2^-Tt-q^i/q:rx/ * Číslo 26 z:ma 2004 20 Kč ^Tibetské listy VW^V\V nezávislý čtvrtletník pro věci tibetské Chörten. tibetská schránka na obětiny -. ■- . ... ■ . ■ ■ ... . -. - ..... .. . . ■ . ■. ■ ■ ■ tským Stupa ve staroveké Indii v dobé. kdy w n3c : ■ ■ : . ■ -. : ■: ..... ■ ilSf nábožens ■ ■ . ■ ■ . ■■ ■ h tvarů . ch pramenů byly p ■ ■ • 3 rozdelený na cm: lilu. nad kterými bylo postaveno osm původ: na: asynebonefii lytytc ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ . ■ ■ ■ . ■ : ■ . . ■ "■ CnÖrten. tibetská verze stupy ■■ ■ ■ . -vaia až dodnes. Pro Tib -■ posun . ■ ■ ■ ..... ■ : ■ ■ : laji obétiny. nebo oi ■ . ..... ■ ■ ■ oe:i. m ■ ..... .... historičke nábc- 17 ženské CCvocyjejich vzniku a veiké obliby nejsou dodnes ...HTiené. ale ve! idobně navazují na osm původních indických stúp z oodobí těsně po Osm čhórrenů velkého vozidla představuje osm významných události v životě Buddhy Šákjamunlho {narozeni, probuzení, roztočení kola učení, poraženi nevěří-estup z nebes, urovnání rozkolu v mnišskě komu-"Jlouženi žívo:a a smrt? ajsou svázány s osmi nejvýznamnějšími poutními místy buddhistů ILum- hgaia, 5arnáth. Srávasti. Sarnkásja. Rádžagrha. Vaisálí a Kušir - ■.:-.■ osm Čhortenú rna pcdconý tvar. liší se jen drobnostmi ve střední Části. Základna. ré Chdrten stojí, se nazývá lví trůn a je pro všechny iá. Na lvím tru •■ jsou pro rozlišeníjednot-Ijlezitějši-každýzos-:1 stupni se nachází váza. třináct disků, slunečník, "holová Špička - ty ; až na poslední čhorten rvéi... opět stejně. Osm čhortenú velkého vozidla .ůjetoto-■■ ■ ta I ■ ■ narosí toso neoo čhorten. Sených itosö (til psomi . bo pdö- .který : ■ . nánai ■ prii uozdéjší no Bude iji; Lumbini * * ídice poté. co íha narodil, udělal pp;ních sedm kroků a v jeho šlé-itly lotosy. Čtyři stupně lotosového čhortenú tvercového tvaru, které jsej ozdobené malými lotet ■ ft\ stupné natí trůnem se podo- I ětných lotosových lístků. Druhým v pořatííje čnórten probuzeni, také prohlédnuti nebo osvícení (tibetský Ctongčfaa čhůrten nebo I rl II i li n ill II i I I I \ r I L "n^L-—- UOatd ■rddMnura cmucui 'hörten), který připomíná Buddhovc probuzení pod stromem bódf: i . Bátíhgaji. íjdůleží- -ějsim. nevýznamnějším a nejoblíbenějším ínortenem. atakésenejíastéjistaví. k- čhorten o samoceně. pak je to s největší pravděpodobností právě rtenprobuzeni. Jetočhortenzákladní?ostatní v, , jsou od něho odvozeny, a skládá se pouz> stupňů črvercovéno tvaru bez jakýchkoliv dalších změn nebodo[; nkO Následuje Mafien coz\ nazývaný Stastným ■ .■ . ■ tibei ' ■ - ikyřeSilvRédžagrze. Chörten usmfřenl . : : . ■ . rol . lnici iverců. Předposleoním čnorteneir ri udělenípožehftáíi renne .rerý se staví, aby při- pomínal událost, která se odehrála ve vaišálí. --Bjddha předpověděl svoj odcnod oo parlnirvány azárc prodloužil živoi ně IhabaB Čhôrtenu tvoři ítyfi stupně kruhověho tvaru. ten nú - ňangdě ■ . ■ ■ ■ ■ ■ ■......". . nirvány itaKě párii .irtha zemřel. I . ........ ..... dmi lisí více. protože nen ipněanivázui iísto nich f": bj^kt tvarem pňpomi náš zvon. Symbolika ťhortenu Přesné a pod mů čhôrtenu je složité a pro jeho pochopení je nutná dobrá z mnoha Pra Tibefonyje chörten hlavně symbolem .pí Irostla soucite-istipro-;dro5ti • -.■ \. lorť , .:■■.:■-.; ije možnosti tohoto článku a mŮ2 * :.:.::..■ iteratuře. .... -. 19 . ■ ■ ■ ■ - ig kou podobou £;...'.- . - .i Jednol ivé části Ihörtenu jsou ztotožněny s určitou:"■ Bußdhc. tela; řtyři stup-id trůnem představuji nohy. kupole trup. krk před-ě totos ptxlepírajícf slunec tdlskůo&líčej jncB. měsíc a špička. Tato ;obě krátce po Buddhcv-tl. kdy se indická stupa rs několik stalt m Buddhu. Zobrazování fyzické kách nebo sochách, jakje zi dnes. se začato objt vovat až okolo 2. stol. př. n. I. Jedním nejznámějších a nejpopulárnějších významů tenujei symbc ; rterých se podle S skládá svet. Každý z prvků je reprezento\ leornetrickým tvarem, ze kterých ge čJiorter dá. Spodní čtverec (kostka; představu« zemi. nad ■ ■ - :-\ vodu. následuje lichoběžník ■.::■■::. '■ . }| : a slunce! a úplně nahofeje sptCka představujíc éter (prostor). Pokud se Charten spojuje s »vrstvami svě- CPěnenwcOatjvujtcipoüi. ■■.:■. rstvy jsou totožni : mě. vo- da, oherií. vítr je nahrazen mraky a éter oblohou. Lubomír SklenKä Použitá a doporuťená literatura: « Pema Dorjee. Swpa and its technology. Delhi. 2COI • i Giuseppe. 5tops -An. tähitectonlcs and Symbolism, '.ash. New Delhi. 1988 "on J. Lori. 7f?e Buddhist stupa: its history, dimen-sior\5 and symbolism according to Tibetan sources, disertační práce. University of Wisconsin. Madison 1996 • Cook Elisabeth. The Stops: Sacred 5ymcoi of Enlightenment. Dharma Publishing. Berkeley. 1997 • Beer Robet. Tbe Encyclopeoia of Tibetan Symbols ano Motifs. Serindia Publications. 1999. London o.'á Michaela. CnOcten univerzálního . - . oborová bakalářská p-áce Katedry religionisiiky. Filosofická fakulta Masarykovy univerzity. Brno. 2002. thortwi' iv' intlmn preralBodabna i 23