Evropa a Hollywood II. 1. Evropa v Hollywoodu 1895-1945 n Literatura: n Sarah Street, Transatlantic Crossings: British Feature Films in the USA. London – New York: Continuum 2002 n Kerry Segrave, Foreign Films in America. A History. Jefferson – North Carolina – London: McFarland & Company 2004 n Charles Musser, The Emergence of Cinema: The American Screen to 1907. n s. 135-145 – Lumiere n Thomas Elsaesser, Metropolis. Praha: Casablanca 2007 n Irena Kovářová, České filmy v Americe. Iluminace 19, 2007, č. 1, s. 125-136 n David Bordwell – Kristin Thompsonová, Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: AMU/NLN 2007 n Douglas Gomery, Shared Pleasures. A History of Movie Representation in the United States. Madison: University of Wisconsin Press 1992 n Donald Crafton, The Talkies. American Cinema´s Transition to Sound 1926-1931. New York: Charles Scribner´s Sons 1999 n Tino Balio, Grand Design. Hollywood as a Modern Business Enterprise, 1930-1939. New York: Charles Scribner´s Sons 1993 n Eileen Bowser, The Transformation of Cinema: 1907-1915. New York: Charles Scribner´s Sons 1990 n Richard Koszarski, Am Evening´s entertainment: The Age of the Silent Feature Picture 1915-1928. New York: Charles Scribner´s Sons 1993 n 1. 1895-1915: n Lumiere –zastoupení v New Yorku listopad 1896 n právo na používání kinematografu v USA Benjamin F. Keith – konkurence Edisonova Vitagraphu a Lathmanova Eidoloskopu (Woodville Latham a jeho synové Otway a Gray - Lathamova smyčka) n (srov. http://www.pictureshowman.com/articles_technology_latham.cfm) n promítal v new yorku – Union Square Theatre – 29. června 1896, n např A Dip in the Sea, Pokropený kropič, Day in Switzerland, Hyde Park – London ... Union Square Theater Benjamina F. Keitha, New York n 1897 – už jako nejsilnější společnost – The American Mutoscope Company – později (od r. 1899) jako American Mutoscope and Biograph Company (zkráceně Biograph), udržela si postavení další 4 roky. n ale vliv evropského filmu – skrze napodobování – amer. filmy jako kopie evropských – např. kopie Méliese n narozdíl od filmů Pathého, u Méliese: postupný pokles zájmu amer. publika – Mélies nepřistoupil na honičkové filmy a filmy o zločinu, které byly nejpopulárnější. n n většina producentů, např. Britové – neměli zastoupení, prodávali skrze americké obchodníky (první zastoupení britské firmy – 1907) – oproti tomu: n Pathé Freres – 1904 – otevíral po celém světě, a také v new yorku. n Pathé zavedl některé klíčové prvky studiového systému – např. více produkčních jednotek. n 1906 – vydával kolem 12 filmů týdně, do USA až 75 kopií jednoho filmu. n období nejistoty, američtí podnikatelé – 1902-05 Edison vedl soudní spory kvůli patentům na kamery, projektory a surovinu; n některé společnosti – např. Vitagraph - platily Edisonovi poplatky, jiné odmítaly; po rozhodnutí soudu 1904 ve prospěch Edisona začaly platit i ostatní, jen Biograph odmítal dál, protože jeho kamera měla jiný mechanismus. n 1907 rozhodnutí ve prospěch Biographu – jejich kamera je odlišná n ale taky rozhodnutí, že ostatní kamery porušují patentové právo Edisona a produkční i dovozní společnosti musí platit Edisonovi nebo Biographu n – v roce 1907 jen třetina filmů uváděných v USA byla amerického původu, dvě třetiny evropské – a z evropských producentů na amer. trhu největší podíl Pathé, třetina veškeré produkce. n - produkoval šikou škálu filmů: od ručně kolorovaných scén, přes honičkové komedie typu Policajtův útěk, přes „násilnické příběhy o zločinu“ (violent stories of crime) – The Female Spy – Špionka (1906), historické drama Benátská tragedie (1906), sociální dramata, aktuality,.. /délka kolem 400 stop v průměru/ n evropské společnosti – byly víc závislé na zahraničním trhu, proto