1. seminář z Vývojové psychologie I Téma: Pohádka Práce ve skupinách: Vyberte si jednu z pohádek: Červená Karkulka, Perníková chaloupka, Sněhurka Zkuste si vzpomenout na obsah pohádky. Které postavy se zde vyskytují? Která z postav může být identifikační postavou pro dítě? Jaké problémy tato/tyto postava/y řeší? Mohou řešené problémy symbolizovat řešení některých vývojových úkolů? Kterých? Zkuste si všimnout další symboliky v pohádce. Nabízí pohádka nějaké poučení? Jaké? K zamyšlení: - Jakou pohádku jsem měl/a rád/a ve svém dětství? (možná se oblíbená pohádka během vývoje měnila, zkuste si vzpomenout, jak se tato preference měnila během věku) - Jakou formou jsem se ní setkával/a? (četba, vyprávění, která osoba/y, audio-nahrávka, televize) - Jakou formu jsem preferoval/ a proč? - Co se mi na té pohádce nejvíce líbilo? Které momenty si nejvíce pamatuji? - Hrál/a jsem si někdy v dětství některou pohádku? Kterou? S kým? - Která pohádka se mi líbí nejvíce v současné době a proč? - Jaký je můj názor na -prezentování pohádek v médiích -na kreslené pohádky -na moderní pohádky - na různé podoby pohádkových knížek (ilustrace, obsah)? - jaké znáte moderní pohádky - které pohádky v současné době znají předškolní dětí, které mají nejraději, jakou formou se s nimi setkávají? Doporučená literatura: · Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros. · Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek. Praha: NLN · von Franz, M., L. (1998). Psychologický výklad pohádek. Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál. · Jung, C.G. (1995). Člověk a duše. Praha: Academia · Jung, C.G. (1998). Výbor z díla, II svazek, Archetypy a nevědomí. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka