jméno: Michal Franc učo: 179907 dne: 16. 4. 2007 předmět: RLA07 Křesťanství II téma: Konspekt č. 3 Sylabus omylů Klíčové pojmy: papež, církev, pokrok, národní stát, rozum Sylabus omylů byl vydán 8. prosince 1864 papežem Piem IX. jako přípona k encyklice Quatrum cura a je jakýmsi souborem výroků, které se staly objektem jeho předchozí kritiky a které byly odmýtnuty katolickou církví. Výroky jsou rozdělené do jednotlivých sekcí a my si je tedy popořadě projdeme. První odstavec nese název "Panteismus, Naturalismus a Absolutní racionalismus". Zde jsou výtky jasné. Tyto směry buďto stotožňují boha s veškerenstvem jako takovým, čímž popírají existenci Boha jako všemu nadřazené bytosti se všemi vlastnostmi, které má mít, nebo na místo boha dosazují lidský rozum a křesťanství považují jako produkt jeho tvořivosti ne nepodobný básním. Druhý odstavec je pojmenován "Umírněný racionalismus". Podle něj náboženství zdržuje pokrok a mělo by se s ním zacházet stejně jako s filosofií, tozn. mělo by být stále revidováno. Zde je problémem hlavně v nerespektování dogmatu jakošto dogmatu. Následuje ostavec mluvící o svobodě vyznání a jejich rovnosti. Rospor s výlučností katolické církve je zřejmý. Pak zde máme vyčísleny omyly týkající se církve a jejích práv. Jde hlavně o vztah moci církevní a moci světské a jejich sférách vlivu. Další kapitolu tvoří výroky týkající se občanské společnosti. Zde jde hlavně o úlohu národního státu a jeho vztahu k církvi v otázkách školství, investitury apod. Následuje kapitola o omylech týkajících se přírodní a křesťanské etiky tkvívích hlavně ve světském materialismu rodícího se kapitalismu. V kapitole věnované manželství jsou mu trnem v oku hlavně rozvdy. Celý syllabus je vlastně jakousi opozicí rodícímu se národnímu státu, liberalismu a osvícenství.