Původ – domácí základ geometrický styl z Řecka → Balkán → kalenderberská kultura → Apulie → Etruskové → východní Přialpí → západní řecké kolonie → Galie → J Německo → řecké černomořské kolonie → Skýtové → Podunají 3 okruhy – západohalštatský okruh – halštatská mohylová kultura, bylanská kultura – východohalštatský okruh – horákovská kultura, kalenderberská kultura – lužický okruh – platěnická kultura, kultura pomořská/obličejových uren o východohalštatský okruh – vysoké tvary, vyšší hrdlo, výrazné členění malba červená, tuhování, tmavší tóny o západohalštatský okruh – sevřenější tvary, nízké hrdlo malba černá a černobílá, přísně geometrická výzdoba o lužický okruh – hlubší místní tradice plastická a rytá výzdoba, malba častěji jen ve Slezsku Halštatská mohylová kultura – starší stupeň – tvary – velmi nízké etážovité hrdlo, koflík s hrotitým dnem, hluboká terinovitá mísa, mělký talíř s vyklenutým dnem – výzdoba – obrvení linií, girlandy, vodorovné žlábkování hrdla, meandr – mladší stupeň – tvary – kulovité tvary, mísa se zalomenými stěnami, hrotité ucho – výzdoba – rastrování, rozety z důlků, červenočerná malba, tuhované rozety a hvězdice na dnech – průběžné tvary – mísa se zataženým okrajem, hrnec se vpichy pod hrdlem Bylanská kultura – starší stupeň – tvary – hluboká terina s nízkým hrdlem, štíhlá vysoká zásobnice, ploché členěné mísy – výzdoba – vlešťování, malba vzácně – střední stupeň – tvary – snižování tvaru, baňaté zásobnice, talíře s přehnutým okrajem, koflík s vyšším hrdlem, terina s hrotitým uchem, výduť hlubokých mís klesá až splývá se dnem – výzdoba – vrchol malování, černá, červená a žlutá, geometrické vzory – mladší stupeň – tvary – měkčí linie, stlačené tělo a vysoké lahvovité hrdlo, koflík s hrotitým uchem Platěnická kultura – počáteční stádium – tvary – amforovitá zásobnice vycházející ze slezského osudí, široká trojdílná profilace drobné keramiky – výzdoba – tradiční technika přizpůsobená geometrickému slohu, vodorovný svazek rýh na hrdle, žlábkování, oblouky – vrcholné stádium – tvary – vysoké trojčlenné zásobnice, bylanské vlivy – talíře s přehnutým okrajem, mísy s výdutí u dna – výzdoba – jazykovité pupky, kombinace plastické a ryté výzdoby, tuhování, linie důlků a vpichů Kalenderberská kultura – keramika s tuhovaným červeným povrchem Horákovská kultura – počáteční stádium – tvary – amforovitá zásobnice vycházející z podolské zásobnice, nezdobené cibulovité osudí, mísa se zataženým žlábkovaným okrajem – výzdoba – tuhování jen u okraje, počátky vlešťování – klasické stádium – tvary – podunajská varianta amforovité zásobnice, trojčlenná amforovitá nádoba, límcový okraj – jihočeský vliv, bylanské talíře, osudí s jedním uchem, stupňovité mísy – výzdoba – rytí, žlábky, lišty, tuhování, černá malba výjimečně na bílé engobě – pásy, mřížky, V ornamenty, drobné geometrické tvary pod platěnickým vlivem, od 6. stol. Ozubené kolečko – vrcholné stádium – tvary – mizí trojčlenná profilace, mísy s vykrajovaným límcem – výzdoba – svislá žebra, rastr, tuhování, vlešťování, ozubené kolečko, vrchol malování, vzestup plastické výzdoby Kultura Vekerszug – rýhovaná mísa s vlnitým okrajem, džbánky, dvojkónické tvary, dotáčení na kruhu (dříve než časně laténské zboží braubašského typu) Pozdní halštat – časný latén – tvary – mizí amforovité zásobnice, lahvovitá osudí, hrncovité nádoby s lištou, kónické a zatažené mísy, situly, tuha v keramické hmotě, dotáčení na kruhu (mísy braubašského typu) – výzdoba – ústup malby a rytí, vrchol plastické výzdoby, tuhování hrdla, ozubené kolečko, rastr, vlešťování, kolek importy – Kadaň-Jezerka, Plzeň-Roudná, Radovesice, Závist kultovní keramika – Burkovák Literatura: Alfawicka, S. 1970: Ceramika malowana okresu halsztackiego w Polsce. Wroclaw. Filip, J 1936 – 7: Popelnicová pole a počátky doby železné v Čechách. Praha. Pleiner, R. (ed.) 1978: Pravěké dějiny Čech. Praha. Podborský, V. (ed.) 1993: Pravěké dějiny Moravy. Brno. Siegfried – Weiss, A. 1979: Zur Dekorsyntax der bemalten Bylaner-keramik. AR XXXI, 265 – 274.