Tomáš Hampejs, 215429 JS 2007 Religionistika I. Ročník Konspekt – Syllabus Of errorum Papež Pius IX. - kompilace kritik z jeho předchozího 18 letého pontifikátu - 80 bodů, 9 “skupin” - Každý bod jeden “omyl”, body neobsahují argumentaci, jen tvrzení v podobě „omylu“ - Omyly netvoří koherentní jednotný „teoretický“ celek, ale jsou sbírkou odkazující určitým a v některých případech pravděpodobně dohledatelným historickým skutečnostem. - Rozměr omylů obsahuje jak globální „antináboženská“ tvrzení, tak velmi konkrétní odkazy manifestací „boje“ státní moci s církevní (zejména v právní oblasti), stejně jako ukázky „persekuce“ katolické církve. - Nejde jen o omyly o „náboženství“, jde samozřejmě o omyly „o Náboženství katolické církve“. - Omyly „dogmatické“ a „právněmocenské“ … Pantheismus, naturalismus a absolutní relativismus - „omyly“ osvícenství popírající Boha, buď úplně, nebo ho stotožňující se světem - odmítnutí božích zásahů ve světě - rozum jako zdroj pravdy, dobrého a zlého, zákona, veškeré poznání pochází z rozumu - víra v Krista je v protikladu s rozumem, zjevení není jen neužitečné, ale dokonce nebezpečné (zraňující) vůči zdokonalování člověka (the perfection of man) - texty Bible (sacred Scriptures) jsou fikce básníků, tajemství Křesťanské víry výsledek filosofických spekulací, Bible obsahuje mýty, Ježíš Kristus sám je mýtus. Umírněný (levný? laciný?) racionalismus - pokud je rozum dáván na stejnou úroveň s nb., pak teologie musí být vnímána jako filosofie - jen díky rozumu a jeho „přirozené síle“ je možné dobrat se pravdivého poznání těch nejobtížnějších dogmat - církev nemá právo soudit filosofii, ani její omyly - církev stojí v pokroku vědy - metody a principy scholastiky nedostojí požadavkům současnosti ani pokroku vědy Indiferenetismus, Latitudinarianismus - každý muž je svobodný si za vedení „světla rozumu“ vybrat si vlastní náboženství - v každém náboženství je možné dojít věčného spasení - protestantismus je stejně pravdivé křesťanské náboženství, které těší Boha stejně jako katolická církev Omyly týkající se církve a jejích práv - Církev není pravdivé a dokonalé společenství, úplně svobodné …, její práva jsou jí dána občanskou mocí a ta jí definuje hranice, kde může svá práva uplatňovat - církevní moc nemá autoritu bez povolení a souhlasu občanské vlády - Církev (katolická církev) nemá moc definovat dogmaticky své náboženství (religion of Catholic Church) jako jediné pravé náboženství - Církev nemá právo na použití násilí a světské moci (temporal power) - Římští pontifové i ekumenické koncily usurpovali práva princů a chybovali ve věcech víry a morálky. - Církev nemá právo na majetek - … absolutní nadřazanost občasnké moci nad církevní … - I pouhé biskupské publikování apoštoslkých listů, je-li praktikováno bez povolení vlády, je nezákonné. - … Omyly o Občanské společnosti uvažované jako o ní samotné, tak ve vztahu k církvi - Stát nemá vyšší autoritu než sám sebe, neboť on je zdrojem a původcem práv. - Učení katolické církve je nepřátelské blahobytu a zájmu společnosti. - V případě konfliktu církevního a občanského práva, občanké má navrch. - Občanská moc má svrchované právo nad veřejným školstvím … - Investitura … - Oddělení cíkve od Státu, Státu od církve. Omyly týkající se přirozené a křesťanské etiky - morální zákony nemusí být legitimované od Boha - … není potřeba církevní aní božské autority k legitimitě .. - Žádné jiné síly nemají být považovány za platné, než ty ve hmotě, a veškerá morálka nechť je směrována snahou nahromadění a zvýšení bohatství všemi dostupnými prostředky… - (59) Bohatství souvisí s hmotou. „ … all human fats have the force of right“ (?) - Autorita není víc než čísla a suma hmotných sil (?) - (61) ? - Je zákonné odmítnout poslušnout legitimní princům, i se proti nim vzbouřit. (Legitimita státní moci dána „od Boha…“?) - Ve jménu lásky k vlasti není porušení přísahy, či jakýkoliv zlořečený a ostudný čin proti věčnému zákonu obvinitelný, a je vcelku zákonný a hodný nejvyššího ocenění. Omyly týkající se křesťanského manželství - manželství není svátost - manželství není nerozdělitelné .. - církev nemá právo nad manželstvím.. - církev praktikovala právo vypůjčené od státní moci … - manželské a sňatkové.. patří před občanské soudy Omyly o Občanské moci a Svrchovaného pontifikátu - Děti křesťanské a katolické církve jsou rozdělené mezi sebou ohledně slučitelnosti (compatibility) světské a duchovní moci. - Vzdání se světské moci (Apoštoslkou stolicií „Apostolic See“?) by vedlo k velkému stupni svobody a prosperity samotné církve. Omyly mající vztah k modernímu liberalismu - Není vhodné aby katolické náboženství bylo jediným státním náboženstvím a vyloučilo tak všechny ostatní formy uctívání. - Není pravda, že náboženská svoboda a svoboda projevu jakýchkoli názorů a myšlenek, vede až ke korupci morálky a myslí lidí a propaguje mor lhostejnosti. - Římský biskup by se měl a může adaptovat (uvést v soulad) v podmínkách pokroku, liberalismu a moderní civilizace.