např. vyhýbání se titulkům nebo redukce na minimum n n Pathé uzavřel dohodu s Edisonem o distribuci n do 1907 – Pathé dovážel pouze pozitivy, po dohodě s Edisonem –Pathé dovážel do USA negativy a kopie vyráběl v USA. n The Association of Edison Licensees – AEL n kolem r. 1908 – kdy se staly nickelodeony dominantní – stále ještě převaha zahraniční produkce – Pathé, Gaumont, Hepworth, Cinés, Nordisk,... n (spol. mimo AEL – vlastní organizace – Biograph Association of Licensees – Biograph, Williams, ... – a tvrdili, že kontrolují produkci zahr. producentů jako Gaumont, Urban-Eclipse, Society Italian Cines, atd.) n na konci r. 1908 – konec soupeření, vytvoření MPPC – motion picture patents company n zajišťoval licence pro devět producentů a dovozců: n – Biograph, Edison, Essanay, Kalem, Kleine Optical, Lubin, Pathé fréres, Selig Polyscope, Vitagraph. od 1909 –taky Melies. n došlo tedy ke spojení Edisona a Biographu n Pathé se 1913 oddělil od General Film - což byla distribuční část MPPC, vytvořená 1910 jako pokus monopolizovat distribuci n Pathé na začátku uváděl 4 filmy denně (denní produkce ještě General film – (zdaleka nejvíc), Mutual, Universal, Kriterion..). n Pathé založil Eclectic Company – a v dubnu 1913 dovezl 12-cívkový film Les Misérables – režie Albert Capellani, n Eclectic začal taky s produkcí v USA - Paulina v nebezpečí n růst feature film produkce – 4 a více reels, kotoučů, cca nad 40 minut. n kolem 1909 začali američtí producenti vyrábět vícedílné filmy n Například přelom 1909-10 – Vitagraph – film Život Mojžíšův jako pět samostatných dílů, ale když byly všechny v distribuci, některá kina je hrála jako jedno představení. n x v Evropě byl systém volnější, vícedílné filmy byly běžné. Když se začaly dovážet do usa, promítaly se v celku v prestižních sálech za vyšší vstupné. n pak 1911 4 kotoučoví Křižáci, 5 reels – Danteho peklo. n 1912-13 – Královna Albžběta se Sarah Bernhardt, Quo Vadis – 8 reels, Cabiria. n Tento tlak z dovozu --- vedl i americké firmy k distribuci delších filmů v celku – např. 1911 – Vitagraph – Veletrh marnosti, třídílný n 1914-16 pokles cen features, to postihlo dovážené filmy – měly vyšší vstupní náklady n po období uznávání lepší kvality zahr. filmů, hlavně francouzských, n postupně – silnější kritika; častejší obvinění z nemorálnosti; n mezi 1910 a zač. války – dramatický pokles zahr. filmů n důvody poklesu zahr. filmů: tlak trustu; růst obliby domácí produkcí; silnější kritika – především z hlediska morálky; válka – od té doby – minimální role zahr. filmů na americkém trhu. 1916-1928: n na konci 1. sv. v. – téměř žádné zahraniční filmy na americkém trhu. n německé filmy: n Madame Dubarry – americký distribuční název: Passion (Vášeň) – Ernst Lubitsch, hr. Pola Negri, 1919 n potom distribuoval Samuel Goldwyn Kabinet doktora Caligariho n proti oběma filmům – protesty kvůli německému původu n debata kolem uvedení filmu Vášeň – Madame Dubarry – UFA: uvedeno 1920, distribuce: First National – úspěch v kině v new yorku, rekordní týdenní tržba. n na zač. 1921 – pod vlivem tohoto úspěchu – obíhalo v amer. kinech 36 zahr. filmů během jednoho týdne. n ale – variety: „anglické filmy jsou pro americké distributory příliš pomalé, německé příliš morbidní a italské převážně mytické a alegorické.