Dotazník pro získání zápočtu (RJ_55 Textový seminář…, jaro 2007) Odpovědi k následujícím otázkám naleznete v textech umístěných v ISu v adresáři studijní materiály (popř. odpovědi z těchto textů vyplývají). Odpovídejte pokud možno věcně, jasně, stručně! 1.) Uveďte (na základě memorand) nejzásadnější rozdíly v požadavcích Lužických Srbů v roce 1945 a 1947. 2.) Jmenujte prvních 5 lužickosrbských studentských spolků (uveďte místo založení, rok založení a název). Pokuste se stručně vystihnout význam studentských spolků pro lužickosrbské dějiny. 3.) Vysvětlete pojem „schadźovanka“ (dle staršího ortografického úzu „skhadźowanka“) 4.) Jaké hlavní etapy ve vývoji hornolužické literatury vymezil M. Hórnik? Každou z nich několika věty charakterizujte. 5.) Napsal J. A. Smoler své zásadní dílo Pěsničky hornych a delnych łužiskich Serbow sám? Pokud nikoliv, zhodnoťte podíl případného spoluautora (resp. spoluautorů). 6.) Proč nazval M. Nowak-Njechorński rok 1937 „chmurným rokem“? 7.) Stručně osvětlete obsah následujících povídek: Pilátovo jezero, Starý Šimko, Starý křižák. Nezapomeňte uvést, kterého historického období se děje povídek týkají. 8.) Uveďte, kterými moderními hudebními nástroji byly v lužickosrbském hudebním folklóru nahrazeny tradiční nástroje serbske husle a tarakawa.