Zájmena 1. osobní zájmeno 3. os. sg.: doplňte správný tvar a) Hlasy kolem ___________ (ona) náhle ztichly, bezhlesné ticho ____________ (ona) svíralo. b) Někdo _____________ (ona) sevřel tvrdým stiskem paži a trhl ___________ (ona) k sobě. c) Cítil, že __________ (on) mezi sebe nepřijali; hleděli na __________ (on) úkosem. d) Vůz zastavil a neznámý do ___________ (on) nastoupil. e) Sláva je nenasytná a nutno __________ (ona) živit jako oheň. f) Potřebuješ-li pomoc, rád ti ____________ (ona) poskytnu. g) Zapomněl jsem vaše jméno, opakujte ___________ (ono) prosím. h) Měl jsem pro _____________ (on) špatnou zprávu, když ____________ (ona) uslyšel, docela zbledl. i) Přítel onemocněl, byl jsem se na __________ (on) podívat. j) Úmyslně si ____________ (ona) nevšímal a nevyzval _____________ (ona) k tanci. k) Rozbil kolo, ale hned _____________ (ono) zase spravil. l) Cheb má pěkně rekonstruované jádro města, přijeďte se na ____________ (ono) podívat. Z tvarů uvedených v závorce nelze některé do věty vložit, které? a) Stáli pod velkým dutým stromem a nevěděli, mají-li na (něj, něho, naň) vylézt nebo se do (něj, něho, doň) schovat. b) Uprav stůl, otři (jej, ho) a prostři na (něj, něho, naň) čistý ubrus. c) Ten pes nekouše, neboj se (jej, ho). d) Dítě bylo velmi slabé, báli se (oň, o něj, o něho, o ně). e) Kůň, na (nějž, něhož) vsadili, nevyhrál. f) Nevytvoříš-li si svoje štěstí sám, sotva (ho, jej, je) najdeš. g) Byl tam i Karel, ale právě (jeho, ho, jej) jsem neviděl, ač jsem (ho, jej) hledal. h) Udělal to pro (něho, něj, proň) z přátelství. i) To je dárek přítele, pro (něhož, nějž) jsem mnoho udělal. j) Rozhlíželi se po pracovišti, na (něž, nějž) byli přiděleni gen. sg. mask./neuter: +------------------------------------------------------------------------------------+ | mask. životná, neživotná, neutra | |------------------------------------------------------------------------------------| | jeho/něho | | | | jej/něj | | | | ho | +------------------------------------------------------------------------------------+ ak. sg. mask./neuter: +--------------------------------------------------------------------------------------------------+ | mask. životná | mask. neživotná | neutra | |--------------------------------+--------------------------------+--------------------------------| | jeho/něho | | je/ně | | | | | | jej/něj | jej/něj | jej/něj | | | | | | ho | ho | ho | +--------------------------------------------------------------------------------------------------+ -ň: může být v ak. sg. u zájmene on u maskulin životných/neživotných, nikoliv u neuter!!! 2. zájmeno jenž Jsou v následujících větách užity správné tvary zájmen? a) Princ Harry si oblékl nacistickou uniformu na víkendový večírek smetánky, jež se konal v duchu "kolonizátoři a domorodci". b) Na třetím místě je koalice nynějšího premiéra Ajáda Alávího Irácký seznam, jenž sdružuje šíity i sunnity a která získala 13,6 procenta hlasů. c) Rhodský Kolos, jež se zlomil při zemětřesení, by měl být nahrazen novou replikou. d) Peníze v rezervě jsou tedy peníze, jenž formou pojištění "spoříme". e) Z této části pojistného se vytváří rezerva na pojistná plnění, již pojišťovna využívá k plnění pojistných událostí, které nastanou. f) Je členem tohoto sdružení, jenž vydává jeho spisy. Doplňte správné tvar zájmena jenž: a) Je to stavba, na ____________ pracovaly stovky lidí a k ___________ přiváželi vlaky materiálu. b) Odpovídáme za osud země, ___________ milujeme. c) Sportovci, ________________ nás reprezentovali, se vrátili. d) To je ta kniha, na _____________ jsem upozorňoval. e) Vzpomínal na ty, _______________ mu byli blízcí. f) Přál si místnost, _______________ by si mohl zařídit po svém. g) Pomoci přátel, ________________ často zneužíval, se tentokrát nedočkal. h) Problém, o ___________________ jsme již dříve slyšeli, se stal aktuálním. 