“ španělské a švédské moc „ospalé“. n další reakce – jednak označování německých filmů za umělecké a kvalitnější než americké; ale taky za příliš sexuálně explicitní, mající problém s amer. censurou, a taky oslovující publikum nejhorší úrovně. n 1925 – už jen 5 německých filmů do USA Madame Dubarry – americký distribuční název: Passion (Vášeň) – Ernst Lubitsch, hr. Pola Negri, 1919 n v letech 1921-28 britští producenti – zajistili americké uvedení pro 79 filmů, n 2x tolik než bylo francouzských, n za německými – 119 n distribuci brit. filmů zajištovaly většinou malé společnosti – jako Pioneer, Inter-Ocean nebo World Wide; občas i velké společnosti n Paramount distribuoval Nell Gwyn – 1925, nebo Madame Pompadour – 1927 n britské filmy nemohly konkurovat na mainstreamovém trhu americkým filmům, ale řada producentů se snažila navázat spojení s amer. společnostmi a dostat se na amer. trh. n např. Oswald Stoll, strategie – přinést amer. publiku „britskost“ skrze britská dějiště a témata v sérii filmů podle brit. autorů jako Conan Doyle nebo H.G.Wells. n britský filmový průmysl - debata o reciprocitě jako jednom z možných schémat. n po neúspěchu Stolla a dalších na zač. 20. let – strategie některých producentů – 1923-24 – používat americké hvězdy – např. Betty Compson, Betty Blythe, Mae Marsh, Gertrude McCoy – pro hlavní role v britských filmech – v době, kdy – podle Koszarského – hvězda byla rozhodující prvek pro úspěch na trhu. n dva uváděné filmy – Napoleon and Josephine – 23, n a Woman to Woman – 23 – Michael Balcon – producent. n Woman to Woman – distribuoval v usa – nezávislý – Lewis J. Selznick n uváděno v kinech Paramountu. v hl. roli Betty Compsonová. velký úspěch, posílení důvěry v britské filmy. režie – Graham Cutts, scénář mj. Hitchcock. Woman to Woman, 1923, produkce Michael Balcon hr. Betty Compson n nejúspěšnější britský film 20. let v usa – Nell Gwyn, producent Herbert Wilcox, 1925, us uvedení 1926. hraje Dorothy Gish, režie Herbert Wilcox, n Madame Pompadour, 1928, n internacionalizující strategie Wilcoxe. hl. role Dorothy Gishová n úspěch u kritiky - evropské filmy jako Metropolis, křižník Potěmkin, Poslední štace; n brit. filmy menší úspěch – např. hitchcock – the lodger, nebo Blackmail, n Anthony Asquith – shooting stars, dupont – picadilly. Nell Gwyn, 1925, Herbert Wilcox hr. Dorothy Gish n nástup zvuku – oslabení konkurence Evropy, lepší pozice pro britské filmy. n současně britský průmysl – spolupráce s franc. a něm. společnostmi na vícejazyčných produkcích. n zvukové filmy – uváděné v USA často bez titulků a bez dabingu: n např. film Karla Lamače Versuchen Sie Meine Schwester /On a jeho sestra, 1931/ n Hrály se v původním znění, takže pro širší uvedení bylo důležité kritérium hodnocení, jestli je zápletka srozumitelná: první v Německu vyrobený plně mluvený film – Because I loved you – 1930, chválen za srozumitelnost příběhu ... n film Arnolda Fancka a G.W. Pabsta s leni riefenstahlovou – Bílé peklo, 1930, Universal připojil komentář. n Modrý anděl – 1930 n Géza von Bovary – hit Dvě srdce v tříčtvrtečním taktu – Zwein Herzen im ݯakt, 1930 – hráno 11 měsíců jen v němčině, až pak byly vloženy anglické titulky. n dobrý ohlas – René Clair – Pod střechami Paříže, a Murder! – Vražda! – hitchcock. n před rokem 1930 – zahr. trhy tvořily 30-50% tržeb pro americké filmy. Z toho skoro polovina šla z anglicky mluvících zemí, především Británie. n Během hospodářské krize – pokles na cca 20%. Do poloviny 30. let – zpět na původní úroveň. n bariéra vstupu na trh – studia vlastnila kina. Jen mimořádné zahr. filmy byly vpuštěny. n proti tomu obrana – např. Německo – kontingent – od 1925, 1:1 n ve 30. letech - cizojazyčná produkce – zde nejsilnější německý film. n UFA, Tobis a Capital – distribuce cca 70 filmů ročně dohromady. n Poptávka po francouzských filmech – minimální v době hosp. krize, dovezeno cca 12 filmů ročně. n jen britské filmy byly životaschopné na amer. trhu, hlavní zásluha: šest žen jindřicha VIII. n exportní úspěchy brit. filmu – n 1928-39 – vytvoření dvou vertikálně integrovaných společností: Gaumont-British a Associated British, n v tomto období 1928-39 – do USA dovezeno 2 393 filmů, z toho 