2. Metody výzkumu a směry v sociální psychologii Sociální psychologie Mgr. Katarína Millová jaro 2007 Třídění metod v sociální psychologii n neexistuje jednotné třídění metod v sociální psychologii n J.Janoušek: pozorování, experiment, dotazování, analýza produktů, měření postojů, zjišťování sociálně významných rysů osobnosti, výzkum a diagnostika skupin a kolektivů n G.Lindzey: mezi metody sociální psychologie patří i obsahová analýza a srovnávací analýza kulturního prostředí (cross-cultural method) Metody sociální psychologie n žádná metoda není specificky sociálněpsychologická n psychologické metody, kterými získáváme sociálněpsychologická data a zkoumáme sociální jevy (např. soc. interakce) n nejdůležitější metody sociální psychologie jsou pozorování, rozhovor, experiment, měření postojů a sociometrie n někdy se překrývají se sociologickými hledisky Pozorování n základní metoda v psychologii n umožňuje popis jevu, zachycení vývoje a změny jevu (např. pozorování agresivity ve skupině hrajících si dětí) Typy pozorování: zjevné (ZO vědí, že jsou pozorovány) x skryté (ZO nevědí, že jsou pozorovány, etické problémy) introspekce (sebepozorování) x extrospekce (pozorování jiných) zúčastněné (pozorovatel je členem skupiny) x nezúčastněné (pozorovatel není členem skupiny) Rozhovor / Dotazování Typy dotazování: n osobní interview n telefonický interview n dotazníky (písemná forma) n důležitá je motivace respondenta (dotazovaného) Typy otázek: přímé x nepřímé (u emočně nabitých informací) otevřené (neohraničená možnost odpovědí) x uzavřené (omezený počet odpovědí) Rozhovor / Dotazování primární (připraveny před rozhovorem) x sekundární (vyvstaly až v průběhu rozhovoru) Rozhovor: n standardizovaný (interview) n polostandardizovaný n nestandardizovaný (psychologická explorace, vyžaduje velké zkušenosti) n v sociální psychologii se využívá zejména standardizovaného rozhovoru (interview) Rozhovor / Dotazování Etapy vedení rozhovoru: n přípravná etapa: O čem? S kým? Jak? n úvodní etapa (motivační) n jádro rozhovoru n závěr rozhovoru n vyhodnocení rozhovoru Rozhovor / Dotazování Dotazník: n standardizované interview v písemné podobě n stejná sada otázek je zadávána velkému počtu lidí n v sociální psychologii slouží zejména k měření postojů n speciálním případem měření postojů je sémantický diferenciál Sémantický diferenciál n Ch. Osgood (1952) n maximálně 24 párů adjektiv, které vytvářejí asociace k objektu postoje n sémantický (významový) prostor má 3 hlavní aspekty: n hodnotící dimenze (dobrý x zlý) n dimenze potence/síly (velký x malý) n dimenze aktivity (rychlý x pomalý) Sémantický diferenciál Rádi bychom se od vás dozvěděli, co si představíte pod pojmem „typický Němec“ („typický Čech“ atd.). Na stupnici 1 – 7 označte svoji představu: blízký 1 2 3 4 5 6 7 cizí chladný 1 2 3 4 5 6 7 srdečný líný 1 2 3 4 5 6 7 pracovitý ochotný 1 2 3 4 5 6 7 neochotný Sociometrie n J.L.Moreno (1934) n metoda zaměřena na zjišťování sociálně – emocionálních vztahů mezi členy malých skupin n slouží i ke zjišťování oblíbenosti a neoblíbenosti členů skupiny n dává obraz sítě vztahů mezi členy skupiny (pozitivní a negativní vztahy) n široké využití v sociologii a v aplikovaných oblastech sociální psychologie (sociální psychologie výchovy, práce, atd.) Analýza výtvorů n v sociální psychologii se používá zřídka n slouží zejména jako inspirace k formulaci výzkumných hypotéz n dokumenty o událostech, např. hromadném chování lidí v průběhu přírodních katastrof Psychoanalytický přístup n S.Freud (1920): „Psychologie mas a analýza já“ n určité hromadné jevy a způsoby sociálního chování jsou odvoditelné z raných dětských zkušeností n T.Adorno tím vysvětluje genezi autoritární osobnosti Směry ovlivněny psychoanalýzou: n etnopsychoanalýza (zabývá se menšími etniky) n psychoanalyticky orientovaná kult. antropologie (psychoanalytický výklad různých společenských jevů) Psychoanalytický přístup n E.Fromm, K.Horneyová: neurotické vztahy n H.S.Sullivan: interpersonální pojetí osobnosti Symbolický interakcionismus n G.H.Mead (1934): „Mysl, Já a společnost“ Koncepce Já (Self): n Já se skládá ze dvou složek: n I – kreativní aspekt já n Me – společenský, omezující aspekt Já n skrze „Me“ dochází k sociální kontrole jedince („I“) Geneze Já: n fáze play (dítě předjímá role významných druhých) n fáze game (dítě se řídí tzv. zobecnělým druhým) Behavioristický přístup n teorie učení uplatněny v oblasti sociálních jevů n N.E.Miller, J.Dollard: teorie nápodoby jako specifický druh sociálního učení n J.B.Rotter: Locus of control (těžiště kontroly vlastního chování) n zisk může být chápaný jako závislý na vnějších činitelích (externí lokus kontroly, např. náhoda) nebo na vlastním jednání (interní lokus kontroly, např. snaha) Behavioristický přístup n A.Bandura: teorie observačního učení n učení na základě pozorování či modelu n klíčový význam má zástupné učení n experiment s dětmi, které se bály psů n někdy zařazována již do kognitivistického přístupu Kognitivistický přístup / obrat n začíná již u E.C.Tolmana (paradigma S-R nahrazeno S-O-R) n prosazení konstruktu sociální kognice (Fiske, Taylor) n teorie sociální percepce, teorie atribuce (F. Heider)