoční vztah k dítěti Syndrom vyhoření (chronická zátěž) Chronické vyčerpání, únava Utlumení aktivity, iniciativy, kreativity Depresivní a podrážděná nálada, otrávenost, nuda, pocity absurdity, rezignace Změna v postoji k vykonávané činnosti (od nadšení k odporu) Změny v interpersonálním chování ­ obtížná komumunikace, neochota pomáhat Nízké sebehodnocení Ztráta ideálů (až cynismus a nihilismus) Somatické problémy, nemocnost Riziko vzniku závislostí (káva, cigarety, léky) Učitelovo pojetí výuky Subjektivní výklad profesionální role vycházející ze subjektivní představy ,,co je správně" Zjišťováno pomocí dotazníku s nedokončenými větami Začínajícímu učiteli bych poradil, aby hlavně... Při mých hodinách je nejdůležitější, aby žáci... Odpovědi kontaminovány odhadovanou sociální žádoucností, odbornou terminologií... Často nereflektováno (Je nutné reflektovat?) Učitelovo interpersonální chování Vychází z Learyho; např. Wubbels, Levy, 1993