428 britských (tj. cca 1/6) n hlavní úspěch – The private life of Henry VIII – 1933 n první britský talkie – Blackmail – 1929 n Alexandr Korda, maďarský emigrant – 1932 založil filmu London Film n podepsal smlouvu s United Artists na natočení dvou filmů - Šest žen Jindřicha VIII. a Catherine the Great - 1934 n United artists podepsala smlouvu na distribuci dalších 16 kordových filmů, produkoval další kostýmní filmy, např. velmi úspěšný: The Scarlet Pimpernel, 1935 – Červený bedrník, rež. Harold Young n UA se staly hlavním distributorem britských filmů v USA n Díky spojení s UA se Kordova spol. Korda London´s Films Ltd. stala do r. 1937 nejsilnější v Británii. n n The Private Life of Henry VIII. – premiéra v Radio city music hall 12. října 1933, tržba 500 000 dol. n boom produkčních společností v Británii po r. 1934 n Korda – přijel do Británie 1932, založil London Film Productions. n pro UA 7. film podle výše tržeb v roce 1933 n z dalších filmů: n Zloděj z Bagdadu – 1940 – London Film Productions, režie: Michael Powell – Ludwig Berger...; první film nové společnosti Alexander Korda Film Productions n pak natočil Korda v Hollywoodu The Hamilton Woman/Lady Hamilton (1941; režie A. Korda) 1 150 000 dol. v USA n J. Arthur Rank se stal partnerem Universalu, 1934 založil British National Films. vybudoval Pinewood. n Gaumont British otevřelo zastoupení v New Yorku, 1934 n britský parlament se snažil podpořit filmový průmysl klauzulí reciprocity uvedenou v Quota Law z roku 38 – n ani na konci 30. let export brit. filmů do USA neklesl nijak dramaticky: 1938 - 44 filmů, 1939 – 37 filmů. n V roce 1938 New York Times uvedl tři britské filmy v top ten nejlepších filmech roku – The Citadel (MGM-British); Pygmalion; The Lady Vanishes. n mizivá přítomnost evropských filmů na trhu, n Rankova snaha získat přístup k amer. trhu, n několik úspěšných příkladů: In which we serve – 42, The seventh veil – 45, Brief enocunter – 45, Henry V. – 46, Caeser and Cleopatra – 46, Hamlet – 48, The Red Shoes – 48. n britské filmy nebyly propagovány na americkém trhu čistě jako „high-brow“ produkty pro malé, elitářské, městské publikum – vzorec distribuce byl komplexnější. Alexander Korda, Šest žen Jindřicha VIII. (1933) n Do 5. května – odevzdat 3 strany – návrh tématu eseje, teze, literatura, prameny Evropský film v USA po 2. sv. válce n Literatura: n Sarah Street, Transatlantic Crossings: British Feature Films in the USA. London – New York: Continuum 2002 n Douglas Gomery, Shared Pleasures. A History of Movie Representation in the United States. Madison: University of Wisconsin Press 1992 n Thomas Guback: The International Film Industry: Western Europe and America Since 1945. Bloomington: Indiana University Press, 1969, kapitola 4: European Films in the American Market n Barbara Wilinsky, Sure Seaters. The Emergence of Art House Cinema. Minneapolis – London: University of Minnesota Press 2001 n Tino Balio, The Art Film Market in the New Hollywood. In: Geoffrey Nowell-Smith – Steven Ricci (eds.), Hollywood and Europe. Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: BFI 1998 n Thomas Schatz, Boom and Bust. The American Cinema in the 1940s. New York: Charles Scribner´s Sons 1997 n Paul Monaco, The Sixties. New York: Charles Scribner´s Sons 2001 n Charles Drazin, Anglo-American Collaboration: Korda, Selznick and Goldwyn. In: Paul Cooke (ed.), World Cinema´s „Dialogues“ with Hollywood. London: Palgrave Macmillan 2007 n Geoffrey Nowell-Smith, The American Dream in Post-War Italy. In: Paul Cooke (ed.), World Cinema´s „Dialogues“ with Hollywood. London: Palgrave Macmillan 2007 n Janet Staiger, With the Compliments of the Auteur: Art Cinema and the Complexities of Its Reading Strategies. In: J.S., Interpreting Films. Studies in the Historical Reception of American Cinema. Princeton: Princeton University Press 1992 n Eric Schaefer, „Bold! Daring! Shocking! True!