Podstatná jména mužského rodu (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce) Utvořte 5. pád jednotného čísla: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |zrádce |poslanec | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |zlosyn |bůh | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |moudrý soudce |vůdce | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |odvážný lovec |můj milý chlapec | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |operní pěvec |mladý strážce | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |významný vědec |zločinec | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |druh |žhář | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |občan |lenoch | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |vévoda |švec | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |manžel |velitel | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |had |anděl | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |papež |strýc | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Doplňte i/y: Setkal se se dvěma přátel__. Učili jsme se o spisovatel__ Janu Drdov__. Přemysl vypřáhl vol__ a odebral se s posl__ na Vyšehrad. Rád se zabýval různými hlavolam__. Vítěz__ se dostalo zasloužené odměny. S Ital__, Francouz__ i Španěl__ jsem se domluvila anglicky. Topol__ slouží jako větrolam__. V obchodě měli různé salám__. Děti si se svými učitel__ moc nerozuměly. Před domem stojí auto pana Hlavic__. Jeli jsme několika tunel___. Přijížděly automobil__ s pytl__ brambor. Žáci chodí na školní film__ s učitel__. První v cíl__ byl Novák. V kotl__ se vařila voda. Mezi oběma král__ vzniklo velké nepřátelství. Na půdě byly staré krám__. Doplňte i/y: Staří čáp__ krmili mladé čáp__. Viděl jsem vzácné plaz__. Šimpanz__ si stavějí hnízdo z větví a listí. Pštros__ běží padesátikilometrovou rychlostí. Lidé pěstovali pštros__ na farmách. Rys__ loví také tetřev__. Sobol__ doplácejí na svou vzácnou kožešinu. Když se lv__ nasytí, hodují na zbytcích sup__. Ve výběhu jsme viděli lv__, šakal__, šimpanz__ a pardál__. V jetel__ létají motýl__. Nad útes__ létali orl__. Orl__ u nás těžko spatříme. Myslivec přišel se dvěma ps__. Nakrmili jste ps__? Ps__ jsou věrná zvířata. Strakapoudi patří mezi datl__. Datl__ jsou užiteční, neboť se živí červ__. Sokol__ loví nejčastěji holub__. Holub__ nemají valnou naději před sokol__ uniknout. Ve stepi žijí také buvol__ a pštros__. Cestovatelé slyšeli v__t šakal__. Holub__ zobali zrní. V kožešině máme mol__. ---------------------------------------------------------------------------------------------- Shoda podmětu s přísudkem Doplňte koncovky: Zvony se rozezněl__ a lidé spěchal__ na mši. Petrov__ spadal__ vlasy až na ramena. Bříz__ na kraji lesa šelestil__ a z hloub__ se ozýval__ zpěvy ptactva. Jeho oči utkvěl__ na obrazech, které zdobil__ stěny pokoje. Hvězdy začínal__ blednout, kohouti kokrhal__, cvrčci hrál__ písně a pasáčci sháněl__ dobytek. Stromy kvetl__, louky voněl__, dni se dloužil__. Ředitelům dělal__ starosti nezaplacené účty. Stovky diváků poslal__ do televize děkovné dopis__. Tři místa v řadě zůstal__ volná. Dav__ lidí se tlačil__ ven. Koláče nám chutnal__ tak, že jsme je všechny snědl__. Města byl__ ve středověku chráněn__ hradbam__. Houb__ jsme v lese nenašl__ žádné, přestože v něm každoročně rostl__. Skupinky lidí postával__ kolem. Boty, které jsme si koupil__, se nám osvědčil__. Doplňte koncovky přísudků jmenných se sponou: Letos byl__ jabloně napaden__ škůdci. Jak chlapci, tak i děvčata byl__ zvědav__ na výsledek. Výsledky ještě nejsou znám__. Jsme si vědom__ důsledků svého rozhodnutí. Koně byl__ do vozů špatně zapřažen__. Některá děvčata jsou už s prací hotov__. Oba jsou zdráv__. Obě spisovatelky jsou dávno mrtv__ (jmenný tvar). Buďte tak laskav__, čtenáři, a brzy nám napište. Kdysi ženy chodily bos__ (jmenný tvar). Ve třídě byl__ odměněn__ žákyně a žák. Jejich kočky se mým rodičům líbil__, ale sam__ by si je nepořídil__. Doplňte i/y: (shoda přísudku s několikanásobným podmětem) Na louce se pásl__ ovce a berani. Časy i lidé se změnil__. Kopce, pole i údolí se ztrácel__ v mlze. Oba balíky i jejich obsah byl__ poškozen__. Kočka a koťata se vyhříval__ na zápraží. Dědeček, babička a obě naše tety k nám přišl__ na návštěvu. Auta, autobusy a tramvaje na křižovatce zastavil__, chlapci a děvčata přešl__ na druhou stranu. Milan a dívky se pustil__ do práce, ruce se jim jen kmital__ a hned byl__ s úklidem hotov__. Doplňte koncovky: (nosič, vodič, slaneček, uzenáč, ukazatel, den...) Vysokohorští nosič__ odpočíval__. Vodič__ velbloudů vystupoval__ ve strašidelných příbězích. Železn__ nosič__ se zbořil__. Slanečci byl__ nasolen__. Uzenáč__ byli dobře vyuzeni. Torpédoborce byl__ potopen__. Ukazatel__ byli publikováni. Ukazatel__ byly publikovány. Slanečky nám chutnal__. Slanečci nám chutnal__. Na louce stál__ tři sněhuláci. Houpací koníčky se mu líbil__. Koně bez problémů zdolával__ proutěné překážky. Torpédoborci uvolňoval__ cestu lodím. Dni se nekonečně vlekl__. Deštivé dny se nám zdál__ nekonečné. Dřevění ukazatelé byl__ vyvrácen__.