Konspekt na 18.4. 2007 Sylabus omylů Petra Svačinová Sylabus omylů je seznam 80 tezí, které vydal papež Pius IX. Roku 1864, v tezích rozebírá hlavní bludy, dle jeho názoru v 19. století rozšířené – teze moderních filozofických i ekonomických směrů, které jsou v rozporu s křesťanskou naukou či moderní názory na morálku a chování lidí. Zamítavě reaguje i na dobové zasahování státní moci do církevních záležitostí a ztrátu moci církve ve státě. Text je sestaven do 10 paragrafů, teze jsou v nich rozděleny tematicky. K tezím není přidán žádný komentář, tím vyniká jasný distanc církve od nich. Církev tedy odmítá: I. Panteismus, naturalismus, absolutní racionalismus - panteistické pojetí Boha (Bůh jako příroda, veškerenstvo, Bůh skrytý v člověku) (1) - dostatečnost rozumu místo Boha, škodlivý vliv víry (2., 3., 4.) - nedokonalost Božího zjevení (5.), nepravdivost Písma (7.) II. Zmírněný racionalismus - rovnost filozofie a teologie (8.) - církev jako překážka pokroku a vědy (9., 12.) III. Indiferentismus, Latitudinarismus - pravost každého náboženství (15.) a možnost spásy u každého (16.) i protestantismu (18.) IV. Socialismus, komunismus, tajné spolky, biblické společnosti, duchovensko-liberální spolky V. Bludy o církvi a jejích právech - církev má být podřízena státní moci (19., 20.) - církev nemá vlastnit majetek (26.) - církev se nevymanila ze středověkých zásad (34.) - mohou existovat národní církve oddělené od Říma (37.) - za rozdělení církve může Řím (38.) VI. Bludy o společnosti občanské i samy v sobě i ohledně poměrů jejich k církvi - neomezená moc státu (39.), může zrušit smlouvy s církví bez jejího vědomí (43.), smí mluvit do rozhodnutí církevních činitelů (44.) - školy mají být vyňaty z církevního vlivu (47.) - světská moc má navrhovat biskupy (50.), odvolávat je (51.), či měnit církevní předpisy (52.) - králové stojí nad církví (56.) - odluka státu a církve (57.) VII. Bludy o mravouce přirozené a křesťanské - morálka nad církevními zákony (56.), není třeba, aby lidské zákony byly ve shodě s církví - autorita není věc Boží (60.) - v zájmu vlastenectví je možná zrada atd. (64.) VIII. Bludy o manželství křesťanském - shazování posvátnosti manželského svazku (65.) - rozlučitelnost manželství (67.) - církev nemůže dávat manželství překážky, to je v moci státu (68.) - sňatek patří před světskou moc (74.) IX. Bludy o světském panství Římského papeže - má být zrušeno světské panování církve (76.) X. Bludy vztahující se k nynějšímu liberalismu - křesťanství nemá být nadále nazýváno jediným náboženstvím - přistěhovalci mají v katolických zemích vykonávat své náboženství (78.) - papež se má smířit s pokrokem a liberalismem (80.) Text je strohý a jasný, papež jasně ukazuje stanovisko své, potažmo církevní. Sylabem omylů se církev přihlásila k poměrně zpátečnickému postoji k modernímu světu a zakonzervovala, čehož využily protestantské církve ke svému rozvoji v 19. století, kdy katolická církev ztrácí na přitažlivosti. Tento trend byl ještě potvrzen I. Vatikánským koncilem. Obrat nastává až v 2. polovině 20. století II. Vatikánským koncilem, kterým se katolická církev zásadně modernizovala a přizpůsobila moderní realitě.