“ A History of Exploatation Films, 1919-1959. Durham: Duke University Press 1999 n Christine Ogan, The audeince for Foreign Film in the United States. Journal of Communication, vol. 40, č. 4. 1990 Alexander Korda n Zloděj z Bagdadu – 1940 – London Film Productions, režie: Michael Powell – Ludwig Berger n Alexander Korda n Indický herec: Sabu n The Hamilton Woman/Lady Hamilton (1941; režie A. Korda) Arthur Rank n Arthur Rank - partnerem Universalu, 1934 založil British National Films. vybudoval Pinewood. n Henry V. – 46, Caesar and Cleopatra – 46, Hamlet – 48, The Red Shoes – 48. n Hamlet (L. Olivier, 1948) n Ealing: v čele Michael Balcon od 1938 n The Lavender Hill Mob nebo The Man in the White Suit, n Passport to Pimlico n Laskavá srdce a šlechtické korunky - Kind Hearts and Coronets n Tight Little Island n The Ladykillers horory studia Hammer: n The Curse of Frankenstein – 1957 – distribuce Warner bros. n Britští herci: Peter Cushing n Horror of Dracula n Distribuce v USA: hollywoodská studia: Columbia – The revenge of Frankenstein – v USA 1958, n United Artist – The Hound of the Baskervilles – 1959, n Fox – Dracula - Prince of Darkness, 1966 n Eady Levy, produkční fond ustavený britskou vládou roku 1950 n britské filmy – 20% dovozu zahr. filmů do USA v 60. letech n Pro UA – největší úspěch – kromě Jamese Bonda – film Tom Jones, 17 mil tržby n Mnohem vyšší podíl tržeb, než ostatní země – n v roce 1957 – 6 300 000, v roce 1964 – 29 000 000. n oproti tomu: Francie: – 1957 - 3 176 000; 1964 - 2 951 000 n Itálie: - 1957 - 1 768 000; 1964 - 9 396 000 n Řím, otevřené město n Rossellini – a Ingrid Bergmanová, v Stromboli, 1950, Evropa 51´ (1952) a Cesta do Itálie (1954). n Evropa 51´ uvedeno v roce 1954 jako The Greatest Love –neúspěšně n Itálie: dva vrcholy – 1960 – 12 000 000 – asi třetinu z toho – čtyři filmy – se Stevem Reevesem, historické spektákly n a 1963 – 17 000 000 - cca ݯ toho spektákly typu Sodoma a Gomora. A Bůh stvořil ženu (Roger Vadim, 1956) ART KINA n hlavně zahr. filmy – v roce 1958 údajně cca 80% programu art kin. n (verze filmu René Claira z roku 1947 – fr. amer. koprodukce – Silence d´Or - pro art kina, a Man About Town) n rekordní tržby filmu A Bůh stvořil ženu – 1956, v USA uvedeno 1957 Jsem zvědavá (žlutá) (1967) Erotika, porno, art film: n Vilgot Sjöman – I Am Curious (Yellow) - 1969 n rekordní tržby pro zahr. film – 19 mil. dolarů n 1969-70 – jsem zvědavá – modrá (1968), Love, swedish style (72), Sexual customs on Scandinavia (72), Sweden, heaven and hell (69), Relations: the love story from Denmark (70) n dva „dokumenty“ o legalizaci pornografie v Dánsku – Sexual freedom in Denmark – 70, a Censorship in Denmark – a New Approach n 1974 – Columbia – dovezla Emanuelle Evropské koprodukce n Toby Anne Jäckel, European Co-Production Strategies. The Case of France and Britain. In: Albert Moran (ed.), Film Policy. London 1996 n Anne Jäckel, Dual Nationality Film Productions in Europe after 1945. In: Historical Journal of Film, Radio and Television 23, č. 3, 2003 n Sharon Strover, Recent Trends in Coproductions: The Demise of the National. In, Corcoran, F. and Preston, P. (Eds.), Democracy and Communications in the New Europe: Change and Continuity in East and West. Cresskil, NJ: Hampton Press, 1995 n Miller, Global Hollywood. Kapitola Coproducing Hollywood, s. 83-109. n Tim Bergfelder, International Adventures. German Popular Cinema and European Co-Productions in the 1960s. New York – Oxfrod, Berghahn Books 2005 n Dimitris Eleftheriotis, Popular Cinemas of Europe. Studies of Texts, Contexts