Konspekt na 19. 4. 2007 Iva Svačinová Sylabus omylů - jedná se o text shrnující teze, které jsou v rozporu s církevním učením za papeže Pia IX. - Vydán v roce 1864, znovu potvrzen v roce 1870 - Odmítá náboženské, vědecké, hospodářské, politické, etické doktríny, které souvisejí s myšlenkami modernizace - Jde o pokus církve vyrovnat se s situací společnosti na sklonku 19. století – církev ji řeší odmítnutím nových myšlenek a stáhnutím se do opozice modernistického uvažování. Tento přístup byl překonán na 2. Vatikánském koncilu, který je možné chápat jako vítězství modernistického křídla církve. I. Panteismus, naturalismus a absolutní racionalismus - koncepce zpochybňující křesťanské pojetí Boha (1.), vyzdvihující lidský rozum nad svrchovanost víry a tradice (3., 4.), zpochybňující křesťanství jako takové (7.) II. Umírněný racionalismus - vztah teologie a filozofie – nezávislost filozofického bádání (10., 11.), rovnost teologie a filozofie (8.) - zastaralost scholastické metody pro potřeby moderní doby (13.), církev se staví proti pokroku (12.) III. Lhostejnost a volnomyšlenkářství - spása je možná i mimo křesťanství (16.), náboženství jsou si rovna, člověk má volit náboženství na základě rozumu (15.) - protestantismus je pouze rozdílná forma křesťanství (18.) IV. Omyly týkající se církve a jejích práv - zpochybnění církve jakožto nezávislé instituce, nastolení otázky ohledně světské moci církve – církev by ji mít neměla (24., 25.), její rozhodnutí by měla být korigována státem (28., 35.) - odsouzení majetku církve (26.,27.) - moc státu je nadřazena moci církve (28., 37.) V. Omyly týkající se společnosti jako takové a jejího vztahu k církvi - učení církve je v rozporu se zájmy společnosti (40.) - světská moc má mít svrchované pravomoci i v církevních záležitostech (39., 43., 44.) - školství má být plně sekularizované (45., 46.) - stát má právo odvolávat biskupy (51.), může omezovat moc klášterů (53.) - rozluka státu a církve (55.) VI. Omyly týkající nepřirozenosti a křesťanské etiky - zákony morálky nepotřebují oporu v náboženství (56.) - „Autorita není nic jiného, než souhrn počtu a hmotné síly.“ (60.) – relativizace morálních principů VII. Omyly týkající se křesťanského manželství - církevní sňatek není svátost (65., 73.), může být rozvedeno (68.), zavedení občanského sňatku (73.) VIII. Omyly týkající se světské moci papeže - ke svobodě církve jakožto náboženské organizace by nejvíc přispěla její politická neangažovanost (76.) IX. Omyly týkající se moderního liberalismu - církev by se měla smířit se svým nynějším postavením (80.), katolické vyznání není jediné možné a pravé (77.), přistěhovalci mají plnou náboženskou svobodu (78.)