3. jejíž, jehož, jejichž Jsou zde správné tvary? a) Hubačova Hostina je TV hra, jejíž hrdinou je vznešený římský patricij, básník Petronius. b) Hlasovat o kandidátce, s jejíž složením nás seznámili až při volbách, bylo dost obtížné. Co doplníte? c) Je to mezinárodní organizace, _____________ je Česká Republika členem. d) Vyšla kniha, _______________ autorem je Pepa Vojtek. e) Obě sestry, z _________________ knih jsem se učila na zkoušky, mi držely palce. f) Sestra, z ______________ knih jsem se učila na zkoušky, mi přála úspěch. Doplňte jeho/její/jejich nebo relativa jehož/jejíž/jejichž: a. Stála nad splavem, ___________ vlasy byly rozpuštěny a z ___________ očí vyzařoval stesk. b. Příboj, _____________ hukot jsme slyšeli, neslábl. c. A už je tu matka, __________ dětí se tu nemůžeme dohlídat. d. Beseda se spisovateli, ____________ práce zvítězily v soutěži. e. Vystoupila i Eva, ___________ názorům se všichni obdivují. f. Poslali doklady a žádali potvrzení ___________ příjmu. g. Seděl pod stromy, z __________ korun zněl zpěv ptactva. h. Seznámili se s touto knihou i s _____________ zajímavými ilustracemi. 4. posesiva můj, tvůj, svůj a) Pozval __________ (můj) kamaráda. b) Mluvil s ____________ (tvůj) ženou. c) Omluvte ___________ (můj) jednání. d) Souhlasím s __________ (tvůj) názorem. e) Připomíná mi něčím ___________ (můj) bratra. f) Byl shovívavý k __________ (můj) synovi. g) Přišla ____________ (tvůj) sestra. h) Mluvil do _____________ (její) záležitostí. i) Vážil si ______________ (její) slov. j) Přesvědčil mě ___________ (svůj) činy. k) Bez ________________ (tvůj) pomoci bych nebyl se ___________ (svůj) prací hotov. +--------------------------------------------------------------------------------------------------+ |sg. | Maskulina | Feminina | Neutra | | |-------------------------------------------| | | | | životná | neživotná | | | |-----------+-------------------------------------------+---------------------+--------------------| | N | můj | má, moje | mé, moje | |-----------+-------------------------------------------+---------------------+--------------------| | G | mého | mé, mojí | mého | |-----------+-------------------------------------------+---------------------+--------------------| | D | mému | mé, mojí | mému | |-----------+-------------------------------------------+---------------------+--------------------| | A | mého | můj | mou, moji | mé, moje | |-----------+-------------------------------------------+---------------------+--------------------| | L | mém | mé, mojí | mém | |-----------+-------------------------------------------+---------------------+--------------------| | I | mým | mou, mojí | mým | +--------------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------------+ | pl. | Maskulina | Feminina | Neutra | | |-------------------------------------------| | | | | životná | neživotná | | | |-----------+---------------------+---------------------+---------------------+--------------------| | N | mí, moji | mé, moje | mé, moje | má, moje | |-----------+--------------------------------------------------------------------------------------| | G | mých | |-----------+--------------------------------------------------------------------------------------| | D | mým | |-----------+--------------------------------------------------------------------------------------| | A | mé, moje | mé, moje | mé, moje | má, moje | |-----------+--------------------------------------------------------------------------------------| | L | mých | |-----------+--------------------------------------------------------------------------------------| | I | mými | +--------------------------------------------------------------------------------------------------+ Doplňte správné tvary zájmena svůj: a) Stýská se ti také po (svých, tvých) rodičích? b) Teď víš, kde máš hledat (svého, tvého) přítele. c) Rodiče mají pečovat o výchovu (svých, jejich) dětí. d) Radil jsem se o tom s (svým, mým) bratrem. e) Poručník byl zproštěn (své, jeho) funkce. f) Stůjte za (svými, vašimi) slovy. g) Zajdu se s bratrem podívat k (své, naší) babičce. h) Viděl jsem tě mluvit s (svým, tvým) dobrým přítelem. i) Zajímej se o dějiny (svého, tvého, našeho) národa. 5. zájmena týž, tentýž a) Odchází vždy v _____________ hodinu. b) Všichni máme ____________ práva a _________________ povinnosti. c) Nastoupili s _______________ brankářem a hráli s _______________ zaujetím jako loni. d) Hlásili se stále ________________ žáci. e) Vycházeli z __________________definice a z ________________zkušeností. f) Zápasili s _________________ překážkami a s ______________problémy. g) Viděli jsme _______________ hru znovu. h) Provedl to v ____________ dni ještě jednou. i) Věnovali pozornost _________________ problémům.