and Frameworks. Continuum: London – New York, 2001 n Ginette Vincendeau, Stars and Stardom in French Cinema. Continuum, 2005 n n 1956 – Labakan – s Bulharskem n 1957 - Ročník 21 – s NDR –, DEFA – 1957/ n 1957 – V proudech – FR n 1957 – Legenda o lásce – BG n 1958 – V 6 ráno na letišti – bar., SSSR n 1958 – Co řekne žena – bar. – PL n 1958 – Hvězda jede na jih – bar., Jug. n 1959 – Májové hvězdy – SSSR – stanislav rostockij, podle Aškenazyho n 1959 – Přátelé na moři – bar., SSSR n 1961 – Uprchlík – bar., DD n 1962 – Akce Kalimantan – bar., Indonésie, r. Vl. Sís n 1962 – Neděle ve všední den – H n 1962 – Praha nultá hodina – DD n 1962 – Komu tančí Havana – Cuba n 1965 – 31 ve stínu – šú, GB – Raymond Stross Prod., r. jiří weiss, (sebevražda prodavačky, která kryla nevědomky podvody manžela) n 1965 - Strašná žena – šú, bar., DD n 1965 - Puščik jede do Prahy – bar, SSSR (Belorusfilm) (spolurpáce na námětu a scénáři“ Jiří Plachetka ! recenzent RP?), cena úv čsm na 1: MFF pro děti a mládež Gottwaldov, 1965) n 1966 – Dýmky – SRN – Constantin Film Mnichov n 1967 – Hoří, má panenko – It – Ponti film n 1968 – Těch několik dní –- FR – Telcia Paříž – A quelques jours prés – r. Yves Ciampi, hr. vít olmer, jana šulcová, ... (prý trezorový film, reflektuje okupaci československa 68) n 1969 – Kolonie Lanfieri – SSSR – Mosfilm n 1969 – Ezop – BG – SHF Sofia n 1969 – Tělo Diany – Renn Prod. a Carla Films Paříž n 1969 – Ovoce stromů rajských jíme – Belgie - Elisabeth Films Brusel n 1969 – Touha zvaná Anada – FSB/MPO Prod. Inc. New York n 1969 – Skřivánci na niti – SRN – Taurus Film Mnichov Peplum: cyklus – od Hercules – 1958 – do r. cca 1965 n Peplum: n cyklus – od Hercules – 1958 – do r. cca 1965 n Christopher Frayling, Spaghetti Westerns. Cowboys and Europeans from Karl May to Sergio Leone. I.B.Tauris: London – New York, 1998 (1981) n Christopher Wagstaff, A forkful of Westerns. Industry, Audiences and the Italian western. In: Richard Dyer – Ginette Vincendeau (eds.), Popular European Cinema. London – New York: Routledge 1992 n Dimitris Eleftheriotis, Popular Cinemas of Europe. Studies of Texts, Contexts and Frameworks. New York – London: Continuum 2001 n Christopher Wagstaff, Italian genre film in the world market. In: Geoffrey Nowell-Smith – Steven Ricci (eds.), Hollywood and Europe. Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: BFI 1998 n Andrea Rinke, Singing and dancing for socialism. Film History 18, 2006, č. 1 n Gerd Gemunden, Between Karl May and Karl Marx. Film History 10, 1998, č. 3 Runaway production; Euro-americký umělecký film; vliv evropského stylu v Hollywoodu n Peter Lev, The Euro-American Cinema. Austin: University of Texas Press, 1993 n Peter Lev, The Fifties. Transforming the Screen 1950-1959. Charles Scribner´s Sons, 2003 n Neal Moses Rosendorf, „Hollywood in Madrid“: American Film Producers and the Franco Regime, 1950-1970. Historical Journal if Film, Radio and Television 27, č. 1, 2007 n Robert B. Ray, A Certain Tendency of the Hollywood Cinema, 1930-1980. Princeton: Princeton University Press, 1985 n Geoff King, New Hollywood Cinema. Columbia University Press, 2002 n James Naremore, Dějiny jedné představy. Kino-ikon 1, 2007 n Paul Cooke, From Caligari to Edward Scissorhands: The Continuing Meta-Cinematic Journey of German Expressionism. In: týž, ed.: World Cinema´s „Dialogues“ with Hollywood. New York: Palgrave Macmillan, 2007 n Thomas Elseasser, Weimar Cinema and After. Germany´s Historical Imaginary. London – New York: Routledge 2000 n Thomas Elseasser, American Friends: Hollywood Echoes in the New German Cinema. In: Geoffrey Nowell-Smith – Steven Ricci (eds.), Hollywood and Europe. Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: BFI 1998